اخراج آمریکا از عراق یک تصمیم ملی است و عملا آغاز شده

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، درباره مصوبه اخیر پارلمان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش، توضیح داد و گفت: تصمیم پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، برای دولت الزام‌آور بوده و یک تصمیم ملی است و بنا بر مقتضیات و منافع عمومی اتخاذ شده است. زیرا حضور این نیروها و جنایات آنان علیه رهبران و رزمندگان حشد‌الشعبی، غیر قابل قبول است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده پارلمان عراق افزود: «دولت عملا، اقدامات لازم برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را آغاز کرده است و... سال میلادی جاری، شاهد پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق به طور کلی خواهیم بود».
الغانمی توضیح داد که کلیه شرایط و نشانه‌ها، به ویژه پس از تصمیم اخیر پارلمان، بیانگر آن است که نیروهای آمریکایی دیگر توجیهی برای ادامه حضور خود در عراق ندارند.
این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق «وقوع درگیری میان نیروهای آمریکایی و نیروهای عراقی» را بعید دانست و تأکید کرد که آمریکا «به خوبی از خطر این اقدام برای هزاران سرباز خود در چند پایگاه موجود در عراق، آگاه است».


این نماینده عراقی گفت: در مرحله آتی، شاهد اقدامات عملی برای خروج نیروهای آمریکایی بر اساس سازو‌کارهای طراحی شده دولت عراق، خواهیم بود.
پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی ماه‌، در واکنش به نقض‌‌ مکرر حاکمیت عراق توسط آمریکا و اقدام واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج« قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه‌، « ابومهدی المهندس» نائب رئیس‌حشد‌الشعبی و شمار دیگری از همرزمان شان در جاده فرودگاه بغداد، طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرده است.
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور حضور یافت و طی سخنانی، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند».
تداوم نا آرامی در بغداد و نجف
بر اساس گزارش منابع خبری، شهرهای نجف و بغداد همچنان نا آرام است. از شهر نجف خبر می‌رسد که آشوبگران برخی از مسیرها را بسته‌اند و در خیابان لاستیک‌ها را به آتش
کشیدند.
به گزارش شفقنا، در بغداد معترضان راه‌های بین‌المللی و راهبردی که پایتخت را به استان‌های جنوبی متصل می‌کند، را مسدود کرده و مانع رفت و آمد خودروها در این مسیر شدند.
از بغداد همچنین خبر رسید که شماری از نظامیان به دست افراد ناشناس هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شده‌اند.
در استان «واسط» نیز شماری از آشوبگران گذرگاه مرزی مهران را بستند. قرار است که مردم عراق روز جمعه آینده در پایتخت تظاهرات ضدآمریکایی برگزار کنند. به همین خاطر، نفوذی‌های آمریکا تلاش می‌کنند که فضا را ملتهب کنند.
بستن 900 پایگاه شایعه پراکن داعش
وزارت کشور عراق پس از شناسایی ۹۰۰ پایگاه اینترنتی شایعه ‌پراکن وابسته به داعش، که اقدام به پخش اخبار دروغ در این کشور می‌کردند، آنها را بست.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر «سعید معن» مدیر بخش رسانه وزارت کشور عراق، در این رابطه گفت: «اغلب شایعات خودبه‌خود پخش نمی‌شوند، بلکه سازمان‌هایی وجود دارند که به صورت پنهانی، از شرایط خاص سواستفاده می‌کنند».
مدیر بخش رسانه وزارت کشور عراق در ادامه، از مردم خواست که از منابع خبری معتبر برای دست‌ یابی به اخبار استفاده کنند.
در همین خصوص، سرهنگ «زیاد محارب القیسی» مدیر بخش مبارزه با شایعات در عراق، تاکید کرد: «شایعه ‌پراکنی جزو جرایم بسیار خطرناک محسوب می‌شود و می‌تواند امنیت و ثبات کشور را به خطر بیندازد».