برگزاری تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی در عراق آمریکا به اشغال عراق پایان دهد

ملت عراق صبح جمعه در پاسخ به درخواست گروه‌های عراقی و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای حضور در تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، به صورت گسترده‌ای در منطقه "الجادریه" در مرکز بغداد تجمع کردند.
معترضان عراقی که کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست داشتند، با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند. ملت عراق همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی، خطاب به آمریکایی‌ها شعار "از کشورمان خارج شوید پیش از آنکه خودمان شما را اخراج کنیم" را سر دادند.
سایت "ناس" نیز نوشت که همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی در بغداد، چندین اتوبوس نیز شهروندان عراقی در استان‌های جنوبی این کشور را به بغداد منتقل کرده‌اند. معترضان عراقی به منظور نشان دادن انزجار خود از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نظامیان این کشور در عراق در اقدامی نمادین ترامپ و سربازان آمریکا را در میدان التحریر به‌دار مجازات آویختند. معترضان عراقی در میدان التحریر همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.
در همین حال، جعفر البطاط، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین با اشاره به تظاهرات بغداد، اعلام کرد که شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق از یک میلیون نفر فراتر رفت.


در همین راستا، یک منبع امنیتی عراقی دیروز اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی این کشور همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا در بغداد، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و چند خیابان در مرکز بغداد را بستند.
جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در میان تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد اظهار کرد: ملت عراق یک صدا حضور آمریکا در کشورشان را محکوم می‌کنند.
وی گفت: زمانی که ما درباره حاکمیت عراق صحبت می‌کنیم، همه بر خالی بودن کشور از اشغالگران تاکید می‌کنند و تمامی گروه‌های عراقی نیز مخالف حضور اشغالگران بوده و خواستار پایان دادن به حضور آمریکا هستند.
الحسینی در ادامه ضمن غیرقانونی خواندن حضور آمریکا در عراق، خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها از کشورمان بیرون نروند گزینه‌های دیگری خواهیم داشت. وی همچنین افزود: نمی‌توان مانع از این شد که عراق خودش تصمیم گیرنده امورش باشد و برای ملت عراق مشخص شد که آمریکا اهداف دیگری در کشور دارد.
سخنگوی گردان‌های حزب‌الله در ادامه تصریح کرد: گزینه‌های پاسخگویی آماده‌اند و آمادگی کاملی چه از نظر نظامی و چه اقدام دیپلماتیک وجود دارد. پاسخ‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و نتیجه آن اخراج آمریکا نه تنها از عراق بلکه از کل منطقه است.
تظاهرات بزرگ ضدآمریکایی مردم عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.دراین باره شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت که صبح روز جمعه جمعیت عظیمی برای مخالفت با حضور نظامی آمریکا در خاک عراق به خیابانهای بغداد آمدند.
خبرگزرای رویترز نیز با پوشش اخبار تظاهرات میلیونی مردم عراق گزارش داد، مردم عراق در تظاهرات روز جمعه شعار نه به آمریکا، نه به اسرائیل و نه به استعمار سر دادند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز در بخش خبری خود در بازتاب راهپیمایی ضد آمریکایی در عراق گزارش داد: میلیون‌ها نفر در عراق دست به تظاهرات ضد آمریکایی زدند.
سی‌ان‌ان با پخش تصاویری از این راهپیمایی گزارش داد: شاهد حضور پرجمعیت مردم در خیابان‌های بغداد هستیم که در تظاهراتی ضدآمریکایی و فراخوان تظاهرات یک میلیون نفری صورت گرفته است.
سی‌ان‌ان از این امر به عنوان یک کابوس یاد کرده و گفته آمریکایی که برای سرنگونی صدام و اشغال عراق اینهمه هزینه کرده اینک در آستانه خروج دست خالی از این کشور است.
شبکه الجزیره نیز بخش‌های مختلف این مراسم را به صورت زنده پوشش داد. در تصاویری که شبکه الجزیره پخش کرد، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.