رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز قدرت ملی باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: قدرت ملی ترکیبی از قدرت فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است و این چهار قدرت باید در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانیم در مسیر درست حرکت کنیم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران و تاکید ایشان بر مسئله قدرت ملی و توانمند شدن گفت: بزرگ‌ترین قدرتی که خداوند در کشور ما قرار داده است قدرت ملی و مردمی است و مردم ایران بزرگ‌ترین قدرت ما هستند و هیچ قدرتی بالاتر از حضور، ایستادگی، فداکاری و اتحاد مردم نداریم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه قدرت اقتصادی بدون قدرت سیاسی امکان‌پذیر نیست، گفت: نمی‌توان با دنیا رابطه و تعامل نداشته باشیم اما قدرت اقتصادی پیدا کنیم. بدون تردید اگر بخواهیم تولیدات‌مان افزایش پیدا کند باید بازارهای دیگر را در اختیار داشته باشیم و لذا در اقتصاد مقاومتی توجه به حوزه درون‌زا و برون‌زا مورد تاکید قرار گرفته است اما ظاهرا عده‌ای برون‌گرا را درون‌زا می‌خوانند.
روحانی اضافه کرد: بخش بزرگی از مقوله اقتصاد مقاومتی درباره صادرات است لذا باید صادرات و ارز داشته باشیم تا حوزه تولید پیشرفت کند. همچنین باید بتوانیم کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم و در مقابل کالاهای تولید شده را صادر کنیم. البته هر‌چقدر به سمت خودکفایی و خوداتکایی حرکت کنیم نشان دهنده توانمندی و هنرمان است اما در عین حال باید به سمت صادرات هم حرکت کنیم. رئیس‌جمهوری گفت: اگر توان سیاسی نداشته باشیم حتی اگر بتوان قدرت اقتصادی را در داخل ایجاد کرد و این ناممکن با عصای موسایی ممکن شود، این قدرت در منطقه و جهان تاثیرگذار نخواهد بود.


روحانی تاکید کرد: قدرت اقتصادی در کنار قدرت سیاسی، فرهنگی و امنیتی ساخته می‌شود و قابل جدا کردن نیست و اگر کسی تصور می‌کند می‌توان اینها را از هم جدا کرد بدون تردید مسائل استراتژیک دنیا را به خوبی درک نکرده است.
روحانی گفت: اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست حتما مسئول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند باید در مقابل آن مسئول بوده و به مردم جوابگو بود.
وی گفت: هیچ نهاد غیر انتخابی در کشور وجود ندارد و همه نهادها و مسئولان مشروعیت خود را از اراده و خواست مردم کسب می‌کنند. لذا به همین دلیل است که مردم را پای صندوق رای دعوت می‌کنیم وگرنه چه لزومی دارد که اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم.
روحانی افزود: اگر مردم به خوبی بدانند که امروز و فردا رای و نظر آنها حاکم است بی‌تردید اگر از عملکرد فردی ناراضی بودند در انتخابات بعدی می‌توانند جبران کنند و در چنین حالتی به آینده امیدوارتر خواهند بود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، اظهار کرد: باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است وگرنه می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشورها حتی برخی از کشورهای اروپایی با حضور 15 و 20 درصدی مردم برگزار کرد اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد. روحانی با طرح این سوال که حضور پرشور مردم را چگونه می‌توان ایجاد کرد، گفت: بدون تردید تنها عامل ایجاد چنین شرایطی وجود فضای رقابتی است و مردم باید به سلامت، امنیت و رقابتی بودن انتخابات اطمینان داشته باشند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگر توصیه و نصیحت به دیگران مورد رضایت آنها نیست اما به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و مردم عزیز توصیه می‌کنم اهمیت انتخابات را مدنظر قرار داده و با قوت به پای صندوق آرا بیایند. حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به سه کشور اروپایی تاکید کرد: دوستان اروپایی دچار خطا و اشتباه نشوند. آمریکا یک خطای بزرگی در خروج از برجام و زیر پا گذاشتن تعهدات خود مرتکب شد که یک خطای بزرگ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و حتی نسبت به احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی و سازمان ملل بود.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا خطا کرده و جزای آن را خواهد دید، خطاب به سه کشور اروپایی گفت: آیا شما هم می‌خواهید خطا و اشتباه کنید؟
روحانی افزود: شما می‌دانید در توافقی که به نام توافق هسته‌ای با هم انجام دادیم همه تعهداتی داریم و باید به آنها عمل کنیم، این چه حرف مستکبرانه‌ای است که یک دولتی بگوید من به تعهد خود عمل نمی‌کنم اما شما باید به آن متعهد باشید.
