ظریف: فردی که به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است

هادی محمدی – وزیر خارجه کشورمان با بیان این که ما توافق هسته‌ای را نقض نکردیم، ما مطابق با برجام عمل می‌کنیم، افزود: بگذارید برای اروپایی‌ها، شفاف‌سازی کنم: اگر آن‌ها بخواهند به تعهداتشان عمل کنند، ما آمادگی داریم تا خیلی فوری به تعهد کامل بازگردیم. اما عمل به تعهدات، فقط به صدور بیانیه‌هایی که در برجام متعهد شده‌اند، محدود نمی‌شود. من هم می‌توانستم همان بیانیه‌ها را اعلام کنم و بگویم: «ما به این توافق پایبندیم، ما عاشق این توافق هستیم و می‌خواهیم این توافق تا ابد پابرجا بماند». حرف زدن ارزش ندارد. اروپا باید یک اقدام واحد به ما نشان دهد اما آن‌ها چه‌کار کرده‌اند؟ به گزارش ایسنا، ظریف که با نشریه آلمانی اشپیگل گفت و گو می کرد، در پاسخ به این که آیا احتمال خروج از ان‌پی‌تی به معنی قرار گرفتن ایران در مسیر تولید سلاح
هسته ای است؟ گفت: تصمیم ما برای نساختن بمب اتم از معاهده ان‌پی‌تی نشئت نگرفته، بلکه ناشی از اعتقادات اخلاقی و راهبرد ماست.
وی در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه آلمانی اشپیگل درباره سانحه هواپیمای اوکراینی در ایران و در پاسخ به این سوال که چرا ایران با تاخیر مسئولیت این حادثه را پذیرفت به ماجرای هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکایی‌ها در 32 سال پیش اشاره کرد و گفت: واشنگتن تاکنون هرگز به‌طور رسمی برای این اتفاق عذرخواهی نکرده ، حتی افسر آمریکایی مسئول این حمله مدال گرفت اما فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است.
مذاکره با آمریکا غیرمحتمل نیست


ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی را غیر محتمل می‌دانید؟ اظهار کرد: خیر. من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم به شرط آن که آن ها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. چیزی که اهمیت دارد نحوه رفتار آن هاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند؛ تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم. آن ها میز را ترک کردند. آمریکا آسیب بزرگی به مردم ایران زده است. روزی که آن ها برای جبران کاری بکنند، خواهد آمد. ما صبر زیادی داریم.
ناراحتی مردم از سقوط هواپیما طبیعی است
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برخی اعتراضات در ایران پس از سانحه هواپیمای اوکراینی گفت که مردم ایران حق داشتند ناراحت باشند زیرا به دلیل کشته شدن جمعیت زیادی از جوانان نخبه کشور در این حادثه شوکه شده بودند . مردم حق داشتند از این که چرا حقیقت از آن ها دریغ شده بود، معترض باشند اما دولت مسئول آن نبود. من دو روز پس از وقوع حادثه از حقیقت مطلع شدم. این زمانی بود که مقامات ارشد در نیروی نظامی ایران به این نتیجه‌گیری نهایی رسیدند که هواپیما به دلیل خطای انسانی هدف قرار گرفت. به محض آن که این نتیجه‌گیری به رهبر انقلاب اطلاع رسانی شد، ایشان خواستار علنی شدن آن شد.
وی گفت: دانشجویان معترض نیازمند توجه هستند اما اگر شما می‌خواهید نگرانی‌های آن ها را به عنوان یک نیروی مخالف علیه دولت تلقی کنید، پس باید آن را در برابر حضور گسترده مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی قرار دهید. ما نباید صدای نارضایتی‌ها و صدای کسانی را که زندگی روزمره‌شان بر اثر تروریسم اقتصادی آمریکا نابود شده نادیده بگیریم. ما یک کشور تک صدایی نیستیم. صداهای مختلفی در ایران وجود دارد و مردم حق دارند نظراتشان را بیان کنند.
تعداد کشته‌های حوادث آبان کمتر از یک- سوم از آن چه رسانه های خارجی اعلام کرده اند است
ظریف درباره برخی اعتراضات آبان در ایران و گزارش های ادعایی درباره شمار کشته شدگان در این ناآرامی‌ها تاکید کرد که این حوادث برای ایران، جزو بدترین دوره‌ها بوده اما آمارها درباره تعداد کشته‌ها کاملا غلط و حتی کمتر از  یک سوم آن چیزی است که در این گزارش ها آمده ضمن این که شما باید میان کسانی که از حق خود برای آزادی بیان بهره می‌برند و آن هایی که اموال عمومی را تخریب می‌کنند و پمپ بنزین‌ها را به آتش می‌کشند تفاوت قائل شوید.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص حمله تلافی‌جویانه ایران در انتقام از خون سپهبد سلیمانی توضیح داد: حمله به پایگاه نظامی (آمریکا) در عراق.... واکنش نظامی رسمی ایران بود. هیچ قصدی برای به جا گذاشتن تلفات در حمله موشکی وجود نداشته است. ما حق دفاع از خود را به شیوه‌ای متناسب اجرا کردیم اما پاسخ واقعی از سوی مردم منطقه خواهد بود که نشان داده‌اند به طور قطع از رفتار آمریکا خسته و دلزده شده‌اند. آمریکایی‌ها خواهند دید که سلیمانی به‌عنوان یک شهید بسیار مؤثرتر از سردار سلیمانی خواهد بود.