شورای‌عالی اصلاح‌طلبان: پیگیر نتیجه اعتراض‌ها به رد صلاحیت‌ها هستیم تکاپو برای حضور در میدان رقابت

الهام برخوردار
بالاخره فضای کشور در این یک ماه باقی مانده انتخاباتی شد هرچند در این فضا یک جریان سیاسی بیشتر مانور انتخاباتی می‌دهد و اصلاح‌طلبان به واسطه ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که در آن از سوی هیئت‌های نظارتی نسبت به آن صورت گرفت، حضور چندانی ندارند. روز گذشته لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شد و قرار است، لیست نهایی ۳۰ نفره تهران از میان این ۱۵۹ نفر انتخاب شود. اما در جناح مقابل شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در اطلاعیه‌ای، لیست‌های منتشر شده با نام ائتلاف این جریان را فاقد اعتبار و صرفا گمانه‌زنی افراد و گروه‌های خاص عنوان کرد و اعلام کرد: امکان ارائه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده و همچنان در حال بررسی و پیگیری نتیجه اعتراض‌ها به ردصلاحیت‌ها هستیم.
از زمانی که شورای نگهبان اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات مجلس را اعلام کرد و مشخص شد که بیشترین رد صلاحیت‌ها از یک جریان سیاسی هستند، با واکنش‌های زیادی از رئیس‌جمهوری تا رئیس‌مجلس گرفته و حتی چهره‌های سیاسی نسبت به این نوع بررسی از سوی شورای نگهبان روبه‌رو شد. واکنش‌ها به گونه‌ای بود که در هرکدام شورای نگهبان بیانیه و یا همان جوابیه صادر کرد و از عملکرد خود در رابطه با بررسی صلاحیت کاندیداها دفاع کرد.
درست در شرایطی که لازم بود برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور زمینه حضور طیف‌ها، چهره‌ها و سلایق مختلف فراهم شود، عکس آن رخ داد. یعنی با این حجم از رد صلاحیت‌ها که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است جریان‌ها با یک سرخوردگی مواجه شدند. زمانی که کشور از نظر بین‌المللی تحت تهدیدهای مختلف قرار دارد و از نظر داخلی نیز دچار افت اعتماد عمومی شده است و ناملایمات درونی متوجه آن است انتظار می‌رود که برای بیمه کردن کشور زمینه برای حضور سلایق مختلف ایجاد شود تا شاید از این طریق کشور در مقابل این گونه آسیب‌ها بیمه شود. شاید برگزاری یک انتخابات آزاد بهترین راهکار و البته تنها راه گذر از این دوره باشد. چرا که فقط در این شرایط جلب اعتماد عمومی و ایجاد فرصت برابر قادر باشد مشارکت عمومی در انتخابات را بالا برده و فضای سیاسی و اجتماعی کشور را یک بار دیگر تحول بخشد. اما وقتی صلاحیت بسیاری از نامزدها از سوی شورای نگهبان احزار نشد این خواب سنگین فضای سیاسی کشور دوچندان شد به حدی که با وجود آنکه یک ماه بیشتر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است همچنان فضای کشور انتخاباتی نیست. جریان‌های سیاسی همچنان درگیر مشکلات درون‌جناحی هستند. اصولگرایان در تلاش برای راضی کردن پایداری‌ها در شورای ائتلافی هستند و از آن طرف اصلاح‌طلبان نیز نماینده‌ای ندارند تا در این دوره بتوانند مانند گذشته لیست و یا فهرستی معرفی کنند.


ردصلاحیت‌ها یکبار دیگر به اصلاح‌طلبان یک شوک وارد کرد. حضور همه سلایق و جریان‌ها و برگزاری یک انتخابات آزاد یکی از مطالبات جریان اصلاحات است. آنها بالاخره سکوت خود را شکستند و نسبت به ردصلاحیت‌ها واکنش نشان دادند. هما‌ن‌ گونه که روز گذشته آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت با بیان اینکه باید دایره انتخاب مردم آزاد باشد، گفت: لازمه مشارکت حداکثری این است که مردم به این باور برسند که اولاً دایره انتخابات‌شان به حدی آزاد و گسترده است که می‌توانند نمایندگان واقعی خودشان را انتخاب کنند، ثانیاً این اعتماد و اطمینان برای آن‌ها وجود داشته باشد که با حضورشان در انتخابات از قِبَل نهادهای انتخاباتی می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند و صدای خود را به حاکمیت برساند.
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا، خاطرنشان کرد: تکلیف اصلاح‌طلبان در این زمینه روشن است و براساس راهبردی که روی آن به توافق رسیدند چناچه کاندیدایی برای معرفی داشته باشند قاعدتا معرفی می‌کنند و لیست خواهند داد اما اگر این امکان برای‌ ما فراهم نباشد تکلیف از ما ساقط می‌شود. البته این نه به معنی تحریم انتخابات و نه به معنی عدم شرکت است، این قاعده رقابت انتخاباتی و به میدان آمدن یک جریان سیاسی است. ما نمی‌توانیم بدون کاندیداهای خودمان در انتخابات شرکت کنیم.
قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که به دست ما رسیده است حتی امکان معرفی کاندیدا در حد 10 درصد حوزه‌های انتخابیه برای اصلاح‌طلبان باقی نمانده است، طبیعتا در چنین شرایطی آنچه که محتمل است اصلاح‌طلبان در شهرهای بزرگ لیستی نخواهند داشت و در شهرهای کوچک تک کاندیدایی هم بر اساس اطلاعات رسیده در اکثریت قریب به اتفاق حوزه‌ها امکان معرفی کاندیدا از اصلاح‌طلبان سلب شده است.
همچنین آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به ردصلاحیت‌ها با بیان اینکه ملاک باید فقط قانون باشد، گفت: باید صلاحیت کسانی که شرایط لازم را برای کاندیداتوری دارند بدون توجه به وابستگی‌های جناحی‌شان تایید شود.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «جماران»، گفت: هرچه حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد، پشتوانه نظام قوی‌تر خواهد شد. این موضوعی است که در تمام دنیا وجود دارد. یعنی هرچه انتخابات در یک کشوری پرشورتر باشد، عملا آسیب پذیری نظام کمتر و قدرت آن بیشتر خواهد شد. همچنین در صحنه‌های بین‌المللی نیز راه برای احقاق حق ایران باز خواهد شد. بدون شک مردم با درک شرایط موجود، حضور هوشمندانه‌ای در انتخابات آتی خواهند داشت.
آیت‌الله غروی گفت: هرکسی به اندازه خودش باید برای حفظ نظام، ارتقای آن و رفع مشکلات کشور تلاش کند و این تلاش و دلواپسی نباید منحصر به یک جریان خاص باشد، بلکه همه باید دست به دست هم دهند و با درک شرایط موجود، مسائلی را که موجب تقویت نظام می‌شود، پیش ببرند.