نظارت بر عملکرد نمایندگان ربطی به شورای نگهبان ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در یک اظهارنظر توئیتری در روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه جاری خواستار نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول دوران نمایندگی آنها شد. آقای عباسعلی کدخدائی در این پیام نوشت: «فقدان نظارت در طول دوره نمایندگی، ازجمله آسیب‌هائی‌ است که مجلس با آن روبروست. استمرار نظارت شورای نگهبان در طول دوره 4 ساله نفی شده و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز کارآمدی لازم را ندارد. چنانچه برای این مهم تصمیمی اتخاذ نشود، بر آسیب‌پذیری نظام نمایندگی افزوده خواهد شد.»
این نکته که با آن دسته از نمایندگان مجلس که مرتکب اعمال خلاف قانون شوند باید برخورد شود تا نظام نمایندگی مجلس دچار آسیب نشود، کاملاً درست است، ولی این برخورد نباید توسط شورای نگهبان یا حتی خود مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد. زیرا شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هرکدام وظایف مشخصی دارند که نظارت بر عملکرد نمایندگان و برخورد با آنان جزء این وظایف نیست. قانون اساسی، وظایف، اختیارات، ترتیب و چگونگی تشکیل شورای نگهبان را در اصول 91 تا 99 مشخص کرده و در هیچیک از این اصول، از نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس سخنی به عمل نیامده است. در اصل 99 نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس از وظایف شورای نگهبان دانسته شده و روشن است که نظارت بر انتخابات، تفاوت زیادی با نظارت بر عملکرد نمایندگان دارد. بنابراین، آنچه آقای کدخدائی در پیام توئیتری خود در این زمینه مطرح کرده با قانون اساسی مغایرت کامل دارد. ضمناً این اصل بقدری روشن و شفاف است که نیازی به تفسیر ندارد تا گفته شود شورای نگهبان باید آن را تفسیر کند.
وظایف مجلس شورای اسلامی نیز مشخص است و قانون اساسی برای مجلس این حق را در نظر نگرفته که عملکرد نمایندگان را زیر نظر بگیرد و با آنان برخورد کند. اصل 86 قانون اساسی می‌گوید: «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.»
این اصل قانون اساسی را در عین حال که به نمایندگان در انجام وظایف نمایندگی مصونیت می‌دهد، نمی‌توان به معنای مصونیت نمایندگان مجلس در برابر قانون دانست. به عبارت روشن‌تر، نمایندگان مجلس هم مثل آحاد مردم در برابر قانون مسئول اعمال و گفتار خود هستند و اگر مرتکب خلاف شوند باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرند. روح قانون اساسی جمهوری اسلامی، آحاد مردم را در هر جایگاه که باشند در برابر قانون یکسان می‌داند بطوری که ذیل اصل 107 با صراحت حتی درباره رهبر می‌گوید: «رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»
بنابراین، برخلاف آنچه در پیام توئیتری سخنگوی شورای نگهبان آمده، تکلیف تخلفات نمایندگان مجلس روشن است و قوه قضائیه می‌تواند آنان را در صورت ارتکاب خلاف قانون محاکمه و مجازات کند و اگر جرم نماینده‌ای در حدی باشد که با ادامه نمایندگی وی منافات داشته باشد، از ادامه حضور در مجلس محروم شود. باتوجه به این روند قانونی نیازی به نهاد یا ارگان دیگری برای نظارت بر عملکرد نمایندگان نیست.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو: بارش‌های امسال 40 درصد بیشتر از میانگین درازمدت است رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد انتقاد ظریف از رویکرد تروئیکای اروپا در برابر برجام: اروپایی‌ها با فروش شرافت‌ خود، اشتهای ترامپ را تندتر کردند عربستان برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد پاسخ مردم عراق به آمریکا در تظاهرات جمعه بغداد عبدالمهدی: رایزنی‌ها برای خروج نظامیان آمریکا از عراق آغاز شده است تشکیل دولت نجات ملی لبنان با 20 وزیر عضو شورای شهر تهران: 800 مورد تخلف مدیریت شهری زمان قالیباف باید شفاف‌سازی شود رئیس سازمان انرژی اتمی: اروپا با صدور بیانیه رفع اختلاف در برجام، ناتوانی خود را نشان داد وزیر ارتباطات خبر داد پرتاب ماهواره ظفر قبل از دهه فجر تکذیب پایان و بسته شدن پرونده رسیدگی به لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر عملکرد نمایندگان ربطی به شورای نگهبان ندارد در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ اختصاص اعتبار برای رفع مشکل محور هراز و تکمیل و احداث جاده جایگزین در مسیر مجاور سد هراز جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر جدید روسیه را تبریک گفت دکتر روحانی قانون تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی را ابلاغ کرد معاون حقوقی ریاست جمهور: بخش‌های لشکری و کشوری مرتبط با سانحه هوایی باید پاسخگو باشند تحلیل سیاسی هفته رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد