آیت الله و ادامه حاشیه ها

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: ماجرای «کاخ‌مرمر» نشینی «آیت الله» از یک برنامه زنده تلویزیونی آغاز شد؛ از 29 دی ماه 98... در این برنامه مجری تلنگری می‌زند ـ گویی قرار بوده فتاح مطلب مهمی بگوید اما از یاد برده است و اما رئیس فعلی بنیاد مستضعفان و مدیر سابق کمیته امداد امام خمینی روایتی را روی آنتن زنده بیان می‌کند که پس از مدتی اندک، چنین می‌نماید که دور از واقعیت است!
پرویز فتاح در آن برنامه رو در روی مجری و مخاطبان می‌گوید: «مرحوم‌هاشمی رفسنجانی پس از دوران ریاست‌جمهوری‌شان در کاخ مرمر مستقر شدند اگرچه درست نبود و مسئولان نباید در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند.» و ادامه می‌دهد: «پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره این کاخ تخلیه شد و می‌خواهیم کاخ مرمر را به موزه‌ای در شان مردم تبدیل کنیم تا همه بتوانند از آن بازدید و استفاده کنند.» شیوه ی بیان فتاح، جدای از آن که اصل موضوع صحت دارد یا نه! به گونه‌ای است که سکونت در کاخ مرمر علاوه بر غیر متعارف بودن، به زور بوده است!
محسن‌هاشمی ـ رئیس شورای شهر تهران ـ اما در واکنشی«آرام و منطقی»، می‌گوید:«این حرکت کاملا انحرافی و تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود، البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده است.»‌هاشمی همچنین تصاویری از چند خبر که احتمالا منظور وی از سوءاستفاده این خبرها بوده هم ضمیمه توئیت‌هایش منتشر کرد.
هاشمی درخصوص سخنان فتاح درباره آیت‌الله ‌‌هاشمی همچنین می‌نویسد:«نامه‌ای به صورت خصوصی به ایشان نوشتم و از ایشان گله کردم. من می‌دانم که ایشان ناخواسته این صحبت‌ها را گفتند و امروز هم تلفنی با ایشان صحبت خواهم کرد تا سخنانشان را تصحیح کنند. اگر این سخنان تصحیح نشود من هم صحبتی خواهم کرد و از آیت الله‌هاشمی دفاع خواهم کرد و برخی مطالب را می‌گویم.»


>صحبت‌های پرویز فتاح را
هیچ کس جز خودش تایید نکرد!
در واکنش به برنامه ی مورد اشاره و حرف‌هایی که در خلال آن مطرح می‌شود، قائم مقام سابق و مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم‌هاشمی در ارتباط با صحبت‌های پرویز فتاح می‌گوید: «بعد از سازمان جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1376 و تفکیک مسئولیت مجمع تشخیص از مسئولیت‌های ریاست جمهوری در زمان مرحوم‌هاشمی، در یکی از جلسات شورای مجمع تشخیص موضوع مورد بحث، مکان جلسات بود. ساختمان فعلی مرکز ارتباطات در بالای بزرگراه رسالت، ساختمان فعلی شورای شهر، ساختمان دبیرخانه شورای امنیت از مکان‌های مورد نظر برای برگزاری جلسات مجمع تشخیص به شمار می‌رفت. غلامرضا جوادی ادامه داد: به مرحوم دکتر حبیبی و بنده ماموریت داده شد تا پیشنهادات را بررسی کنیم. از سه محل مورد نظر بازدید کردیم و نهایتا طی پیشنهادی به شورای مجمع، قرار بر این شد محل ساختمان فعلی شورای شهر و ساختمان دبیرخانه شورای امنیت برای جلسات مجمع تشخیص انتخاب شود که به علت دوربودن آنها از بافت اصلی پردیس حکومتی (از تقاطع پاستور و خیابان فلسطین) مورد تایید قرار نگرفتند و طبق تفسیر و مصوبه اعضای مجمع قرار شد کاخ مرمر در خیابان قدس محل جلسات باشد، آقای‌هاشمی اصراری بر این امر نداشتند. جوادی افزود: ساختمان مرمر بعد از انقلاب محل تشکیلات قضایی قرار گرفت و قوه قضائیه جدید با مسئولیت آیت‌ا... یزدی در محل فعلی کاخ مرمر فعالیت کرد که در مدتی که در آنجا بودند آسیب جدی به قسمت گنبد ساختمان وارد شد و در نهایت طی توافقی بین ریاست جمهوری وقت، میراث فرهنگی و قوه قضائیه ساختمانی در ضلع شمالی کاخ مرمر به قوه قضائیه سپرده شد و ساختمان مرمر تخلیه و مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان مرمر حدود دوسال مورد بازسازی من و یک مهندس دیگر قرار گرفت، آسیب‌های جدی به ساختمان وارد شده بود. طی مدتی که ساختمان مرمر مورد بهره‌برداری مجمع تشخیص قرار گرفته بود از آن مراقبت می‌شد. اگر این ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت تخریب‌های بیشتری متوجه‌اش بود. جوادی گفت: ضلع جنوبی طبقه دوم ساختمان استفاده اداری نمی‌شد و درتمام مدت به عنوان موزه هدایای ریاست جمهوری استفاده می‌شد. فرمایشات فتاح در همه بخش‌ها مورد تایید نیست. در آن دوره کسی به زور وارد ساختمان مرمر نشد، مجمع با مصوبه جلسه شورا در آن محل تشکیل جلسه می‌داد.
