شورای نگهبان صلاحیت قالیباف را چگونه تأیید کرد؟

جنجال این اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود، صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس، «عمدتاً به خاطر مسائل مالی» تأیید نشده، هنوز نخوابیده است. این اظهارات، افکار عمومی را با کوهی از سوالات مواجه ساخت. یکی از سوالات، این است که شورای نگهبان که آنقدر روی «مسائل مالی» حساس بوده که صلاحیت حدود ۹۰ نماینده را که هنوز مشغول کارند و عمدتاً پایشان نیز به محاکم قضایی باز نشده، رد کرده است، چرا حداقل به مسائل مالی شهرداری تهران در دوران قالیباف، در حد یک اتهام رسیدگی نکرده است؟ آیا شورای نگهبان، با بی‌طرفی و دور از سیاست‌زدگی، نگاهی به پرونده عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف در شهرداری تهران گرفته یا پرونده املاک نجومی،
 انداخته است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یازدهمین دوره انتخابات مجلس قرار است دوم اسفندماه سال جاری برگزار شود. این نخستین انتخاباتی است که در کشور در دوره جدید تحریم‌های آمریکا، که سخت‌ترین تحریم‌ها از ابتدای انقلاب است، برگزار می‌شود. با توجه به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و با توجه به این‌که به اذعان همه جناح‌های سیاسی، دولت آمریکا در دوره حاضر، تمرکز خود را بر ایجاد ناامنی و نارضایتی در ایران قرار داده است، انتخابات پیش رو، یکی از مهم‌ترین انتخاباتی است که در تاریخ پس از انقلاب برگزار می‌شود.
با این حال، آرایش جناح‌های سیاسی در پیش از انتخابات و رویکرد شورای نگهبان در احراز و ردصلاحیت‌ها، نشان می‌دهد که حساسیت شرایط کشور به هیچ‌وجه درک نشده است.


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اخیراً گفته است: «از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، ۹۰ نفر صلاحیت‌شان عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید
 نشد».
 این اظهارات تعجب بسیاری را برانگیخت و عده‌ای سریعاً به این نکته اشاره کردند که اگر وضع مجلس این‌چنین است که عده قابل توجهی از نمایندگان، که منتخب مردم هستند و از فیلترهای زیادی از جمله فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند، از سلامت مالی برخوردار نیستند، واقعاً باید به حال مملکت، افسوس فراوان خورد. عده‌ای در فضای مجازی بعد از این اظهارات پرسیدند که «واقعاً وضع بقیه نهادها که انتخابی نیستند و نظارت و کنترل کمتری روی آن‌ها است، چگونه
 است؟»
این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، تنها فضای بی‌اعتمادی موجود در جامعه را تقویت کرد. از جنبه‌های دیگری نیز ظرف روزهای اخیر سخنان عباسعلی کدخدایی، مورد مداقه قرار گرفته است. سوال این است که آیا شورای نگهبان در ایفای وظیفه حقوقی خود، موفق بوده یا این‌که در بررسی صلاحیت‌ها، رویکرد سیاست‌زده را بر رویکرد حقوقی ترجیح داده است؟
مسائل مالی شهرداری تهران در زمان قالیباف
طیف زیادی از اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس در این مورد گفته است: «بنده به عنوان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عنوان می‌کنم که ما ۳۰ حزب اصلاح‌طلب در کل کشور هستیم که کلا ۶۰ نفر  را توانستیم در سراسر کشور  لیست بکنیم. ما دوست داریم واقعا برای انتخابات لیست بدهیم. دوست داریم انتخابات رقابتی باشد، اما نفراتی نداریم».
در این میان، سوالی که وجود دارد این است که چرا شورای نگهبان که ۹۰ نماینده مشغول به کار را عمدتاً به خاطر مسائل مالی رد صلاحیت کرده و حتی بدون برگزاری دادگاه این افراد، حساسیت بالای خود را نشان داده، در مورد محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، کاری نکرده و حتی در حد اتهام به موارد موجود در مورد او، ورود نکرده است؟
عیسی شریفی قائم مقام شهردار و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در دوره شهرداری قالیباف بود. عیسی شریفی در دوره ۱۲ ساله‌ای که قالیباف شهردار تهران بود، قدرت و نفوذ زیادی در شهرداری تهران داشت و حتی برخی او را «شهردار در سایه» می‌نامیدند! بیشترین بودجه شهرداری تهران در اختیار معاونت تحت مدیریت عیسی شریفی بود. در سال ۹۶ به یکباره این خبر منتشر شد که عیسی شریفی بازداشت شده و تحت بازجویی است. عیسی شریفی همچنان در زندان است و نه تنها مردم جزئیاتی از پرونده او نمی‌دانند بلکه اعضای شورای شهر تهران نیز در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات او نیستند. مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، سال گذشته در این مورد گفته بود: «این یکی از عجایب روزگار است. آقای عیسی شریفی، نفر دوم شهرداری تهران که ۱۲ سال در شهرداری مسئولیت داشته است، به مدت طولانی مورد بازجویی و حتی بازداشت قرار می‌گیرد و به اعضای شورای شهر تهران هیچ‌گونه اطلاعی بابت جزئیات پرونده‌ ایشان و اتهاماتی که مطرح بوده، داده نمی‌شود و حتی به افکار عمومی هم هیچ توضیحی داده نمی‌شود».
پرونده املاک نجومی هنوز بعد از گذشت سال‌ها به نتیجه نرسیده و هیچ‌کدام از پرسش‌های افکار عمومی پاسخ نگرفته است. این پرونده، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های دوران شهرداری قالیباف است و مشخص نیست شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت او، چقدر در این پرونده تحقیق و تعمق کرده است! حتی اعضای شورای شهر تهران خبری در مورد سرنوشت پرونده املاک نجومی ندارند و هرگز مشخص نشد که رقم دقیق تخلف شهرداری تهران در پرونده املاک نجومی، چند هزار میلیارد تومان بوده است.
این‌ها سوالات بسیاری است که افکار عمومی در ذهن دارد. باید دید آیا شورای نگهبان وظیفه پاسخگویی مسئولانه در قبال افکار عمومی را حس می‌کند یا این‌که بناست در همچنان بر همان پاشنه نادیده گرفتن و بی‌توجهی بچرخد!