بازهم دلواپسان رسوا شدند

آرمان ملي- حميد شجاعي: موعد انتخابات که فرا مي‌رسد برخي رسانه‌ها فعاليت خود را در راستاي شايعه پراکني آغاز مي‌کنند. گرچه اصلا هم برايشان مهم نيست که اين اخبار تا چه حد دروغ، زرد يا جعلي باشد. شايعه اخير ديدار بزرگان اصلاح و اعتدال در کاخ سعدآباد با محوريت انتخابات مجلس نيز از آن دست شايعاتي است که تکذيبش زودتر از اصل خبر در آمد با اين تفاوت که اين بار اصل ديدار رئيس‌جمهور و رئيس دولت اصلاحات انجام شد، اما نه با اهداف انتخاباتي. جوادامام مدير عامل بنياد باران مي‌گويد: «رئيس دولت اصلاحات با آقاي روحاني ديدار داشتند اما اين ديدار ارتباطي با موضوعات اخير نداشته ‌است. درواقع اين جلسه، ديداري براي صرف شام بوده که از قبل هم اين ديدارها اتفاق مي‌افتاده ‌است.»
شايعه ديدار در سعدآباد
چندي پيش که برخي کانال‌هاي تلگرامي در راستاي بالابردن بازديدهاي خود خبري کذب را منتشر کردند که از قضا در رسانه‌ها پيچيد. خبراين بود که سران اصلاحات و اعتدال متشکل از رئيس دولت اصلاحات، رئيس‌جمهور، آيت‌ا... سيدحسن خميني، حجت‌الاسلام ناطق نوري، اسحاق جهانگيري معاون اول و محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور در کاخ سعدآباد گردهم آمده‌اند تا براي نحوه حضور جريان اصلاحات و اعتدال در انتخابات پيش رو ديدار و گفت‌وگو داشته باشند و حسن روحاني نيز در جلسه گفته: «نامزدهاي رد شده جايي براي دفاع ندارند چون عمدتا مسائل مالي و پرونده دارند.» به همين راحتي نام آن را نيز جلسه انتخاباتي رئيس‌جمهور با اصلاح‌طلبان در کاخ سعدآباد گذاشتند. اما اين خبر به حدي مجعول و بي‌پايه بود که در همان دقايق ابتدايي از سوي عليرضا معزي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور تکذيب شد و وي در توئيتي نوشت: «بجز استقبال از روساي جمهور کشورهاي مهمان که هميشه در ساختمان جمهوري مجموعه سعدآباد و با حضور خبرنگاران انجام مي‌شود و تصاويرش را همه ديده‌اند، مابقي اخبار حضور روحاني در کاخ سعدآباد فيک‌نيوز است. تنور انتخابات را از جاي ديگر و به طريق ديگر بايد گرم کرد؛ از توسل به شايعه و فيک‌نيوز، آبي گرم نخواهد شد.» حسام‌الدين آشنا نيز به اين مساله واکنش نشان داد و در توئيترش نوشت: «آقايان در ذهنشان براي رئيس‌جمهور جلسه انتخاباتي طراحي ‌مي‌کنند. مکان را هم تعيين مي‌کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص مي‌کنند. روز و ساعت را هم اعلام مي‌کنند. دستور جلسه را هم تهيه مي‌کنند. در پايان صورت مذاکرات را هم منتشر مي‌کنند. آفرين به اين همه خلاقيت!» اين شايعات در حالي مطرح مي‌شود که داستان دورهمي‌هاي رئيس‌جمهور با سران اصلاح و اعتدال براي امروز و ديروز نيست و روحاني هر زمان که احساس به مشورت با بزرگان داشته به آن مبادرت ورزيده و خواهد ورزيد. کما اينکه هر ساله افطارهاي رمضان وي پابرجاست. به‌نظر مي‌رسد که دلواپسان از نحوه رويکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات غافلگير شده‌اند با اخبار جعلي و ساختن شايعه درصد ايجاد رخنه و شکاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان هستند.
ديدار به صرف شام


مديرعامل بنياد باران درباره خبرهاي منتشر شده از جلسه رئيس دولت اصلاحات، رئيس‌جمهوري و حجت‌الاسلام ناطق نوري اظهارداشت: متن‌هايي که در فضاي مجازي درباره اين جلسه منتشر شده کذب محض است و مطلقا مطالبي که به رئيس دولت اصلاحات نسبت دادند، حقيقت ندارد. ايرنا نوشت؛ جواد امام گفت: رئيس دولت اصلاحات با آقاي روحاني ديدار داشتند اما اين ديدار ارتباطي با موضوعات اخير نداشته ‌است. درواقع اين جلسه، ديداري براي صرف شام بوده که از قبل هم اين ديدارها اتفاق مي‌افتاده‌ است. مديرعامل بنياد باران درباره حضور ناطق نوري در اين جلسه، افزود: معمولا افرادي که نامبرده مي‌شوند، در جلسات حضور دارند اما من دقيق مطلع نيستم که در جلسه آن شب، چه کساني حضور داشته يا نداشته‌اند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در انتها تصريح کرد: اين جلسه برگزار شده بود، اما محتوا و مطالبي که به رئيس دولت اصلاحات در اين جلسه در فضاي مجازي گفته شده صحت ندارد. درواقع سناريوسازاني نشسته‌اند و اتفاقات اخير و انتخابات پيش رو را به اين ديدار گره زدند که اين مسائل تکذيب مي‌شود. هرچند روال به اين شکل نبوده که جلسه و ديداري بين اين افراد وجود نداشته باشد و اصل ديدار اهميتي ندارد، محتواي آن حائز اهميت است که صحت ندارد.
تکذيب ناطق
پس از شايعات اخير در مورد ديدار انتخاباتي اخير برخي چهره‌هاي سياسي همچون رئيس دولت اصلاحات، حجت‌الاسلام ناطق نوري و اسحاق جهانگيري با رئيس‌جمهور در کاخ سعدآباد، دفتر حجت‌الاسلام ناطق نوري به اين شايعات واکنش نشان داد. دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري داستان‌سرايي اخير انتخاباتي برخي محافل دروغ پرداز و شايعه پراکن در خصوص محتواي جلسه‌اي با حضور برخي شخصيت‌ها را اقدامي ناشايست، غير حرفه‌اى و قابل پيگرد قانوني دانست که هيچ سنخيتي با رفتار سياسي منطبق بر اخلاق و ارزش‌هاي والاي انساني و اسلامي ندارد. در پايان اين اطلاعيه از مردم شريف ايران درخواست شده اخبار و مسائل مربوط به حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري را صرفا با استناد به اطلاعيه‌هاى رسمى دفتر ايشان دنبال کنند.