>سکوت فتاح،‌هاشمی را مجبور به دفاع کرد!
محسن‌هاشمی که پیش‌تر گفته بود؛«اگر این سخنان تصحیح نشود من هم صحبتی خواهم کرد و از آیت الله‌هاشمی دفاع خواهم کرد...» در پی سکوت معنادار فتاح! در رشته توئیت‌هایی، اصل موضوع کاخ مرمر را تشریح می‌کند. متن توئیت‌های‌هاشمی به شرح زیر است:
ـ «در مورد اظهارات آقای فتاح مبنی بر استقرار آیت‌الله‌هاشمی در کاخ مرمر، معتقدم این حرکت کاملا انحرافی و تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود. البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده.»
ـ «بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله‌هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول ۴۰ سال بیست‌وخرده‌ای سال قوه قضائیه در کاخ مرمر بوده است.»
ـ «مثلا محوطه ریاست‌جمهوری از قدیم معروف به کاخ سفید بود که آقای روحانی در آن مستقر است. یا کاخ شاهپورغلامرضا که یک دستگاه دیگر در آن مستقر است. جایی که آقای جهانگیری در آن مستقر و هیئت دولت تشکیل می‌دهد هم کاخ نخست‌وزیری بوده، پایین‌تر از آن کاخ فرح است.»
ـ «در کاخ مرمر، بعد از انقلاب اولین‌بار قوه قضائیه در آن مستقر شد، آقایان صانعی و موسوی‌اردبیلی و یزدی تا سال ۷۴ یا ۷۵ در همین کاخ مستقر بودند؛ بعد از آن، چون این کاخ به ترمیم نیاز داشت، قوه قضائیه جابه‌جا شد.»
ـ «پس از فوت آیت الله‌هاشمی، آقایان موحدی و‌هاشمی‌شاهرودی به مرمر رفتند، یعنی تا حدود 5/1 سال بعد از فوت حاج آقا. پس از آن، مجمع به مجلس قدیم نقل مکان کرد. ادعای زندگی آیت‌الله‌هاشمی در کاخ مرمر هم کذب است، خانواده ما اصلا در این کاخ حضور نداشت و تنها جلسات مجمع در آن برگزار می‌شد.»
>تبلیغات با قصد قبلی؟!
اگرچه محسن‌هاشمی ـ رئیس شورای شهر تهران ـ در واکنشی«آرام و منطقی»، گفته بود:«این حرکت کاملا انحرافی و تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود، البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده است.» پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره این کاخ تخلیه شد، می‌خواهیم کاخ مرمر را به موزه‌ای در شان مردم تبدیل کنیم تا همه بتوانند از آن بازدید و استفاده کنند» خواهیم فهمید که برخلاف عقیده ی محسن‌هاشمی، کسی که می‌گوید: «پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان» این کاخ «تخلیه شد» قطعاً می‌داند چه می‌گوید چون چینش کلمات و نحوه ی بیان، هیچ جایی برای اتفاقی بودن و سهوی بودن باقی نمی‌گذارد!