طمع آمریکا به اقلیم کردستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم
تصمیم، اصرار و پافشاری مجلس ملی، دولت و مردم عراق برای خروج فوری نظامیان اشغالگر آمریکائی از این کشور، مقامات واشنگتن را به فکر چاره‌جوئی انداخته است. آنها مایلند بدون خروج از عراق، صرفاً با توسل به جابجائی نیروها، به مسئله فیصله دهند.
خبرگزاری عراقی «المعلومه» به نقل از منابع موثق خود فاش کرد آمریکای ترامپ سرگرم انجام مذاکرات فشرده‌ای با مقامات اقلیم کردستان است که نظامیان آمریکائی را سریعاً جابجا کند و در عین حال سه پایگاه نظامی جدید را در سلیمانیه، جنوب اربیل و حومه حلبچه احداث نماید. آنچه ترامپ و مقامات پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا در نظر دارند، اقداماتی به‌مراتب وقیحانه‌تر از گذشته در عراق است و مشخصاً با این ذهنیت شکل گرفته که گویا حساب اقلیم کردستان از عراق جداست و برای کسب موافقت اقلیم کردستان هیچ نیازی به مذاکره با بغداد و جلب نظر موافق دولت عراق نیست درحالی که اقلیم کردستان فقط یک تشکیلات خودمختار محلی است و در زمینه مسائل خارجی، امنیت، مرزها و مسائل نظامی باید از دولت مرکزی بغداد تبعیت کند.
پیش از این هم آمریکا و سایر متحدانش در «ناتو» بدون اعتنا به دولت مرکزی، مناسباتی را با اقلیم کردستان برقرار کرده و مستقیماً به قلمرو اقلیم رفت و آمد و حتی مبادلات نظامی و تسلیحاتی داشتند. اگرچه دولت مرکزی بغداد همواره به این رفتار مداخله‌جویانه آمریکا و متحدانش اعتراض کرده ولی کمتر بازخورد مناسب و مورد انتظاری داشته و دارد. بغداد بلافاصله پس از افشای این طرح جدید واشنگتن رسماً اعلام کرد که تصمیم قاطع مجلس ملی و دولت مرکزی بغداد شامل اقلیم کردستان هم می‌شود و در این زمینه استثنائی وجود ندارد.


تا اینجای قضیه هم آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریست‌ها و تعقیب داعش با اقلیم کردستان مناسبات جداگانه‌ای برقرار کرده و تقریباً بدون استثنا در هیچ موردی نه‌تنها جلب نظر موافق دولت مرکزی بغداد را مورد توجه قرار نداده بلکه حتی کمترین اطلاع‌رسانی را هم در این زمینه ضروری ندانسته و نمی‌داند. لکن به نظر می‌رسد که تصمیم دولت مرکزی بغداد در این زمینه نیز همانند دخالت مستقیم غرب و صهیونیست‌ها در ماجرای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان بسیار جدی و برگشت‌ناپذیر باشد و در این زمینه هم مجلس ملی، دولت مرکزی و مردم عراق مواضع کاملاً مشابهی داشته باشند و نگذارند بیگانگان با سوء‌استفاده از مسائل داخلی مطامع و اهداف ناپاک خود را محقق سازند. در ماجرای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان هم برخی از بیگانگان تلاش کردند از تجزیه‌طلبان حمایت کنند ولی اراده نیرومند دولت مرکزی و حمایت همسایگان عراق ازجمله ایران و ترکیه مانع اجرای سیاست‌های شوم بیگانگان شد.
مقامات اقلیم کردستان عراق تصور نکنند که همراهی با سیاست‌های مداخله‌گرانه آمریکا نفعی به آنها می‌رساند و حضور نظامی آمریکا به امنیت اقلیم خواهد افزود. حتی سایر کشورهائی که پایگاهی در اختیار آمریکا گذاشته‌اند، مداخلات آشکار و نهان آمریکا و شبکه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آن به‌شدت خشمگین و معترضند. ترکیه همواره به دخالت‌های سیاسی و مداخلات نظامی – اطلاعاتی آمریکا از طریق استقرار در پایگاه هوائی «اینجرلیک» اعتراض می‌کند که چرا رفت و آمد بیگانگان به این پایگاه از طریق مرزهای رسمی و تحت نظارت دولت و مقامات مرزی ترکیه نیست؟ نقش آشکار واشنگتن در کودتای نظامی ترکیه و حمایت آشکار و نهان از کودتاچیان، همواره باعث تنش در مناسبات آنکارا با واشنگتن بوده است.
ممکن است مقامات اقلیم کردستان تصور کنند که در این زمینه ابتکار عمل در اختیار آنهاست ولی نباید از تجربه‌های تلخ دیگران، غافل باشند و این واقعیت‌های عینی را تعمداً نادیده بگیرند که پس از واگذاری پایگاه به آمریکا، در هیچ زمینه‌ای اختیار و اراده آنها کارساز نیست و کاملاً مسلوب‌الاختیارند. مقامات اقلیم کردستان مصلحت نیست اشتباهات دیگران را تکرار کنند. آمریکا با استقرار نظامیانش در کردستان عراق، قطعاً تلاش می‌کند از این پایگاه‌ها به‌عنوان کانون مداخلات روزمره در سراسر عراق و سوریه و حتی سایر کشورهای همسایه عراق نیز سوء‌استفاده کند.
ماجرای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی از درون عراق و با سوء‌استفاده از پایگاه نظامی عین‌الاسد هم تازه‌ترین شاهد مثال در این زمینه است که ناقض استقلال، حاکمیت و اراده سیاسی دولت مرکزی بغداد بود و یک مهمان عالیرتبه دولت بغداد را که ساعاتی بعد هم قرار بود دیداری با نخست‌وزیر عراق داشته باشد، به شهادت رسانید و کاملاً وقیحانه مسئولیت چنین جنایتی را نیز برعهده گرفت. این بدان معنی است که ممکن است فردا همین صحنه برای پایگاه نظامی آمریکا در اقلیم کردستان تکرار شود و احیاناً کسانی درصدد اقدام تلافی‌جویانه برآیند و برخلاف میل خود ناچار باشند حرکتی انتقامی انجام دهند که امنیت ساکنان اقلیم نیز تحت‌الشعاع قرار گیرد.