خبرهای خوش همتی

رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دو شب قبل، به بیان تازه ترین تصمیمات و اقدامات انجام شده در فضای پولی و بانکی کشور پرداخت. مهم ترین محورهای سخنان عبدالناصر همتی به شرح زیر است:
  نرخ رشد اقتصادی همراه با نفت هم اکنون منفی و نرخ رشد غیرنفتی ما نیم درصد مثبت است. این مقدار کم است، اما برای ما مثبت بودن آن مهم است... امیدواریم تا پایان سال، این نیم درصد هم بیشتر شود و سال آینده به دلیل این که اثر شوک کاهش صادرات نفت از بین می‌رود نرخ رشد، بهبود پیدا خواهد کرد.
  وی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ سود سپرده‌های بانکی با اجرای عملیات بازار باز، تغییر می‌کند؟گفت: نرخ سود سپرده فعلی، متعادل شده است. سود بین بانکی ما حدود 18.5 درصد است در حالی که سال گذشته این رقم به 20.5 درصد رسیده بود و اکنون ۲ واحد درصد کاهش یافته است. الان تقریباً سود سپرده‌های بانکی در همه بانک‌ها بیش از ۲۰ درصد نیست، (برای همین) فعلاً روی نرخ سود سپرده ها، تمرکز نداریم و نمی‌خواهیم ثبات بازار را به هم بزنیم.
  ثبات کنونی بازار ارز، ناشی از یک سری اقدامات پیچیده بوده است. اقداماتی در بخش‌های ریال، ارز، نقل و انتقال آن و راه‌های تهاتری انجام شد تا تجارت خارجی را به ثبات برسانیم.


  ثبات نرخ ارز از نرخ ارز مهم‌تر است. اگر بانک مرکزی بخواهد جدی وارد شود ظرف یک روز همه کسانی که ارز را با نرخ بالا خریداری کرده اند زیان می‌کنند.
 در شرایطی که کارخانه‌های ما مواد اولیه نیاز دارند، واردات خودرو معنایی ندارد. کمیسیون تلفیق، مصوبه ای را برای واردات خودرو‌های هیبریدی تصویب کرد که این واردات نیازمند ارز است اما اکنون کشور اولویت‌های دیگری دارد و بانک مرکزی برای سال آینده و سال‌های بعد باید ذخیره ارزی داشته باشد. هم اکنون ذخایر ارزی ما نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه است، ولی این مقدار را وارد بازار نخواهیم کرد، زیرا این ذخایر راهبردی کشور و پشتوانه بانک مرکزی است.
 برخی بانک‌های ناتراز داشتیم که با مجوز از سران قوا و تأیید مقام معظم رهبری، این بانک‌ها کنترل شده اند و اضافه برداشت آن ها، متوقف شده است و به تدریج در حال برطرف کردن مشکلات آن‌ها هستیم. در این زمینه، تعدادی از بانک‌ها دارای تخلف بودند و بازار را به هم می‌زدند که با اخذ مجوز، هیئت مدیره آن‌ها تغییر کرد.
  با پیشنهاد رئیس جمهور و بحث در ستاد اقتصادی، احتمالاً شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را به یک هلدینگ واگذار کنیم و این هلدینگ به نمایندگی از این بانک‌ها اقدام به فروش شرکت‌ها کند.
 ادغام دو بانک در بانک سپه به زودی انجام خواهد شد و سه بانک دیگر نیز تا پایان سال انجام می‌شود، هم اکنون بیش از ۶۰ درصد سهام این بانک‌ها به بانک سپه منتقل شده است و الان جزو بانک سپه محسوب می‌شوند و تا پایان سال تابلوی بانک سپه در این بانک‌ها نصب خواهد شد.
 حذف صفر از پول ملی در دستور کار مجلس قرار دارد و فوریت آن تصویب شده و سه سال زمان برای اجرای آن لازم است. هم اینک ۸۵ درصد از اسکناس‌های چاپ شده ۱۰ هزار تومانی، ۵۰ هزار تومانی و 100 هزار تومانی است و نقش اسکناس‌های پایین‌تر تقریباً از بین رفته است.
  از هفته آینده طرح «گام» به عنوان یکی از طرح‌های ابتکاری مهم بانک مرکزی برای حمایت از زنجیره تامین با اعتبار ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز می شود که طبق آن بانک ها به تدریج به تولید کنندگان یعنی کسانی که نیاز به مواد اولیه دارند، گواهی اعتباری اختصاص خواهند داد.
 اجرای طرح «پیشران» را نیز آغاز کرده ایم که با اجرای این طرح، میزان تسهیلات در آذر حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نسبت به آبان افزایش پیدا کرد و علت اصلی آن اختصاص صد هزار میلیارد تومان به طرح‌های «پیشران» بوده است.