راه ‌حل بحران یمن صدور بیانیه نیست

بسم‌الله الرحمن الرحیم
کمیته جهانی امداد و نجات با هشدار در مورد حال و آینده یمن در پرتو جنگ خانمانسوز 5 ساله ائتلاف سعودی علیه ملت مظلوم این کشور تاکید کرد ادامه محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن ابعاد فاجعه انسانی در این کشور جنگ‌زده را دوچندان کرده است. بعلاوه هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه شورای امنیت سازمان ملل از آژانس‌های بشردوستانه استمداد کرد که برای کمک به 22 میلیون نفر از مردم یمن که در معرض قحطی، گرسنگی و انواع بیماری‌های واگیر قرار گرفته‌اند، کاری بکنند و منتظر مشاهده عواقب وخیم‌تری در این زمینه نباشند. در همین حال، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل یکبار دیگر خواهان پایان جنگ ابلهانه در یمن شد و آن را «بدترین بحران انسانی در جهان» معرفی کرد.
صندوق کودکان ملل متحد هم کودکان، زنان و افراد سالخورده را آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه تحت محاصره نظامی ائتلاف سعودی نامید و هشدار داد قبل از آنکه بیش از این دیر شود، لازم است اقدامی ضربتی برای پایان محاصره، پایان رنج و سختی مردم یمن و نجات باقیمانده قربانیان فجایع یمن صورت گیرد. سازمان‌های بشردوستانه که مدتی است کمتر به مسائل یمن توجه دارند، طی ماه‌های اخیر به تکرار بیانیه‌های کلیشه‌ای مبتنی بر اطلاعات قبلی اکتفا کرده‌اند و عملاً از عمق و دامنه فاجعه انسانی براساس اطلاعات جدید، بی‌خبرند. با این حال، روزنامه «الثوره» چاپ یمن در یک گزارش مبتنی بر شواهد میدانی به عواقب فاجعه‌بار محاصره کامل نظامی یمن اشاره کرده و تمامی مردم یمن را قربانیان دیروز و امروز جنگ 5 ساله ائتلاف سعودی در یمن معرفی می‌کند.
نکته مهم اینست که از 24 میلیون جمعیت یمن مطابق گزارشات سازمان ملل حداقل 22 میلیون نفر به کمک‌های فوری غذائی احتیاج دارند که جان 18 میلیون نفر آنها بر اثر قحطی و گرسنگی در معرض خطر قرار گرفته و مشخصاً وزن بدن بیش از نیمی از آنها به کمتر از نصف وزن طبیعی افراد همسال در شرایط سنی مشابه کاهش یافته است که زمینه‌ساز مرگ تدریجی و تقریباً حتمی است.


علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی درباره عواقب شیوع بیماری‌های واگیر و عفونی بر اثر کمبود دارو، آسیب دیدن و انهدام منابع آب آشامیدنی، تخریب بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و همچنین کاهش و بلکه فقدان شرایط بهداشتی مناسب زیست انسان در سراسر یمن بر اثر بمباران‌های مستمر و هدفمند ائتلاف سعودی هشدار داده است. این سازمان به‌ویژه در مورد کودکان و آثار ماندگار بر روی نسل جدید و موالید سال‌های اخیر تصریح می‌کند که آسیب‌پذیری در این زمینه به مرز خطرناکی رسیده که شاید قابل جبران هم نباشد و بازماندگان قربانیان تا پایان عمر از پیامدهای آن رنج می‌برند. در چنین شرایطی سعودی‌ها همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند و با تشدید بمباران‌ها و گسترش ابعاد محاصره کامل نظامی یمن امیدوارند قربانیان را به زانو درآورند تا تسلیم خواسته‌های ریاض شوند.
محافل آمریکائی، فرانسوی، انگلیسی و اسرائیلی اصرار دارند علیرغم فجایع تکان‌دهنده در یمن، باید این جنگ ابلهانه استمرار یابد و نباید ائتلاف سعودی از مواضع خود عقب‌نشینی کند. فراموش نکنیم که جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بارها ادامه جنگ در یمن را در جهت تامین منافع ملی آمریکا معرفی می‌کرد ولی حتی پس از برکناری وی نیز سیاست واشنگتن کوچکترین تغییری نکرده و ترامپ همچنان خواستار تسلیم شدن بدون قید و شرط مردم یمن است، حتی به قیمت نابودی همه مردم یمن!
روشن است که تا جنگ یمن و محاصره زمینی، دریائی و هوائی آن ادامه دارد، صدور بیانیه و حتی ارسال کمک‌های قطره‌چکانی کارساز نخواهد بود. اگرچه از ائتلاف سعودی با خروج امارات از این ائتلاف چیزی به جز ارتش سعودی باقی نمانده، ولی اصرار مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه در اطاق جنگ ائتلاف بر ادامه جنایات جنگی در یمن، سعودی‌ها هم چاره‌ای جز تمکین و پیروی از سیاست‌های واشنگتن، لندن و پاریس ندارند.
مذاکراتی میان سعودی‌ها و طرف‌های یمنی صورت گرفته ولی عمدتاً بر اثر کارشکنی جنگ‌طلبان، راه به جائی نبرده است. لازم است تمامی طرف‌هائی که می‌توانند به پایان جنگ و توقف محاصره نظامی یمن کمکی بکنند، صادقانه و مسئولانه وارد عمل شوند و از توان، ظرفیت و ابزارهای تاثیرگذار خود برای پایان دادن به بدترین فاجعه و بحران انسانی در جهان به مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر خود عمل کنند و تصور نکنند که با صدور بیانیه، از آنها رفع مسئولیت می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور وزیر نیرو در همدان؛ چهار هزار و 297 طرح‌ توسعه‌ای شرکت‌های توزیع نیروی برق بهره‌برداری شد پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی ترور سردار قاسم سلیمانی با هیچ مکتب و منطقی هماهنگ نیست در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اعطای جایزه جهانی ایثار با نام شهید سلیمانی به ایثارگران در سطح بین‌المللی تصویب شد انتقاد روسیه از دروغ‌پردازی آمریکا درباره برنامه غنی‌سازی ایران مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل: ترامپ، فردی خطرناک برای تمام جهان است کاخ مرمر، اشغال نشده بود که آزاد شود نامه خصوصی محسن هاشمی به فتاح درباره دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده داد: افتتاح منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال در ماه جاری احسن به آقای سازمان برنامه رئیس جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات: مردم باید از ارزانترین و کوتاه‌ترین مسیر، خدمات الکترونیکی دریافت کنند راه ‌حل بحران یمن صدور بیانیه نیست تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در مسقط