2 میلیون زائر خارجی در تور دلالان

مسعود حمیدی/ در شرایطی که مدیران دولتی هنوز بر سر این که چه کسی متولی حوزه گردشگری سلامت است اختلاف دارند، این حوزه همچنان بی‌سروسامان مانده و بنا بر اذعان برخی مسئولان استان به‌نوعی 95 درصد اقتصاد گردشگری سلامت در اختیار دلالان است ولی هزینه‌های خدماتی به این گردشگران، از جیب عموم مردم مشهد خرج می‌شود.
به گزارش خراسان رضوی، براساس آمار رسمی اعلام‌شده، بیشتر زائران خارجی که سال گذشته به مشهد آمده‌اند، توسط دلالان یا با روش‌های غیررسمی به مشهد سفرکرده‌اند. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی دراین‌باره گفت : سال گذشته سه میلیون زائر از کشورهای همسایه به مشهد آمدند که تنها 5 درصد از این تعداد به‌صورت رسمی و ۹۵ درصد دیگر از طریق دلال‌ها و روش‌های غیررسمی سفرکرده‌اند. «علی‌اکبر شمسیان» در گردهمایی سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد، به مشکلات این حوزه اشاره و تصریح کرد : با توجه به حضور متخصصان برجسته و مجرب فراوان و امکانات مناسب و همچنین میلیون‌ها زائر و گردشگر در کشور و استان، متأسفانه از ظرفیت گردشگری سلامت به‌درستی استفاده نمی‌شود و امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند سامان دهی و بهره‌برداری از این ظرفیت ارزشمند هستیم.
وجود برخی افراد سودجو و روابط ناسالم
شمسیان خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌واسطه وجود برخی افراد سودجو و برخی روابط ناسالم در این حوزه باید کاملاً توجه داشت که اعتماد نیازمندان به خدمات پزشکی کشورمان که عموماً از کشورهای همسایه هستند در صورت نبود نظارت می‌تواند آسیب ببیند. وی تصریح کرد: این ظرفیت یک سرمایه است و باید آگاه باشیم که کشورهای همسایه با تمام توان در پی این هستند که از این ظرفیت به نحو کامل استفاده کنند.


80 درصد درآمد گردشگری سلامت درجیب دلالان
اگرچه طی سال‌های اخیر، موضوع گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از مزیت‌های ایران و خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی و جذب گردشگران خارجی است اما به نظر می‌رسد قوانین و دستورالعمل‌های این حوزه به‌اندازه کافی حامی این حوزه نبوده است و دلالان آن را به دست گرفته‌اند. مصداق این ادعا صحبت‌های چند روز قبل دکتر حمیدرضا بیدخوری دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که گفت : هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد گردش مالی اقتصاد صنعت گردشگری سلامت کشور در دست دلالان است و فقط ۲۰ درصد این گردشگران از مجاری قانونی و بی‌واسطه از خدمات گردشگری سلامت کشور استفاده می‌کنند.
اختلاف ۲ وزارتخانه بر گردشگری سلامت
شاید بتوان ریشه سلطه دلالان بر بازار گردشگری سلامت استان را در مباحث مطرح‌شده در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در 12 دی‌ماه جست وجو کرد.  
در این جلسه نمایندگان شرکت‌های گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی معتقد بودند که گردشگری سلامت مربوط به حوزه این وزارتخانه است و آیین‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت مبنی بر این شرکت‌های گردشگری باید از این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت کنند و یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت متقاضی از حوزه پزشکی باشد خلاف توافق‌نامه 24 اردیبهشت امسال بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی است. در میانه این اختلاف‌نظر بین دو وزارتخانه بهداشت و میراث فرهنگی، بازار دلالی گردشگران خارجی که بیشتر در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، داغ است به طوری که در همین جلسه رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص کم‌کاری شرکت‌های گردشگری در حوزه سلامت گلایه کرد و گفت: به دلیل این کم‌کاری‌ها امروز نه‌تنها در مشهد بلکه در کشور حوزه گردشگری سلامت تحت سلطه دلالان است. شافعی همچنین از پیگیری اتاق بازرگانی برای رفع این دغدغه‌ها و سامان دهی حوزه گردشگری سلامت از طریق معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.
البته رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در جلسه مذکور از پیگیری های استانی این مشکل خبر داد و به معاون امور اقتصادی خود دستور داد تا پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.
سودها در جیب دلالان، هزینه‌ها از جیب مردم
در شرایط کنونی اقتصادی کشور که منجر به کاهش ارزش پول ملی شده است، شاهد افزایش تعداد گردشگران و زائران از کشورهای همسایه به ویژه عراق به مشهد و استان خراسان رضوی هستیم. از سویی دیگر مشهد مقدس به دلیل این که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)  هم در این شهر واقع‌شده است در حوزه بهداشت و خدمات بهداشتی نیز در کشور زبانزد است و همین موضوع باعث شده است که بخش عمده‌ای از گردشگران خارجی را گردشگران سلامت تشکیل دهند اما به دلیل بی‌سامان بودن حوزه گردشگری سلامت کشور و اختلاف‌نظر بین دو وزارتخانه بهداشت و میراث فرهنگی شاهد جولان دلالان در این حوزه هستیم و بارها در اخبار شنیده ایم که چه پول‌هایی از گردشگران دریافت می‌شود و در جیب دلالان می‌رود و تمام هزینه‌های حضور و خدمات به گردشگران سلامت بر دوش حوزه خدمات شهری و دولت در شهر مشهد است.