فرود در اتوبان

گروه حوادث / همزمان با خروج هواپیمای «‌ام دی 83» شرکت هواپیمایی کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری به‌همراه تیم فنی هواپیمایی کاسپین برای بررسی علت این سانحه راهی ماهشهر شدند.
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، پرواز شماره ۶۹۶۳ هواپیمایی کاسپین که صبح دیروز از تهران به مقصد ماهشهر با ۱۳۶ مسافر و 7 خدمه به پرواز درآمده بود ساعت 7 و 50 دقیقه در فرودگاه ماهشهر به زمین نشست اما به دلایل نامعلومی ناگهان از باند خارج و با ورود به جاده کمربندی ماهشهر - سربندر پس از برخورد با موانع متعددی متوقف شد. در این حادثه مسافران و خدمه آسیبی ندیدند و فقط دو نفر از مسافران مصدوم شدند. بلافاصله پس از فرود و توقف هواپیما مسافران که وحشت زده بودند به کمک عوامل امدادی از هواپیما خارج شدند.مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در مورد مصدومان این سانحه گفت: پس از توقف این هواپیما بلافاصله نیروهای امدادی به محل اعزام شدند که یک زن و یک مرد از ناحیه پا دچار مصدومیت سطحی شده بودند که توسط عوامل امدادی این جمعیت به مرکز درمانی انتقال یافتند. هواپیمای شرکت کاسپین از نوع مک‌دانل داگلاس ملقب به بوئینگ MD است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که بر اثر این سانحه چرخ‌های هواپیما کنده شده و علاوه بر آسیب بر ارابه فرود به بدنه آن هم آسیب وارد شده هرچند اصطکاک ایجاد شده در هنگام تصادف به حدی بوده که می‌توانست انفجاری مهیب را رقم بزند اما این اتفاق تلخ رخ نداد.
 علت حادثه در دست بررسی
رضا جعفراده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به «ایران» گفت: بلافاصله بعد از این حادثه تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به همراه تیم فنی هواپیمایی کاسپین به محل حادثه اعزام شدند تا علت اصلی خروج هواپیما از باند را بررسی کنند چراکه هواپیما هنگام فرود و زمانی که روی زمین نشسته بود بنا به دلایلی نامعلوم نتوانسته سرعتش را کنترل کند و از باند خارج شده و درست وسط جاده کمربندی پس از برخورد با موانع متوقف شد.


روایت یک مسافر و یک شاهد
یکی از کارکنان پتروشیمی که ‌از مسافران هواپیمای تهران- ماهشهر بود درباره سانحه گفت: هواپیما ساعت 6 و 42 دقیقه از تهران پرواز کرد نزدیک فرودگاه ماهشهر که رسیدیم من به مسافر کناری گفتم هواپیما حالت عادی برای نشستن ندارد. در همین حال هواپیما روی باند، ترمز شدیدی گرفت و از باند خارج شد. ‌به‌خاطر گل و لای ناشی از بارندگی شب گذشته ماهشهر، هواپیما از فنس عبور کرد و پس از عبور از فاصله 100 متری در وسط جاده متوقف‌ و درهای اضطراری باز شد. وی افزود: میهمانداران کمک کردند تا مسافران بسرعت از قسمت بال هواپیما خارج شوند چون سوخت هواپیما در حال ریختن بود. شانسی که آوردیم آن بود که اتوبانی که هواپیما در آن متوقف شد محل عبور و مرور اتوبوس‌های حامل کارکنان پتروشیمی و بندر امام خمینی است که در آن زمان خالی از تردد بود.یکی از افرادی که از نزدیک شاهد این سانحه بوده گفت: پس از آنکه چرخ‌های جلوی هواپیما شکست و این سانحه رقم خورد، بنزین هواپیما به‌طور کامل تخلیه شد و دستگاه‌های خدمات رسان مانند آتش‌نشانی، هلال احمر و نیروی انتظامی در محل حادثه حضوریافته و جاده ‌را بستند.
 پیگیری  وضعیت بیمه
درپی این سانحه مدیرکل بیمه‌های مسئولیت و حمل‌ونقل شرکت سهامی بیمه ایران، با اعلام اینکه هواپیمای آسیب دیده خطوط هوایی کاسپین تحت پوشش کامل بیمه ایران بوده است، اظهار داشت: بیمه ایران به محض اطلاع از حادثه نسبت به تشکیل کمیته رسیدگی به خسارت در این شرکت اقدام کرد و تنها چند ساعت پس از وقوع حادثه، کارشناسان بیمه ایران به محل حادثه اعزام شدند. از این‌رو هیچ گونه نگرانی بابت بررسی و پرداخت خسارت این حادثه وجود ندارد.

‌تاریخچه هواپیمای سانحه دیده

هواپیمای MD متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح دیروز در ماهشهر دچار سانحه شد، در سال‌های گذشته نیز سوانحی را پشت سر گذاشته بود. بررسی تاریخچه این هواپیما که در خدمت شرکت هواپیمایی کاسپین در کشورمان است، حکایت از آن دارد که این هواپیما در تأسیسات لانگ‌بیچ امریکا ساخته شده و نخستین پرواز خود را در آگوست ۱۹۹۴ میلادی انجام داده است.
این پرنده از سال 94 میلادی به یک شرکت فرانسوی پیوست. سپس در نیمه دوم سال ۲۰۰۳ به شرکت کانادایی فروخته شد و دو سال برای آن شرکت پرواز کرد و بعد به اجاره یک شرکت کلمبیایی درآمد تا چهار سال برای این شرکت خدمت کند. در ژوئن ۲۰۱۲ هواپیما توسط شرکت اوکراینی خریداری می‌شود و چند ماه بعد با رجیستر UR-CJY به تهران منتقل می‌شود تا کد رجیسترش به کد فعلی تغییر کرده و در خدمت ناوگان هواپیمایی شرکت کاسپین درآید.  این هواپیما در شامگاه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ وقتی تهران را به مقصد شیراز ترک کرده بود، به علت اشکال در سیستم برق کابین خلبان، درخواست فرود در فرودگاه اصفهان را کرد و در ساعت ۲۲:۲۰ در این فرودگاه به زمین نشست. در ۲ آبان ۱۳۹۶ نیز تایر شماره یک (سمت چپ) این هواپیما که از عسلویه قصد فرود در فرودگاه مشهد را داشت، هنگام نشستن روی باند فرودگاه ترکید و هواپیما در انتهای باند متوقف شد. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری از سانحه، خلبان در مرحله آخر تقرب با‌ وجود از دست دادن دو سوم باند، اقدام به نشستن روی زمین می‌کند که به‌دلیل فاصله کم تا انتهای باند اقدام به استفاده بیش از حد مجاز Thrst Reverse هر دو موتور می‌کند و هواپیما ضمن خروج از باند، در انتهای مسیر متوقف می‌شود.