محاکمه ترامپ در غیاب شاهدان و اسناد


ندا آکیش
خبرنگار
 بیش از 12 ساعت سخت و پرمشاجره طول کشید تا طرح جانبدارانه میچ مک کانل، رئیس اکثریت سنا در مورد چگونگی روند محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در سنا با 53 رأی موافق (تمام سناتورهای جمهوریخواه) در مقابل 47 رأی مخالف (تمام سناتورهای دموکرات به اضافه دو سناتور مستقل) تصویب شود و در همین جلسه تقریباً تمام 11 اصلاحیه‌ای که دموکرات‌ها پیشنهاد کرده بودند، از جمله اصلاحیه دعوت از جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به‌عنوان شاهد و اصلاحیه ارائه اسناد جدید رد شد؛ اتفاقی که حکایت از عزم جدی جمهوریخواهان برای تبرئه فوری ترامپ در سنا دارد.


به گزارش نیویورک تایمز، پس از رأی‌گیری جنجالی مجلس سنای امریکا درباره روند محاکمه ترامپ که به‌خاطر طولانی شدن مشاجره دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر این روند، از نیمه شب گذشت و بامداد دیروز چهارشنبه به وقت واشنگتن به‌صورت کاملاً حزبی انجام شد، سناتورها، وکلای مدافع ترامپ و 7 نماینده مجلس نمایندگان امریکا به رهبری آدام شف که در واقع نقش دادستان را در این پرونده دارند، به یک استراحت چند ساعته رفتند تا ساعت یک دیروز چهارشنبه به وقت واشنگتن دوباره به صحن سنا بازگردند و مشاجره‌ها را از سر بگیرند. هم وکلای ترامپ و هم نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان از ظهر دیروز چهارشنبه تا 3روز آینده فرصت دارند به مدت 24ساعت له یا علیه ترامپ سخنرانی کنند. آنها این امکان را دارند که این 24ساعت را در سه روز تقسیم کنند. این در حالی است که در طرح اولیه مک کانل آمده بود، آنها باید 24ساعت را در دو روز تقسیم کنند. دموکرات‌ها به این مسأله اعتراض کردند و گفتند، مک کانل می‌خواهد با این کار جلسات استیضاح ترامپ به ساعات نیمه شب کشیده شود و بینندگان کمی شاهد این محاکمه باشند. فشار دموکرات‌ها بر مک کانل باعث شد، دو روز به سه روز افزایش یابد اما این تنها موردی بود که مک کانل و جمهوریخواهان در مقابل دموکرات‌ها نرمش نشان دادند و در عوض تقریباً تمام اصلاحیه‌هایی را که چاک شومر، رهبر اقلیت سنا درباره روند محاکمه ترامپ پیشنهاد داد، رد کردند. جمهوریخواهان با رد اصلاحیه احضار شاهدان مهم از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ یک فرصت عالی را از دموکرات‌ها گرفتند. آنها همچنین اصلاحیه ارائه اسناد حساس جدید را رد کردند. اتفاقی که با استقبال تلویحی ترامپ مواجه شد و او که به سوئیس سفر کرده بود تا در اجلاس اقتصادی داووس شرکت کند، در توئیتر دموکرات‌ها را مورد تمسخر قرار داد و نوشت: «پرونده آنها در مجلس نمایندگان آنقدر «جامع» بود که حالا نیاز به احضار شاهدان در سنا دارند!»
خلف وعده رئیس اکثریت سنا
مک کانل ماه گذشته و پس‌از آنکه مجلس نمایندگان دو لایحه استیضاح «سوء‌استفاده از قدرت» و ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات کنگره را علیه ترامپ تصویب کرد، گفته بود، برای روند محاکمه استیضاح ترامپ در سنا همان روندی را در پیش می‌گیرد که در سال 1999 برای محاکمه استیضاح بیل کلینتون انجام شد اما دموکرات‌ها می‌گویند، تفاوت‌های فاحشی بین این دو روند استیضاح وجود دارد. نخست آنکه در محاکمه استیضاح بیل کلینتون، شاهدان مقابل قاضی دیوان‌عالی شهادت دادند اما مک کانل مانع شده که شاهدانی نظیر بولتون، مولوانی، راب بلیر و مایکل دوفیی مقابل قاضی دیوان‌عالی در سنا شهادت دهند. دموکرات‌ها همچنین می‌گویند، برخلاف استیضاح کلینتون که روند عادی داشت، مک کانل می‌خواهد به روند استیضاح ترامپ سرعت ببخشد و آن را فوری خاتمه دهد. محاکمه کلینتون 4 روز طول کشید اما محاکمه ترامپ با تمام چانه زنی‌های دموکرات‌ها از دو روز به سه روز افزایش یافت.
انتقاد آدام شف از عبارت «محاکمه منصفانه»
جالب آنکه مک‌کانل در جلسه سه‌شنبه شب که تا بامداد چهارشنبه به طول انجامید، از طرح خود برای روند محاکمه ترامپ با جدیت دفاع کرد و گفت: «چارچوبی که ما پیشنهاد می‌کنیم کاملاً منصفانه است.» اظهارنظری که خشم آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا را برانگیخت و گفت، امریکایی‌ها «باور ندارند که این یک محاکمه منصفانه خواهد بود. باور ندارند که سنا بی‌طرفانه عمل خواهد کرد. آنها بر این عقیده‌اند که نتیجه از پیش تعیین شده است.» مک‌کانل می‌خواهد این محاکمه «در سریع‌ترین زمان ممکن تمام شود»
این سخنان آدام شف برای مخاطب امریکایی و حتی ناظران بین‌المللی تازگی نداشت زیرا جمهوریخواه‌ها در روزهای گذشته بارها تأکید کرده بودند که از ترامپ حمایت می‌کنند و اکثریت جمهوریخواه سنا در نهایت مانع برکناری ترامپ از قدرت خواهد شد اما آنچه بحث و جدل‌های 12 ساعته سنا و آرای کاملاً حزبی سناتورها را نگران‌کننده کرد، شکاف تاریخی و بی‌سابقه‌ای است که در امریکا به وجود آمده است.
شکاف بی‌سابقه
شبکه خبری سی‌ان‌ان در تحلیلی هشدارگونه در این باره نوشت: بر اساس نظرسنجی گالوپ در 74سال گذشته در امریکا سابقه نداشته که یک رئیس جمهوری محبوبیت 89درصدی در میان جمهوریخواهان و 7 درصدی در میان دموکرات‌ها داشته باشد. این یعنی شکاف بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان تا چه اندازه عمیق و خطرناک است. این شکاف آنقدر زیاد است که دو حزب اصلی سنا حتی نتوانستند روی روند اجرای محاکمه رئیس جمهوری دست کم در یک مورد به اتفاق نظر برسند.