رد پای طبری و گروهک منافقین در پرونده دیواندری

سرویس جامعه جوان آنلاین: متهم ردیف اول پرونده یعنی علی دیواندری جلسات محرمانه‌ای با معاون سابق اجرایی قوه‌قضائیه (اکبر طبری) داشته و به همین دلیل طبری از نفوذ خود استفاده کرده و بازپرس پرونده را تحت فشار شدید قرار داده بود. در این جلسه از دادگاه هم مشخص شد که مسئول فروش نفت بانک ملت در دوره دیواندری از اعضای شاخه نظامی مجاهدین خلق بود.
در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی محمد موحد از انتقال قطعی ۹ میلیون دلار رد مال درخصوص بانک پارسیان خبر داد و گفت: کار‌های مقدماتی رد مال ۹۳میلیون دلاری بانک ملت هم در حال انجام است.
تسهیلات شگفت‌انگیز
قاضی با اشاره به متواری‌بودن برخی از متهمان پرونده گفت: آقایان سعادتی، باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی همچنان متواری هستند که فقط وکلای مدافع آشتیانی در دادگاه حضور دارند.


پس از قرائت مفاد ماده ۳۵۴ قانون آیین دادرسی (مربوط به رعایت نظم) قاضی گفت: در این جلسه در رابطه با منابع تأمین مالی خرید کشتی و مسائل پیرامون آن نماینده دادستان توضیحاتی دارند که بیان می‌کنند.
سپس رسول قهرمانی در جایگاه حاضر شد و با تشکر از دادگاه بابت صبر، حوصله و درایت که توانسته است در حال حاضر ۹ میلیون دلار از بدهی پارسیان را از آقای فلاحتیان وصول کند، گفت: میلیون‌ها دلار پول در اختیار آقای سعادتی و دیواندری در خارج از کشور است. در پرونده آقای فلاحتیان ۳۸۸ میلیون درهم از بانک ملت بدون مصوبه، بدون اعتبارسنجی، بدون وثیقه و بدون اطلاع هیئت‌مدیره بانک ملت به حساب آقای فلاحتیان واریز شد که بعد شروع به مصوبه‌سازی این تسهیلات می‌کنند!
تسویه ملت از جیب پارسیان
نماینده دادستان افزود: در ادامه دیواندری به بانک پارسیان منتقل می‌شود و در آنجا دوباره به آقای فلاحتیان ۲۲۶ میلیون درهم برای تسویه بدهی بانک ملت که غیرقانونی بود، می‌دهند تا جرم قبلی‌شان را پاک کنند. این تسهیلات بانک پارسیان هم بدون مصوبه، بدون وثیقه و مجوز شورای عالی امنیت ملی بوده است.
وی تصریح کرد: دیواندری نامه‌ای به وزیر وقت نفت می‌زند و تقاضا می‌کند با توجه به ورود بانک ملت به بازرگانی نفت به آن‌ها برای فروش، نفت داده شود. باید توجه داشت که مدیرعامل بانک مجری مصوبات هیئت‌مدیره است و اساسنامه بانک تأکید دارد که مدیرعامل بانک باید مجری مصوبات هیئت‌مدیره باشد، اما احدی از اعضای هیئت‌مدیره بانک ملت و داریس (شرکت زیر مجموعه بانک) از این موضوع خبر ندارند.
منافق نفت فروش
قهرمانی با بیان اینکه وزارت نفت نیز موافقت می‌کند و از شهریور ۹۲ لغایت ۲۳ مهر ۹۲، چهار محموله نفتی به بانک ملت می‌دهد، افزود: آقایان سعادتی و دیواندری آن را برای فروش به فردی به نام رحمت‌الله باختری می‌دهند، آقایان نفت را به علت تحریم‌ها ارزان‌تر می‌خرند و وزارت نفت نیز در آن زمان از این موضوع استقبال می‌کرده است. آقای باختری کیست؟ آیا دلسوز مملکت است؟ به گزارش وزارت اطلاعات، باختری عضو شاخه نظامی مجاهدین خلق بود و با افراد رده بالای منافقین ارتباط داشته است. یک‌بار در سال ۶۱ دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود، ولی در سال ۶۶ تواب و آزاد و در سال ۶۷ مجدداً به اتهام قاچاق خاویار دستگیر می‌شود؛ نفت مملکت را به چنین فردی داده‌اند.
