کارنامه یک سالگی مثلث اقتصادی

همایش "الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" با رویکرد دستاوردهای معین‌های اقتصاد مقاومتی روز گذشته طی مراسمی با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، استاندار خراسان رضوی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه مشهد، رئیس‌کل دادگستری استان و ۱۶۳ معین اقتصادی  برگزار و کارنامه معین های  اقتصادی استان تشریح شد.  آیت ا... علم الهدی  امام جمعه مشهد به نماینده ولی فقیه در استان گفت : 11 هزار میلیارد تومان سرمایه نقدی به استان در طرح توسعه اقتصادی وارد شده است .

  همایش "الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" روز گذشته دریکی از مجموعه‌های گردشگری شهر شاندیز برگزار شد و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه مشهد، استاندار، رئیس‌کل دادگستری استان و برخی از فعالان و مدیران استانی سخنانی داشتند.
طرح مثلث اقتصادی از برکات شهید سردار سلیمانی است


آیت ا... علم الهدی امام‌جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان در این همایش اظهار کرد: طرح ارزشمندی که استاندار خراسان رضوی برنامه‌ریزی کرده‌اند از برکات شهید حاج قاسم سلیمانی است زیرا آقای استاندار ما؛ هدیه این شهید بزرگوار به استان خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: قبل از این که آقای استاندار به این استان تشریف بیاورند، شهید حاج قاسم سلیمانی نزد بنده آمد و فرمودند؛ این استانداری که می‌خواهد برای شما بیاید تنها یک نماینده عالی دولت نیست، بلکه یک عنصر پرورش‌یافته در فرهنگ دفاع مقدس و عرصه مقاومت این نظام است که طی 30 سال تجربیات و دانش خود را وقف نجات اقتصاد کشور کرده است.
امام‌جمعه مشهد گفت: شما حاضران در این همایش که نخبگان عرصه اقتصاد و فعالیت در کشور هستید، بدانید حضور بنده و ائمه جمعه استان در این همایش گویای این واقعیت است که این حرکت شما تنها یک حرکت اقتصادی برای توسعه جریان اقتصادی جامعه نیست بلکه این حرکت یک وابستگی خاصی به جریان اساس انقلابی دارد که تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان  نقطه حساس مقاومت مقابل دشمن، اقتصاد مقاومتی را در استان کلید زده است و ان شاءا... در این عرصه هم یک نمونه‌ در کشور شناخته می شود؛ که تنها راه نجات و نقطه مقاومت برابر دشمن مستکبر و خنثی کردن همه توطئه‌ها و جنایت‌های دشمن، مسئله اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: آن چه در خصوص اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر بیان کردند مربوط به داخل کشور   است که با تکیه‌بر توان داخلی می‌توانیم به نقطه اوجی برسیم که هیچ قدرتی نیروی برابری و برخورد با ما را پیدا نکند.
آیت ا... علم الهدی گفت: هیچ نوع فعالیت اقتصادی در کشور که همه قدرت نظام در یک استان بدین شکل به‌عنوان پشتیبان شما فعالان اقتصادی در مقام تایید شما قرار بگیرد قابل تصویر نبوده است.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند؛ اگر یک‌سوم 90 هزار میلیارد هم به استان وارد شود پول کمی نیست  تا به امروز یک سال  از عمر این طرح گذشت و تا الان 11 هزار میلیارد تومان سرمایه نقدی وارد استان شده و به کار گرفته‌شده   درحالی‌که هیچ امکان دولتی در این قضیه دخالت نداشته است.  بنابراین اگر کسی در اطراف این قضیه بخواهد کوچک‌ترین تردیدی بکند، خواه‌ناخواه خنثی‌شده است.
فرودگاه مشهد به فرودگاه جهان اسلام تبدیل شود
 به گزارش ایرنا، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت‌های زیاد الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در خراسان رضوی و همراهی و همدلی مسئولان و نمایندگان در این استان با فعالان اقتصادی افزود: در این شرایط  ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری که در این الگو به امضا رسیده کاملاً قابل تحقق است.
علی آقا محمدی، گفت: اهمیت الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی ازآن‌ نظر است که به‌قاعده مثلث یعنی جمعیت می‌پردازد و این شیوه باعث قوام و دوام جامعه می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی به جمعیت توجه دارد زیرا بیشترین ثروت از این بخش به دست می‌آید و بدون تقاضا از سوی مردم، درآمدی به وجود نمی‌آید و اقتصاد رشد نمی‌کند.
وی ادامه داد: بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی، ایران به ۹ منطقه تقسیم‌شده که استان‌های خراسان در منطقه هشتم قرار می‌گیرند، در چشم‌انداز توسعه کشور باید ایران رتبه نخست را در آسیای جنوب غربی به دست آورد که در این نقشه خراسان رضوی بخشی از خراسان بزرگی است که دو استان خراسان شمالی و جنوبی و کشورهای همسایه را شامل می‌شود و با این تفاسیر نمی‌توان نقشه جداگانه‌ای برای خراسان رضوی تدوین کرد و این استان را باید در قالب خراسان بزرگ دید و صادرات و واردات، کشت برون‌مرزی و مؤلفه‌های دیگر توسعه اقتصادی را برای آن در نظر گرفت.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیشنهاد من برای مشهد تبدیل فرودگاه آن به فرودگاه جهان اسلام است، درصورتی‌که زمینه فراهم و انجام پروازها از فرودگاه مشهد ارزان شود می‌توان این شهر را   مبداء اصلی برای سفر مسلمانان قرار داد چون مشهد پایتخت دوم ایران است و تبدیل فرودگاه آن به فرودگاه جهان اسلام می‌تواند یک توسعه بزرگ را رقم بزند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به هم‌افزایی همه ارکان حکومت در استان در طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی گفت: این طرح برای ایجاد توسعه و امنیت پایدار در استان است.
انتقاد جدی از فضاسازی‌ها علیه طرح مثلث اقتصادی
علیرضا رزم حسینی افزود: اولین و عمده‌ترین مانع و مشکل ما در خصوص اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان روحیه بدبینی و منفی گرایی است که برخی مدام این فضا را ایجاد می‌کنند، می‌خواهند ما را خسته کنند و روحیه را از ما و شما بگیرند و چوب لای چرخ شما فعالان اقتصادی بگذارند.
 در هر قدم و کار مثبتی شاهد حسادت‌ها و مخالفت‌های این افراد هستیم که می‌گویند شما مجاهدان اقتصادی در استان رانت دولتی گرفته‌اید. درحالی‌که ما از شما خیران خواستیم در کنار ساخت مسجد، اقتصاد مردم را بسازید.
استاندار گفت: این که در چنین شرایطی که هم روحیه منفی گرایی وجود دارد، هم پول نیست باید دست روی دست بگذاریم و بگوییم ما مقام دولتی و حاکمیتی داریم؟ این مقام‌ها چه منزلتی دارد؟ وقتی شما فقر و محرومیت را ببینید درحالی‌که مسئول هستید در این استان. با همه مخالفت‌ها باید تحول ایجاد کنیم. باید بعد از 40 سال دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم، سلیقه سیاسی دارید مال خودتان، چرا نمی‌گذارید مردم فقیر را غنی کنیم؟
در همه حوزه ها بدهکار مردم هستیم
رزم حسینی با بیان این که مردم 40 سال به ما اعتماد کردند، تصریح کرد: ما در همه حوزه‌ها به مردم بدهکار هستیم و در گام دوم انقلاب باید روش جدیدی به کار بگیریم. اول این که نباید انتظار تشویق و تبلیغ داشته باشیم اگر می‌خواهیم مکتب شهید سلیمانی را ترویج دهیم، معین های اقتصادی برای خداوند و مردم به میدان بیایند. باید بی‌مهری‌ها را به رغم همه سختی‌ها تحمل‌کنیم و این سبک سردار سلیمانی بود که تظاهر نمی‌کرد بلکه با تمام وجودش آزاده بود و هر کاری برای کشور و مقام معظم رهبری انجام می‌داد.
وی ادامه داد: اگر دیدید که زرتشتیان کرمانی و مسیحیان اصفهانی  در مراسم  تشییع پیکر شهید سلیمانی شرکت کردند به این خاطر بود که آن شهید را در یک جناح ندیدند و گفتند وی متعلق به همه مردم بود. اگر می‌خواهید نظام جمهوری اسلامی پابرجا باشد و مردم کف خیابان نیایند باید مردم را ازلحاظ اقتصادی تقویت کنیم.
همه مسئولان استان برای اجرای مثلث اقتصادی هم قسم شدند
به گزارش روابط عمومی استانداری رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این همایش از پیگرد قانونی موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت:همه مسئولان استان برای اجرای مثلث اقتصادی هم قسم شدند و مثلث توسعه یکی از بهترین و موفق ترین مدل های اقتصادی است  .
به گزارش خبرگزاری تسنیم غلامعلی صادقی با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به دنبال رشوه نیستند. اظهار کرد: برای حرکت بهتر در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری، قوانین و مقررات باید به نفع قشر سرمایه‌گذار اجرایی شود، ما نباید قوانین و تبصره‌ها را برخلاف نفع جامعه اجرا کنیم، همچنین مدیران اجرایی همراه در این برنامه‌ها تاکنون مشارکت داشته‌اند.
وی گفت: به دلیل ارتباط خوب رئیس قوه قضاییه و سران مجلس با استان، مطالب و موضوعاتی که از توان ما خارج است به دبیرخانه منعکس می‌شود و آن چه ما قادر به انجام آن نیستیم توسط مجلس اجرایی می‌شود، مسئولان کشور می‌توانند به‌تمامی برنامه‌ها رسیدگی کنند.صادقی بیان کرد: به گفته رئیس قوه قضاییه در سفر خود به خراسان رضوی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به دنبال رشوه نیستند و قطعاً با این قبیل مسائل برخورد قضایی می شود.همچنین به گزارش ایرنا، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد معین‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران در استان گفت: تاکنون هزار و ۳۸ تفاهم‌نامه با مبلغ ۱۰۸ هزار میلیارد تومان اجراشده و گزارش آن‌ها در سامانه ثبت سرمایه‌گذاری درج شده است که از این میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و باقی آن زمین، املاک و تسهیلاتی است که قرار است به سرمایه‌گذاران پرداخت شود.وی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در استان ۳۵ درصد بوده و از کل طرح‌ها در این الگو ۲۷ درصد طرح نیمه‌تمام، ۴۷ درصد طرح ایجادی و ۲۵ درصد طرح توسعه‌ای است.علی‌اکبر لبافی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در خصوص عملکرد معین‌های اقتصادی در استان اظهار کرد: شش گام به همراه 40 برنامه عملیاتی برای معین‌ها تعیین‌شده است، هنوز 5 درصد از معین‌ها اطلاعات خود را در سایت ذخیره نکرده‌اند، 21 درصد از افراد در گام اول، 10 درصد از آن‌ها در گام دوم و 26 درصد نیز در گام 5 و 6 فعالیت دارند، به لحاظ تفکیک نوع و فعالیت 32 درصد از این افراد در حوزه صنعتی و 25 درصد در زمینه کشاورزی فعال هستند.