ساختار فسادزا داریم

آیا دولت‌ها ایجاد‌کننده فساد اقتصادی هستند؟ آیا دولت‌ها بستری برای فساد اقتصادی ایجاد می‌کنند؟ چه کسانی باعث رانت، فساد و رشوه در کشور می‌شوند؟ اقتصاددانان پاسخ می‌دهند که تمام نهادهای حکمرانی در بروز و ظهور فساد نقش آفرین هستند. زمانی که سیستم بانکی شفاف عمل نمی‌کند، وقتی تعدد تصمیم گیری‌ها اتفاق می‌افتد، وقتی تصمیم‌ها از بالا به پایین گرفته می‌شود و جایگاه ذینفعان (بخش خصوصی) در قانون و تصمیم‌ها دیده نمی‌شود، فساد ظاهر می‌شود. هر کشوری هم که باشد با اینگونه روش‌ها وارد تلاطم می‌شود، پس اگر قرار است ریشه فساد برچیده شود، همه بخش‌ها باید با هم همکاری کنند. قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه خود را جدا نبینند و بدانند که همه در یک جبهه هستند. صحبت‌های آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم نشان می‌دهد که دیدگاه قوه قضائیه به کارشناسان اقتصادی نزدیک است. هرچند که در زمان مبارزه با فساد، قوا یکدیگر را می‌بینند و قوه مجریه را متهم اصلی فساد معرفی می‌کنند.
ساختار فسادزا داریم
روز گذشته آیت‌الله رئیسی در همایش نقش پلیس در امنیت اقتصادی و رونق تولید، گفت: باید ساختارهای فسادزا حل شود، کاهش پرونده‌های مربوط به فساد در گرو اصلاح ساختار فسادزاست. اگر ساختار فسادزا اصلاح شود، تعداد پرونده‌ها و شکایت هم کاهش پیدا می‌کند.
سلامت اداری آرمان نیست


آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: اگر در بوروکراسی اداری اخذ مجوز تسهیل شود، کار به رشوه نمی‌کشد، مردم از رانت و رشوه روابط ناسالم اداری گلایه‌مند هستند، به طور قطع تسهیل و شفاف کردن امور، جلو رانت و رشوه را می‌گیرد. رئیس قوه قضائیه گفت: ما نظام سالم اداری‌ای را می‌خواهیم که کارآفرین بتواند ظرف دو ساعت کارش را انجام دهد و این مسأله یک مسأله امکان پذیر است نه یک مسأله آرمانی.
حمایت از تولید با سخن نیست
کارشناسان در تحلیل خود عنوان می‌کنند که برای برون رفت از فساد اقتصادی که گویا در تمام بخش‌ها ریشه کرده به رونق تولید نیاز داریم. رئیس قوه قضائیه هم اعتقاد دارد که حمایت از تولید با سخن نیست باید قانونی باشد و سرمایه باید با اولویت به بخش تولید تعلق گیرد. منظورمان از حمایت از تولید، دادن تسهیلات به تولیدکننده و فعال اقتصادی است، یعنی اگر فعال اقتصادی به مشکل برخورد دستگاه قضایی بتواند موانع تولید را برطرف کند.
دلال‌ها باعث نقدینگی می‌شوند
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دلالی، کار را دچار فساد می‌کند. دلال کالایی را جابه‌جا می‌کند و هیچ کارآفرینی و نوآفرینی ندارد و حتی باعث نقدینگی هم می‌شود. وی افزود: رونق تولید و اقتصاد باید در کنار هم باشند تا تولیدکننده و کارآفرین بتوانند با یکدیگر در کمال آرامش نقش خود را در عرصه اقتصاد ایفا کنند.
وابسته به لبخند نشوید
به گزارش مهر، رئیس قوه قضائیه گفت: نگاه به دست دیگران داشتن در حوزه اقتصاد، اقتصاد را شرطی می‌کند. اینکه اقتصادمان وابسته به امضای کسی باشد یا وابسته به لبخند کسی باشد خطا است. ایران در سیاست با تمام دنیا تعامل دارد اما با دشمنان به گونه دیگری رفتار می‌کند. در اقتصاد هم باید رفتار ما به همین نحو باشد. اینکه اقتصاد را شرطی کنیم و بگذاریم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و اقتصاد ما وابسته به امضای یک نفر باشد، کاری عبث و بیهوده است.
رشوه به‌ خاطر بوروکراسی اداری
رئیس قوه قضائیه یادآور شد: جذابیت سرمایه‌گذاری در کالاهای سوداگرانه به جای سرمایه‌گذاری در کالاهای مهم اقتصادی معضل دیگر عرصه اقتصادی است. وی تصریح کرد: قاچاق و واردات بی‌رویه، تولید‌کننده را بی‌انگیزه و بی‌هدف می‌کند.