خانه‌های ۹ میلیون پوندی در لندن
وی در ادامه دادگاه افزود: باختری بخشی از مبالغ مربوط به فروش نفت را رد مال می‌کند و دو دکل روی آب به ارزش ۵۴ میلیون دلار معرفی می‌کند که مبلغ واقعی آن ۱۹میلیون دلار بوده و کارشناسان گران‌نمایی کردند. این‌ها یک سود مربوط به تفاوت قیمت نفت در بازار آزاد را کسب می‌کنند و در بخش دیگری که سود برده‌اند نفت را به دلار به فروش رسانده‌اند و با وون کره‌جنوبی تسویه کرده‌اند.
به گفته نماینده دادستان «سعادتی در خانه ۷ میلیون پوندی در لندن نشسته و خانمش هم یک ملک ۲میلیون پوندی خریداری کرده است. این افراد یک دلار را به هزار و ۲۶۰ وون تبدیل کرده‌اند و در قبال آن هزار و ۶۰ وون تسویه صورت گرفته است که به ازای هر دلار ۲۰۰ تومان سود کرده و جمعاً ۲۱ میلیون دلار تصاحب کرده‌اند.»
ماجرای «کارمن» و «راسل»
قهرمانی با بیان اینکه اسفند ۹۱ مختاری درخواست خرید کشتی را به سعادتی می‌دهد، گفت: «سعادتی نامه‌ای به رئیس هیئت مدیره داریس (آقای آرام) می‌زند و پیشنهاد خرید کشتی را می‌گوید و نظر او را جویا می‌شود، اما دقیقاً همان روز مخفیانه قرارداد خرید کشتی را می‌بندد. دو کشتی به نام‌های کارمن به مبلغ ۲۴ میلیون دلار و راسل به مبلغ ۱۴میلیون دلار و نهایتاً حدود ۴۰ میلیون دلار بدون وثیقه و اطلاع برداشته می‌شود، بنا بوده ۵۰درصد بانک ملت و ۵۰ درصد مختاری شریک شوند که مختاری سهمش را به شرکتی که برای سعادتی است، انتقال می‌دهد.»
رفتار زشت طبری
به گفته نماینده دادستان در این هنگام سعادتی یک طراحی خطرناک و ناجوانمردانه را طرح‌ریزی و در بانک ملت سیاه‌نمایی می‌کند و می‌گوید که کشتی در هندوستان توقیف شده و بانک ملت را مجاب می‌کنند که سهمش را بفروشد که بانک ملت قبول می‌کند، این دو کشتی را ۲۹ میلیون دلار بدهد و ما‌به‌التفاوت ۳۶ میلیون دلار و ۲۹ میلیون دلار یعنی مبلغ ۷ میلیون دلار به جیب آقایان می‌رود. قهرمانی با بیان اینکه در بررسی این پرونده با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، گفت: متهم دیواندری با ارتباط سری که با اکبر طبری داشته، جلسه‌ای را برگزار می‌کند و طبری با بازپرس تماس می‌گیرد و بازپرس را به شکل بسیار زشتی تحت فشار قرار می‌دهد که این موارد در بررسی پرونده طبری بازگو خواهد شد.
تأمین سرمایه برای بابک زنجانی
در ادامه دادگاه قاضی موحد از آقای آرام مدیرعامل وقت شرکت داریس خواست تا به عنوان مطلع در جایگاه قرار گیرد.
آرام ضمن قرارگیری در جایگاه اسنادی را نشان داد و گفت: آقای دیواندری ارتباطات غیرقانونی با بابک زنجانی داشت وجمعاً بیش از ۹۴ میلیون یورو بابت بانک‌های بابک زنجانی در تاجیکستان و مالزی پرداخت کرد. وی با اقدامات غیرقانونی‌اش بدون اجازه ما مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرد. ضمن اینکه می‌خواست با مختاری خرید ترمینال ذخیره‌سازی در شارجه را با مشارکت ۵۰ درصدی انجام دهد، ولی ۲۰ درصد سود نصیب داریس و بانک ملت شد که ما جلوی آن را گرفتیم.
دیواندری حین صحبت‌های قهرمانی و آرام مدام اعتراض می‌کرد و در پایان دادگاه هم گفت که رسانه‌ای شدن دادگاه برای تخریب من بوده است!
قاضی موحد ضمن تذکر به دیواندری گفت: افتخار ما این است که قوه قضائیه مستقل عمل می‌کند و به سمت و جایگاه افراد توجهی نمی‌کند. اینکه شما می‌گویید تخریب درست نیست چراکه ما باید تمام جوانب موضوع را بررسی کنیم.
قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه ختم جلسه را اعلام و عنوان کرد که جلسه بعدی سه شنبه آینده به صورت علنی و رسانه‌ای تشکیل خواهد شد.