رئیس‌جمهوری خطاب به کشورهای اروپایی تصریح کرد: ما داخل برجام هستیم. از برجام خارج نشدیم و نمی‌خواهیم برجام را از بین ببریم و نسبت به آن متعهد هستیم و کاهش تعهدات را هم مطابق برجام و بر مبنای آن انجام داده‌ایم. هر روزی هم که شما به تعهد کامل‌تان برگردید همان روز ما نیز نسبت به آن متعهد خواهیم بود و اگر برنگردید هر‌چقدر شعار بدهید و اجتماع و جلسه تشکیل دهید و تهدید کنید، بی‌ارزش است. روحانی تصریح کرد: به سه کشور اروپایی تاکید می‌کنم که اگر تخلفی کردید و تعهدی را زیر پا گذاشتید، مسئول تمام تبعات آن شما هستید.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، گفت: حتی اگر برجام و پادمان هم از بین برود و روابط کشورمان با آژانس بین‌المللی هسته‌ای خوب یا بد باشد، به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این بر مبنای فتوای رهبری عزیز و مطابق تعهد اخلاقی هیچ وقت دنبال سلاح هسته‌ای هم نمی‌رویم اما در عین حال می‌خواهیم روابط خوب با شما داشته باشیم. اگر به تعهدات خود عمل کنید، ما هم عمل می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت به آنچه به ملت خود گفته پای عهد و پیمان خود ایستاده است و باز هم به آن تاکید می‌کنیم اما اگر کسی بخواهد از تعهداتش خارج شود‌، تبعاتش نیز بر عهده کسی است که از این عهد خارج شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» زوایای پیدا و پنهان بخشنامه نظارت صداوسیما در زمینه صوت و تصویر فراگیر را بررسی می‌کند کورش الماسی انتقام سپهسالار، خروج آمریکا از خاورمیانه «ابتکار» از پایان مهلت یک ساله مجمع در بررسی لوایح FATF گزارش می‌دهد درهای بسته به‌روی CFT تلخی‌هایی ماندگار با زیست اجتماعی ایرانیان چه می‌کنند؟ سیل غم در باران حادثه یارانه نقدی 75هزار تومانی چه تبعاتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟ چرخه معیوب یارانه نقدی زمان کنترل بازار پول رسیده است آرامش مهمان بازار ارز سرنوشت باشگاه‌های ایران در دستان معلم ورزش است مذاکره گروه ۲+۵ با دبیرکل AFC پس از ماه‌ها خلاء سیاسی، کابینه جدید لبنان شروع به کار کرد گام جدی لبنان برای خروج از بحران رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند  اروپایی‌ها با فروش شرافت‌ خود اشتهای ترامپ را تندتر کردند دبیر شورای نگهبان: شورای نگهبان از تائید یا رد صلاحیت هیچ فردی متنفع یا متضرر نمی‌شود معاون اول رئیس‏جمهوری: روند تامین کالاهای اساسی در سال جاری باید در سال ۹۹ نیز استمرار یابد رئیس مجلس در دیدار روسای کارگروه‌های بزرگداشت ایام‏الله دهه فجر: ایران پاسخ اروپا را می‌دهد