شما دلسوزتر ازمن نیستید

آرمان ملي: عدم تاييد صلاحيت مطهري براي او چندان جديد نيست و درآستانه برگزاري‌ انتخابات مجلس دهم هم نام او درليست عدم اجراي صلاحيت‌ها قرار گرفت؛ هر چند با اقدامات صورت گرفته او به مجلس راه يافت اما خاطرات آن روزها را فراموش نمي‌کند اما شايد تصور نمي‌کرد اين اتفاق درسال 98 براي او تکرار شود.
روايت يک ردصلاحيت در 2 دي!
21 دي بود که علي مطهري چنين نوشت: «شنيدم به استناد بند 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس، براي دوره يازدهم رد صلاحيت شده‌ام. بند 2 که يکي از شرايط کانديداها را بيان مي‌کند مي‌گويد: التزام عملي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران. هرچه فکر کردم کجا من التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي نداشته‌ام چيزي به خاطرم نيامد. احتمالا مفهومشان از نظام رهبري نظام است. اين که من اعتراض بکنم يا نکنم و اگر اعتراض کردم تاييد بشوم يا نشوم، مهم نيست، مهم اين است که بعد از 41 سال از انقلاب اسلامي اين رويه‌هاي باطل بايد منسوخ شود». 20 دي سال 90 هم خبر رد صلاحيت مطهري منتشر شده بود و او اظهار داشت: در نامه هيات‌هاي اجرايي آمده است که بنده به استناد بند 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات، صلاحيتم رد شده است. به گفته وي، اين دو بند مربوط به «اعتماد و التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران» و «ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل ولايت مطلقه فقيه» است.
باز هم طعم تلخ ردصلاحيت


علي مطهري 25 دي سال جاري با اشاره به رد صلاحيتش اظهار کرد: من نسبت به رد صلاحيتم براي مجلس يازدهم اعتراض کردم و همان‌طور که گفته‌ام، التماس و پيگيري نخواهم کرد. در متن اعتراض مطهري آمده است: «علت رد صلاحيت اين جانب عدم التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي ايران اعلام شده است. اين امر به اين معني است که اينجانب اقدام عملي عليه نظام انجام داده‌ام، مثلا اقدام مسلحانه داشته‌ام يا دست به تخريب و آتش زدن اموال عمومي داشته‌ام روشن است که چنين چيزي نبوده است. ممکن است مقصود از عدم التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي، اظهارنظر برخلاف نظر رسمي نظام باشد. اين هم اشکالي ندارد، همان‌طور که مقام رهبري تصريح کرده‌اند که «ممکن است کسي نظري برخلاف نظر من داشته باشد، بايد آزاد باشد که نظرش را بگويد.» البته مقام عمل و مقام نظر نبايد با هم مخلوط شوند. ممکن است بنده در موضوعي نظري غير از نظر رهبري داشته باشم، ولي در مقام عمل، به خاطر مصلحت نظام و کشور تابع نظر ايشان باشم. به هرحال باب اظهارنظر و آزادي‌بيان در کشور نبايد بسته شود.» 30دي هم علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس، با اشاره به رد صلاحيت‌هاي گسترده در انتخابات مجلس گفت: «اگر رد صلاحيت‌ها به دليل فساد مالي و اخلاقي باشد، موافقيم؛ اما رد صلاحيت افراد به دليل انتقاد و تفاوت نگاه کار درستي نيست و حريت و آزادگي مجلس را از بين مي‌برد و آزادي بيان را محدود مي‌کند.»
نامه مطهري به شوراي نگهبان
نماينده تهران در مجلس با اشاره به مراجعه حضوري خود به شوراي نگهبان براي بررسي پرونده رد صلاحيتش در انتخابات آينده، گفت: مواردي که در پرونده اينجانب آمده هيچ ‌کدام مصداق عدم التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي نيست و بعيد مي‌دانم کسي از اعضاي آن شورا دلسوزتر از من براي نظام و انقلاب اسلامي و مقام رهبري باشد. علي مطهري در نامه‌اي به شوراي نگهبان نوشت: به درخواست آن شورا روز جمعه چهارم بهمن به محل آن شورا آمدم و به حضور يکي از حقوقدان‌هاي آن شورا رسيدم. بعد از بحث کلي درباره روش بررسي صلاحيت‌ها، ايشان سه مورد را به عنوان نمونه براي عدم التزام عملي اينجانب به نظام جمهوري اسلامي ذکر کرد که هيچ‌کدام وارد نبود. مثلا گفت شما در نطق خود گفته‌ايد «نهم دي اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، ديگر يوم‌ا... نيست بلکه يوم‌الشيطان است». گفتم درست است، الآن هم همين را مي‌گويم. گفت شما بايد همان جمله آقا را بگوييد. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ايشان هم به جاي خود و البته از اينکه چنين نگاهي در يک عضو شوراي نگهبان وجود دارد، متأسف شدم. به طور کلي مقام عمل را نبايد با مقام نظر مخلوط کرد. ممکن است کسي در موضوعي نظري غير از نظر رسمي کشور داشته باشد و بيان هم بکند اما در عمل به خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمي باشد. باب اظهارنظر و آزادي بيان نبايد بسته شود. التزام عملي به نظام شامل اظهارنظرها نمي‌شود. عدم التزام عملي زماني است که کسي ضمن بيان نظر مخالف خود دست به اقدامات عملي بزند، مثلا آشوب درست کند، دست به تخريب اموال عمومي بزند و يا اقدام مسلحانه انجام دهد. رهبر انقلاب نيز چند بار گفته‌اند ممکن است کسي نظري مخالف نظر من داشته باشد، بايد آزاد باشد که حرفش را بزند. به هرحال مواردي که در پرونده اينجانب آمده است هيچ ‌کدام مصداق عدم التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي نيست. نبايد دايه دلسوزتر از مادر شد. بعيد مي‌دانم کسي از اعضاي آن شورا دلسوزتر از من براي نظام و انقلاب اسلامي و مقام رهبري باشد.