پاسخ مردم عراق به آمریکا در تظاهرات جمعه بغداد

همه شواهد و قراین حاکیست که روز جمعه بغداد شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات مردمی عراق علیه حضور نظامیان آمریکا خواهد بود. بسیاری از شخصیت‌ها و مردم عادی که خبرنگار "ایرنا "با آنها صحبت کرده است، پیش‌بینی کرده‌اند که جمعه آینده بغداد شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات میلیونی بر ضد آمریکا باشد.
براساس این اظهارات، آمریکا که در طول روزهای گذشته کوشیده است، اینگونه وانمود کند که فقط یک طیف خاص سیاسی در عراق مخالف حضور نظامی او است و نه همه جامعه عراق، جمعه آینده پاسخ سختی از ملت عراق دریافت خواهد کرد که هرگز به مذاقش خوش نخواهد آمد. تمامی تنش‌ها و خشونت‌هایی که تحت عنوان اعتراضات خیابانی در طول روزهای گذشته شهرهای جنوب و مرکز از جمله بغداد شاهد آن بوده، بخشی از نگرانی جدی واشنگتن از تظاهرات میلیونی ملت عراق در جمعه آینده گزارش شده است.شنیده‌ها حاکیست که بسیاری از مردم جنوب و مرکز درصدد مشارکت در تظاهرات میلیونی جمعه آینده در بغداد هستند.
برخی از رسانه‌های عراق نیز در طول یک هفته گذشته، برنامه‌های ویژه‌ای پیرامون این تظاهرات و دستاوردهای آن تدارک دیده‌اند و بیش از پیش مردم را به شرکت گسترده در این تظاهرات تشویق می‌کنند. تمامی تحلیلگران عراقی پیش‌بینی کرده‌اند که این تظاهرات حمایت بزرگی از ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق باشد.
برای نخستین بار در طول 16 سال گذشته طیف‌های سیاسی مختلف، گروه‌های مقاومت اسلامی، نهادهای حاکمیتی و مقامات و دولتمردان و نمایندگان پارلمان به علاوه اقشار مختلف مردم عراق و در پیشاپیش همه آنها مرجعیت عالی دینی بر سر اخراج نظامیان آمریکا با همدیگر یکصدا شده‌اند.


آنچه بیش از اینها آمریکایی‌ها را نگران کرده، این است که تظاهرکنندگان فقط به اخراج نظامیان بیگانه بسنده نکرده و خواهان بسته شدن سفارتخانه آمریکا در بغداد شوند. برخی از رسانه‌های آمریکایی مانند «سی ان ان» از این امر به عنوان یک کابوس یاد کرده و گفته‌اند آمریکا که برای سرنگونی صدام و اشغال عراق این همه هزینه کرده اینک در آستانه خروج دست خالی از این کشور است.شعارهایی که تظاهرکنندگان برای جمعه آینده اماده می‌کنند و بخشی از آن به رسانه‌ها درز کرده بی‌شک برای آمریکایی‌ها و شخص ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که این روزها در مخمصه استیضاح گرفتار است، دردآور خواهد بود.
یکی از این شعارها با عنوان "آمریکا،‌ام الفساد فی العراق" است که آمریکا را به عنوان عامل فساد در عراق معرفی کرده و مانع و سد اصلی پیشبرد اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور خوانده است.
"کلا کلا آمریکا"، "کلا کلا اسراییل"، "الله‌الله اکبر آمریکا الشیطان الاکبر" و بالاخره "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسراییل"، شعارهایی است که ازسوی مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌شود.
برخی کاربران نوشتند مشاهده صحنه‌های آتش زدن پرچم آمریکا در کنار پرچم رژیم صهیونیستی برای ترامپ که تحت فشار سیاسی داخلی است، زجر آور و غیر قابل تحمل خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو: بارش‌های امسال 40 درصد بیشتر از میانگین درازمدت است رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد انتقاد ظریف از رویکرد تروئیکای اروپا در برابر برجام: اروپایی‌ها با فروش شرافت‌ خود، اشتهای ترامپ را تندتر کردند عربستان برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد پاسخ مردم عراق به آمریکا در تظاهرات جمعه بغداد عبدالمهدی: رایزنی‌ها برای خروج نظامیان آمریکا از عراق آغاز شده است تشکیل دولت نجات ملی لبنان با 20 وزیر عضو شورای شهر تهران: 800 مورد تخلف مدیریت شهری زمان قالیباف باید شفاف‌سازی شود رئیس سازمان انرژی اتمی: اروپا با صدور بیانیه رفع اختلاف در برجام، ناتوانی خود را نشان داد وزیر ارتباطات خبر داد پرتاب ماهواره ظفر قبل از دهه فجر تکذیب پایان و بسته شدن پرونده رسیدگی به لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر عملکرد نمایندگان ربطی به شورای نگهبان ندارد در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ اختصاص اعتبار برای رفع مشکل محور هراز و تکمیل و احداث جاده جایگزین در مسیر مجاور سد هراز جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر جدید روسیه را تبریک گفت دکتر روحانی قانون تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی را ابلاغ کرد معاون حقوقی ریاست جمهور: بخش‌های لشکری و کشوری مرتبط با سانحه هوایی باید پاسخگو باشند تحلیل سیاسی هفته رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: انتخابات باید رقابتی باشد