در کشور اگر پول و تسهیلاتی وجود دارد اولویت با تولید است نه دلالی

به گزارش فارس، اولین همایش نقش امنیت در اقتصاد ملی و رونق تولید با حضور رئیس قوه قضائیه، فرمانده نیروی انتظامی، جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.
رئیس قوه قضائیه در این همایش با‌ اشاره به مسئله امنیت و اقتصاد اظهار داشت: رونق تولید و رونق اقتصادی باید همراه با امنیت اقتصادی باشد و تولیدکننده و کارآفرین با یک آرامش و امنیت نقش مجاهدانه خود را در رونق تولید و عرصه اقتصاد ایفا کنند.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی گفت: امروز مبارزه با جرایم اقتصادی، پولشویی، جرایم مالیاتی، جرایم قاچاق کالا و نوعی از جرایم که تحت عنوان فساد اقتصادی نام برده می‌شود، ضرورت دارد.
وی به حمایت قضایی از تولیدکنندگان پرداخت و ادامه داد: ‌اگر فعال اقتصادی دچار مشکل شد، باید به دستگاه نظارتی مراجعه کرده و در آنجا حمایت شده و موانع برطرف شود.


رئیس قوه قضائیه با اشاره به خطبه‌های رهبر انقلاب در نمازجمعه اخیر تهران گفت: ایشان فرمودند که باید تلاش کنند تا کشور قوی شود. بر این اساس قوت در اقتصاد می‌تواند برطرف کردن موانع تولید و ح مایت از تولید باشد.
وی با بیان اینکه حمایت از تولید با سخن نیست، بلکه حمایت قانونی، حمایت مالی، پولی و بانکی است، اظهار داشت: اگر در کشور مالی،‌پولی و تسهیلاتی هست، اولویت با تولید است، باید به تولیدکننده تسهیلات تعلق بگیرد نه دلال نه سوداگر که فضای تولید را دچار آسیب کند؛ اگر چه در جاهایی حق‌العمل‌کاری امری ضروری است و در شرایط اقتصادی تعریف شده، اما حمایت از تولید حمایت اعطای بانک‌ها به تولیدکننده است.
رئیسی افزود: نگاه به بیگانه داشتن و منتظر اقدام او شدن و اقتصاد را شرطی کردن به شرطی که او (بیگانه) نگاه کند، امضا کند، او موافقت کند، لبخند بزند خطاست. باید در اقتصاد تعامل با همه کشورها باشد؛ ما با همه کشورها تعامل داریم به غیراز آنهایی که با ما دشمنی می‌ورزند. اینکه اقتصاد را شرطی کنیم تا دیگران تصمیم بگیرند درست نیست، نباید به دیگران اعتماد کرد، باید بر پای خود ایستاد؛ در عرصه‌های پیچیده که دشمنان تصور نمی‌کردند ما وارد و موفق شدیم و مدال آوردیم.
فعالان اقتصادی
از رشوه و روابط ناسالم گله‌مندند
وی، واردات بی‌رویه و قاچاق کالا را موجب نگرانی و بی‌انگیزه کردن تولیدکنندگان و کارآفرینان دانست و با‌ اشاره به بحث رشوه گفت:‌ در جلسه‌ای در تبریز درخصوص مبارزه با فساد این را گفتم که هیچ کارآفرینی و هیچ سرمایه‌گذاری آماده برای رشوه نیست و علت رشوه، بروکراسی اداری است که کارهایی را که دو روزه می‌تواند انجام دهد دو ماهه انجام می‌دهد.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگر مجوزهای لازم برای بازاری و کاسب تسهیل گیرد، چه علتی دارد که رشوه بدهند. فعالین اقتصادی از رانت و رشوه و روابط ناسالم اداری گله‌مندند و اگر تسهیل امور و شفاف کردن امور انجام شود، جلوی مفاسد اداری را می‌گیرد.
رئیسی اظهار داشت: برخی می‌گویند برخورد با یک یا دو نفر برخورد با فساد اقتصادی نیست، ما بارها گفته‌ایم باید کاهش تولید پرونده در دستگاه قضایی محقق شود، اگر ساختار فسادزا اصلاح شود حتماً شاهد کاهش فساد اقتصادی و ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهیم بود.
برخورد با مفسدان اقتصادی
در دستور کار پلیس
فرمانده نیروی انتظامی ‌هم در این همایش گفت: در حوزه برخورد با مفاسد اقتصادی اگر هم پرونده‌ای تشکیل شود برای ارتقای رونق تولید در کشور است.
سردار حسین ‌اشتری با‌ اشاره به هدف‌گذاری دشمن در حوزه اقتصاد افزود: دشمن هدف‌گذاری کرده تا کاری انجام شود تا ما نتوانیم به اهداف عالی برسیم و تصمیماتی می‌گیرند تا به اقتصاد ما ضربه زده و جنگ اقتصادی به راه بیندازند؛ البته بخشی از عملکرد مدیران ما نیز باعث شده تا با مشکلاتی رو‌به‌رو شویم اما باید کاری کنیم که شعار مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید تحقق یابد.
به‌دنبال برخورد با شبکه‌های بزرگ اخلالگر
و مافیای اقتصادی هستیم
وی با انتقاد از برخی نگاه‌ها به پلیس، ادامه داد: شاید نگاه بعضی‌ها به پلیس نگاه سلبی و جنبه‌های برخوردی باشد، اما ما پلیس امنیت اقتصادی را در ناجا راه‌اندازی کرده‌ایم و با شبکه‌های بزرگ اخلالگر و مافیاهایی که به‌دنبال ضربه به اقتصاد کشور بوده و هستند با کمک دستگاه قضایی هوشمندانه و قاطعانه برخورد کرده‌ایم؛ برخورد با مفاسد برای ارتقاء رونق تولید در کشور است.
 استقرار پلیس در 13 گمرک کشور
فرمانده نیروی انتظامی ‌در حاشیه این همایش نیز درباره استقرار پلیس در گمرک گفت: در حال حاضر مأموران پلیس امنیت اقتصادی در 13 گمرک کشور مستقر شدند و در آینده این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.
سردار ‌اشتری با بیان اینکه اولویت برخورد پلیس در مبارزه با قاچاق و جرایم اقتصادی برخورد با موارد سازمان یافته است، افزود: در همین راستا نیز یک‌سری باندها را شناسایی کرده‌ایم. همچنین در برخورد با این جرایم افرادی را شناسایی کردیم که بعضا از سوی برخی جاها حمایت می‌شدند.
رشد 683 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی
همچنین به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی ‌رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز در این همایش با تأکید بر اینکه در فرایند مبارزه با جرایم اقتصادی اقدامات پیشگیرانه را بر برخورد امنیتی و انتظامی ‌مقدم می‌دانیم، در تشریح اقدامات 9 ماهه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیان کرد: رشد 683 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی، رشد 153 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های رباخواری، رشد 195 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های زمین‌خواری، رشد 59 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های احتکار و رشد 44 درصدی ارزش ریالی کشف پرونده‌های قاچاق کالا و ارز (بالای500 میلیون تومان) بخشی از اقدامات پلیس در مبارزه با جرایم و مفاسد اقتصادی است.