تشکیل دولت نجات ملی لبنان با 20 وزیر

«حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف لبنان بیست عضو کابینه فن سالار (تکنوکرات) و غیر سیاسی خود را متشکل از 10 مسیحی و 10 مسلمان معرفی کرد.
خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرد: دیاب طی مراسم ویژه‌ای در کاخ بَعَبدا در شرق بیروت، با حضور «نبیه بری» رئیس مجلس، فهرست اعضای هیات وزیران جدید لبنان را برای گرفتن تاییدیه و امضای «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور، تقدیم وی کرد.
رسانه‌های لبنان نام وزارتخانه‌ها و سهم طایفه‌های گوناگون مسیحی و مسلمان لبنان در دولت جدید را به شرح زیر اعلام کردند:
مسیحیان مارونی: 4 وزیر (امور خارجه، دادگستری، کار، محیط‌زیست و توسعه اداری)


مسیحیان ارتدوکس: 3 وزیر (انرژی یا نیرو، دفاع، خدمات و حمل و نقل عمومی)
مسیحیان کاتولیک: 2 وزیر (امور مهاجران و پناهندگان، اقتصاد)
مسیحیان ارمنی: یک وزیر (ورزش و جوانان)
مسلمانان سنی: 4 وزیر (نخست وزیر، وزارت کشور، تربیت و آموزش عالی، ارتباطات)
مسلمانان شیعه: 4 وزیر (دارایی، بهداشت، صنعت، کشاورزی و فرهنگ)
مسلمانان دُروزی: 2 وزیر (امور اجتماعی، اطلاع‌رسانی)
اعضای کابینه توافق کرده‌اند که گرایش‌های قومی، طایفه‌ای و جناحی را در عملکرد حرفه‌ای خویش دخالت ندهند و تمرکز و کوشش آن‌ها متوجه نجات اقتصاد تضعیف شده و بحران زده لبنان باشد. نکته جالب توجه درباره دولت لبنان حضور شش وزیر زن است.
کاهش حقوق و قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان، افزایش مالیات‌ها، کاهش ارزش پول ملی، توقف ورود دلار به لبنان، فرار سرمایه‌ها و نخبگان، کسری 30 درصدی بودجه سراسری، بدهی بالای خارجی، کمبود سوخت، ساختار طایفه‌ای و گسترش فساد حکومتی از جمله علت‌های بحران و جنبش اعتراضی لبنان است.
شماری از معترضان دیروز در میدان‌های الشهداء، ریاض الصلح و النجمه در مرکز بیروت در مخالفت با تشکیل کابینه جدید تجمع کرده و علیه حسان دیاب شعار دادند.
نخست وزیر لبنان در کنفرانسی خبری بعد از تشکیل دولت جدید اهداف دولتش را که جریان المستقبل به رهبری سعد حریری در آن حضور ندارد، اعلام کرد.دیاب در این کنفرانس خبری گفت: ترکیب دولت جدید متشکل از افراد متخصص و باکفایت بوده و این دولت متاثر از خواسته‌های سیاسی شکل نگرفته است.
وی با اضافه کردن این نکته که معیارهای مشخصی برای تیم کاری دولتی در نظر گرفته شده، تاکید کرد: دولت جدید خواسته‌های تحصن کنندگان را برآورده می‌کند و به مطالبات آنها جامه عمل می‌پوشاند. دیاب پس از تایید دولت تازه ازسوی میشل عون رئیس جمهوری لبنان، دولت جدید را "تیم نجات" توصیف کرد و گفت: در مقابله با اوضاع اقتصادی سریع اما بدون دستپاچگی عمل خواهد کرد.
نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد، اعضای متخصص کابینه‌اش تنها در جهت منافع ملت عمل‌ خواهند کرد، دولت او دولت جوانان است که به دنبال آینده بهتر برای کشورشان هستند. دولتی که زن در آن نمایندگی متعادل دارد و برای اولین بار یک زن در لبنان معاون نخست‌وزیر شده است.
دیاب تاکید کرد: دولت با تمام توان و شایستگی‌ها و امکانات به نجات کشور می‌پردازد. همه واقعیت لبنان را می‌دانند تاکید می‌کنم هر وزیر در این دولت تکنوکرات و به دور از احزاب است اما مشورت با احزاب امری طبیعی است.
وی درباره قانون جدید انتخابات نیز گفت: قانون انتخابات را بررسی خواهیم کرد و بعد از بررسی در کابینه به پارلمان می‌رود و براساس مصوبه پارلمان در این باره انتخابات را برگزار می‌کنیم.
نخست وزیر لبنان درباره خیزش‌های مردمی هم تاکید کرد: من در مورد معترضان هم گفتم خواسته‌ آنها خواسته من است ما برای هر آنچه مطلوب باشد تلاش خواهیم کرد و دولت از روز اول تلاش خود را شروع خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو: بارش‌های امسال 40 درصد بیشتر از میانگین درازمدت است رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد انتقاد ظریف از رویکرد تروئیکای اروپا در برابر برجام: اروپایی‌ها با فروش شرافت‌ خود، اشتهای ترامپ را تندتر کردند عربستان برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد پاسخ مردم عراق به آمریکا در تظاهرات جمعه بغداد عبدالمهدی: رایزنی‌ها برای خروج نظامیان آمریکا از عراق آغاز شده است تشکیل دولت نجات ملی لبنان با 20 وزیر عضو شورای شهر تهران: 800 مورد تخلف مدیریت شهری زمان قالیباف باید شفاف‌سازی شود رئیس سازمان انرژی اتمی: اروپا با صدور بیانیه رفع اختلاف در برجام، ناتوانی خود را نشان داد وزیر ارتباطات خبر داد پرتاب ماهواره ظفر قبل از دهه فجر تکذیب پایان و بسته شدن پرونده رسیدگی به لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر عملکرد نمایندگان ربطی به شورای نگهبان ندارد در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ اختصاص اعتبار برای رفع مشکل محور هراز و تکمیل و احداث جاده جایگزین در مسیر مجاور سد هراز جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر جدید روسیه را تبریک گفت دکتر روحانی قانون تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی را ابلاغ کرد معاون حقوقی ریاست جمهور: بخش‌های لشکری و کشوری مرتبط با سانحه هوایی باید پاسخگو باشند تحلیل سیاسی هفته رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد