انتقادها از مصاحبه ظریف پس ازتوئیت فارسی ترامپ

پاسخ جنجالی ظریف به سوال خبرنگار اشپیگل درباره احتمال مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور سردار سلیمانی، روز گذشته واکنش های گسترده ای را در رسانه ها و فضای مجازی در پی داشت. در گفت و گوی دو روز پیش نشریه اشپیگل با ظریف، خبرنگار سوال می کند که «در پی ترور ژنرال سلیمانی آیا شما احتمال مذاکره با آمریکا را رد می کنید؟» و ظریف در پاسخ می گوید: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آن‌ها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده اند. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آن‌ها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.» چند ساعت پس از انتشار این مصاحبه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک توئیت به زبان فارسی  همین بخش از مصاحبه ظریف را برجسته  و این گونه روایت کرد  : «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید؛ ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!» ظریف نیز در توئیتی دیگر به ترامپ پاسخ داد که بهتر است به جای استناد به رسانه‌های مورد علاقه یا مترجمان فارسی اش، اصل صحبت‌های او را کامل بخواند.
ظریف شب گذشته نیز در توئیت دیگری نوشت: «دونالد ترامپ هنوز در رویای دیدار دوجانبه - برای ارضای شهوتش برای "توافق ترامپ" - است. تنها مسیر ممکن برای مذاکرات در میز 5+1 است - که او (ترامپ) آن را ترک کرد - بازگشت به [شرایط] پیش از سال 2017، و جبران خسارت‌های ایران.»خبرگزاری آنا در این باره نوشت: «انتشار صحبت‌های محمدجواد ظریف درباره مذاکره با قاتلان حاج قاسم سلیمانی درحالی‌که هنوز چهلم ایشان و یاران باوفایشان فرا نرسیده است با انتقادهای تند و خشم کاربران فضای مجازی همراه شد. آن ها با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند» به ظریف یادآوری کردند که صحبت از مذاکره با آمریکای جنایتکار که یکی از قهرمانان ایران را در عین ناجوانمردی ترور کرد، خیانت به مردم و خون شهدای مقاومت است و مخالفت خود را با اظهارات وزیر امور خارجه در گفت وگو با اشپیگل اعلام کردند.»با این حال دراین باره تابناک نیز نوشت: « پس از ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی، ظریف در اجلاس امنیتی هندوستان و در مصاحبه با اشپیگل کوشید که موضع برتر ایران را در این تنش ها به دولت آمریکا نشان دهد. کار به جایی رسید که با فشار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، فرایندی اتخاذ شد تا ظریف نتواند در اجلاس داووس در سوئیس شرکت کند. پیش از آن مجله آمریکایی فارین پالیسی، نوشته بود که قاسم سلیمانی را خاموش کردید؛ چگونه می توانید صدای او (ظریف) را خاموش کنید؟ توئیت رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به مصاحبه ظریف در چارچوب این جدال سیاسی و لفظی بین مقامات دو کشور قابل تفسیر است. ترامپ و مشاورانش تعمدا از مصاحبه ظریف برداشت مد نظر خود را برای برتری داشتن موضع خود القا کرده اند، در حالی که متن مصاحبه شفاف است و مذاکره موکول به سه شرط شده که تحقق آن اساس استراتژی ترامپ در مقابل ایران را زیر سؤال می برد.» دراین زمینه برخی کاربران نیز نوشتند که این جمله ظریف بخشی از دیپلماسی است از جمله این توئیت: ظریف جزو معدود کسانی است که تخصص و تعهد و لیاقت ماموریتی را که بر عهده گرفته است ،  دارد. البته این جملات ظریف انتقاد های تندی را نیز در فضای مجازی به همراه داشت:
‏* پس از ترور سردار سلیمانی به دستور شخص ترامپ، این سخن آقای ظریف که "‎#مذاکره با آمریکا غیر محتمل نیست؛ به شرط آن که آمریکا با تغییر رویه، تحریم‌ها را بردارد"، هم گرای تحریم بیشتر است، هم ترور بیشتر ، با هر نیتی که گفته شده باشد.
* ‏آقای دکتر ظریف می شه بفرمایید بعداز سخنان صریح حضرت آقا که فرمودند: «آن جنتلمن‌هایی که پشت میز مذاکره هستند،در حقیقت ‎


تروریست‌ های فرودگاه بغداد هستند که لباس عوض کرده‌اند مااز مذاکره البته به جز با آمریکایی‌ها اِبایی نداریم امااز موضع قدرت وقوت» سخن دوپهلو درباره مذاکره چه معنایی دارد؟!
* ‏کسی که با شهادت حاج قاسم سلیمانی بیدار نشه دیگه تا ابد بیدار نمی شه!
* ‏اون 30-25 میلیون نفری که در ایران اومدن مراسم تشییع پیام شون واضح، قدم هاشون راسخ ،چشم هاشون باز و به خون خواهی و انتقام سخت از قاتل فرزند سرزمین شون اومده بودن ها!  هنوز داغدار هستن ها ! غیرتمند و خواهان عزت هستن ها ! ندیدید؟ مذاکره ؟ با قاتل سردار دل ها ؟