سطح زیرکشت گندم از ۶ میلیون هکتار گذشت

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تاکنون سطح زیرکشت گندم دیم به حدود ۴ میلیون هکتار و گندم آبی به ۲.۲ میلیون هکتار رسیده است، گفت: در مجموع سطح زیرکشت به شش میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده که معادل کشت سال‌های گذشته است.
وی تصریح کرد: مسئله مهم در این میان عدم استفاده کشاورزان از بذور گواهی شده است؛ به نحوی که امسال به دلیل بالابودن قیمت بذر و ارزان بودن نرخ گندم اکثر کشاورزان به خود مصرفی روی آوردند و از بذور گواهی شده
استفاده نکردند.
خان‌محمدی گفت: مصرف بذور گواهی شده در سال جاری به یک سوم سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ چرا که امسال قیمت بذر گواهی شده در هر کیلوگرم ۵۰۰ تومان افزایش داشته و به 2/650 تومان رسیده؛ اما قیمت گندم در 1/720 تومان است.


دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور با‌ اشاره به قول نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری گفت: در صورتی که دولت و مجلس اقدامی در این زمینه انجام دهند، می‌توان به بهبود شرایط کشت امیدوار بود؛ چراکه کشاورزان نقدینگی کافی برای تهیه نهاده‌های مطلوب را پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه تغذیه گیاه تأثیر مطلوبی در عملکرد و کیفیت محصول خواهد داشت، افزود: تغذیه گیاه مسئله خیلی مهمی است و در این صورت، کشاورزان می‌توانند با علف‌های هرز نیز مبارزه کنند و این امر نیز در راندمان تولید تأثیر گذار است.
خان‌محمدی تصریح کرد: اما در صورتی که قیمت گندم به ۲۵۰۰ تومانی که مدنظر ما است، نرسد، کشاورزان نیز قادر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مذکور نخواهند بود.