استمداد مردم از وزارت بهداشت: مراقب باشید

آفتاب یزد – گروه شبکه: کرونا نام ویروسی است که این روزها در سراسر دنیا نقل محافل شده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است به‌قدری‌که کشورهای مختلف تدابیر ویژه‌ای برای محافظت از مردم در نظر گرفته‌اند از قرنطینه کردن مسافران مشکوک به این ویروس در فرودگاه‌ها و ممنوعیت سفر به کشور چین گرفته تا دادن آموزش‌های لازم به شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری. این بیماری از کشور چین آغاز شده و بر اساس آمار تاکنون 41 نفر از مردم چین بر اثر کرونا جان خود را
از دست داده‌اند و کشورهای دیگری چون تایلند،‌ ایالات متحده، کره جنوبی، فرانسه، نپال و... در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند. کرونا سبب شده است که مسئولان کشورمان نیز اقدامات ویژه‌ای برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشورمان درنظر بگیرند.
> کیت‌های تشخیص بیماری کرونا
در کشور موجود است


در این راستا مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: «کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا در کشور وجود دارد و این بیماری قابل تشخیص است.» دکتر کیانوش جهان پور در گفت‌وگو با عصر ایران با اشاره به استقرار تیم‌های وزارت بهداشت در مبادی ورودی کشور گفت:«تیم‌های غربالگری در تمامی فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور مستقر شده‌اند و چنانچه به موارد مشکوکی برخورد کنند سریعا وارد عمل خواهند شد.» وی ادامه داد:«علاوه بر کیت‌های تشخیصی آزمایشگاه‌های ما نیز آمادگی تشخیص ویروس کرونا را دارند.» وی با بیان اینکه برای این بیماری هیچگونه داروی قطعی و مستقیمی وجود ندارد، گفت: «دراین بیماری باید اقدامات حمایتی برای بیمار انجام شود و آمادگی سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسیار مهمی در مبارزه با آن ایفا می‌کند.» به گفته دکتر جهان پور افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند گروه‌های در معرض خطر هستند. مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: «تاکنون گزارشی در زمینه ورود این ویروس به کشور نداشتیم ولی همواره تیم‌های وزارت بهداشت در مبادی ورودی کشور در حال غربالگری موارد مشکوک هستند.»
> آمادگی فرودگاه امام (ره)
همچنین معاون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آمادگی این فرودگاه به عنوان مهمترین درگاه ورودی کشور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. به گزارش صداوسیما؛ حسن خوشخو با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) مهمترین درگاه ورودی کشور محسوب می‌شود، افزود:«بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین ضمیمه ۹ کنوانسیون شیکاگو، این فرودگاه همکاری‌های گسترده‌ای را با پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و همکاران این پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه حضور دارند.» خوشخو با اشاره به اینکه در حال حاضر از فرودگاه امام خمینی (ره) به ۴ مقصد در چین مسیر پروازی برقرار است، ادامه داد: «تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا از نخستین روزهای شیوع این ویروس در چین در فرودگاه امام(ره) با همکاری پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اندیشیده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود مبتلایان به این بیماری به کشور در حال انجام است. به همین منظور، تجهیزات لازم برای کنترل مسافران توسط پایگاه بهداشت مرزی در فرودگاه امام خمینی(ره) فراهم شده تا کنترل مسافران با استانداردهای لازم از نظر دارا بودن علائم بیماری ویروس کرونا صورت گیرد.» خوشخو گفت: «همه مسافران و کادر پروازی که از مبدا چین و کشورهای شرق آسیا وارد کشور می‌شوند، به صورت یک به یک کنترل شده و در صورت مشاهده علائم بیماری ویروس کرونا در آن‌ها به صورت قرنطینه به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.»
> فعال‌تر شدن قرنطینه‌ انسانی در مرزهای کشور
مدیر کل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد: «در همه مرزهای جاده‌ای کشور قرنطینه‌های انسانی داریم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آن جا مستقر بوده و بیماری مسافران و همه افرادی که از مرزها تردد می‌کنند را رصد و معاینه می‌کند که البته برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا این قرنطینه‌ها فعال‌تر و جدی‌تر شده است.»منوچهر سلمانزاده گفت:«گرچه ارتباط مستقیم جاده‌ای با چین نداریم اما مبادی ورودی به کشور می‌تواند از هر مبدا و به هر مقصدی باشد. بنابراین در همه مرزهای کشور نمایندگی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قرنطینه انسانی وجود داشته و استقرار دارد که پرسنل این وزارت خانه قبل از وارد شدن مسافران و حتی رسیدن آن‌ها به بخش گذرنامه، بیماری‌های احتمالی ‌آن‌ها را رصد می‌کنند.» وی ادامه داد: «برای پیشگیری از شیوع و ورود بیماری کرونا در کشور رصد بسیار دقیقی در این نمایندگی‌ها وجود دارد و قرنطینه‌های انسانی در مرزهای جاده‌ای کشور فعال‌تر از گذشته شده‌اند. اما همه دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گذرنامه و وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دیگر باید در این زمینه با همدیگر همکاری کنند تا بتوانیم مانع شیوع این بیماری در کشور شویم.»
> واکنش کاربران
با وجود این تدابیر، باز هم مردم نگران ورود این ویروس به کشور هستند. این موضوع را می‌توان از واکنش‌شان نسبت به این بیماری در فضای مجازی مشاهد کرد. به هر حال انتشار ویدئوهایی از نحوه مرگ مبتلایان بر نگرانی‌ها افزوده است. در یکی از این ویدئوها فرد مبتلا در حالی که ایستاده است به یکباره نقش زمین می‌شود و تسلیم مرگ می‌گردد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« ویروس کرونا تا حدی خطرناکه که جان مردم را ناگهانی و در حالت ایستاده هم میگیره تروخدا مراقب سلامتیتون باشین. حتما دستهاتون رو در روز چند بار با صابون بشورین. وقتی بیرون میرید حتما ماسک بزنید. اگر امکانش رو دارید از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده هوا استفاده کنین. اسپند
دود کنید»
کاربر دیگری گفته است:«تخمین زده شده که تا الان حدود 1300نفر در سراسردنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. 41 نفر فوت شده و 13 شهر که عمدتا در چین هستند هم قرنطینه‌اند. الان در فرودگاه امام خمینی(ره) هم تب مسافران ورودی گرفته می‌شه ولی باید به کشت‌‌های ورودی و مرزهای زمینی هم توجه داشت»
یکی دیگر ازکاربران اینطور می‌نویسد:«ترو به خدا این کرونا رو
نیارید ایران،هنوز جای آنفلوانزاها درد می‌کنه!»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«آیا ما آماری از کارگران چینی که در جنوب ایران کار می‌کنند و برای سال نوی چینی به چین رفته‌اند داریم؟ آیا شرایط کنترل آنها را در فرودگاه‌های بین‌المللی امام و عسلویه داریم؟ تا از این رهگذر، ویروس کرونا زخمی به ما نزند!»، «میگن ویروس از طریق هوا جابجا میشه و روی اشیاء هم میتونه زندگی کنه و جابجا بشه خیلی داره ترسناک‌ میشه»، «آیا وزارت بهداشت مون حواسش به کنترل فرودگاه‌ها هست.این ویروس کرونا خیلی خطرناک به نظر میرسه. توی چین و تایلند هم که فراوون شده دو کشوری که ایرانی زیاد هست!»
اطلاعیه وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونا
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص انتشار کرونا ویروس جدید در چین و برخی کشورها اطلاعیه صادر کرده است که به شرح زیر است:
«موارد ابتلا به کرونا ویروس جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده ولی اکثر موارد در برخی مناطق کشور چین بوده است.
در هر کشور نظام مراقبت بیماری‌های آن کشور در جهت کنترل بیماری‌های واگیر از جمله این بیماری بر اساس پروتکل‌های علمی و فنی برخورد با طغیان ها، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها انجام می‌شود.
در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و اقدام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به ویژه فرودگاه‌ها و بنادر بین‌المللی، پایگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرزی با حضور تیم‌های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها فعال‌اند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت‌های لازم قرار می‌دهند.
با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به این بیماری و یا افراد دارای علائم مشابه، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص، مورد بررسی و درمان‌های لازم قرار می‌گیرد.
این قاعده نه فقط برای این ویروس و این بیماری بلکه سال‌های سال است در کشور برای پیشگیری وکنترل بیماری‌های واگیر بویژه بیماری‌های نوپدید جریان دارد. چنانکه در ایام اربعین حسینی، ورود اتباع از مرزهای شرقی و غربی و در دیگر روزهای سال حسب مورد و هشدارها مسافران تحت مراقبت قرار می‌گیرند.
نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه بدست آمده آزمایشگاهی از طریق واحدهای بهداشتی و درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می‌دهند و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود. این اقدامات بر اساس پروتکل‌های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، پیشگیری و کنترل از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه در شرایط مطلوبی قرار دارد. »
ساخت دو بیمارستان در چین در 25 روز!
از آنجا که مبدا ویروس کرونا کشور چین است و بسیاری از مردم مبتلا به این بیماری و تعدادی هم بر اثر آن جان باختند، دولت چین ساخت دو بیمارستان فوری یکی در 10 روز و دیگری در 15 روز را در دست اقدام دارد. احداث فوری این دو بیمارستان در شرایطی است که این کشور در تعطیلات سال نو چینی به سر می‌برد با این حال قرار است بدون توجه به تعطیلات، چین از تمام امکاناتش برای ساخت این دو بیمارستان استفاده کند. بیمارستانی که قرار است در 10 روز ساخته شود بیمارستانی به مساحتی به متراژ 25 هزار متر مربع است که طراحی آن سه روز پیش در شهر ووهان شروع شده و تا روز شنبه این هفته به پایان می‌رسد. این بیمارستان هزار تختخوابی مشابه بیمارستان شیایو تانگشان است که برای درمان بیماران مبتلا به سارس در پکن ساخته شد. یک مقام چینی گفته است مراکز درمانی ووهان از رسیدگی به خیل مراجعین ناتوان شده‌اند به همین دلیل احداث این بیمارستان ضروری است. بیمارستان جدید با نام بیمارستان «لیشن شان» دومین بیمارستان این شهر خواهد بود که بیماران آلوده به ویروس کرونا را پذیرش می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این بیمارستان در عرض 15 روز باظرفیت 1300 تخت ساخته شود. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که ۱۲۷۹ نفر به این ویروس مرموز مبتلا شده‌اند و ۴۱ نفر نیز جانشان را از دست داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که ۲۹ استان و منطقه چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.