طراحان شکنجه «غرق مصنوعی» علیه آمریکا افشاگری می‌کنند

«جیمز میچل» و «بروس جِسِن» می‌گویند در سال 2001همکاری خود را  به عنوان روانشناس با نیروی هوایی آمریکا در طرحی پژوهشی آغاز کرده‌اند. هدف این پروژه افزایش مقاومت و کمک به بازداشت‌شدگان احتمالی ارتش در برابر تکنیک‌های شکنجه عنوان شده بود! اما به زودی و پس از حوادث 11 سپتامبر نوع همکاری آنها با سیا چهره واقعی خود را به نمایش گذاشت. این دو پس از حوادث مشکوک یازده سپتامبر، شرکت پیمانکار نظامی-امنیتی تأسیس و قراردادی ۸١ میلیون دلاری برای طراحی شیوه‌های جدید بازجویی و شکنجه با سیا منعقد کردند. از دل این همکاری تکنیک‌های جدید شکنجه و بازجویی مثل غرق مصنوعی بیرون آمد. «میچل» پس از روی کار آمدن ترامپ از وی خواسته بود این روش‌های جدید را دوباره احیا کند.
 حالا به نوشته «گاردین» این دو روان شناس شیطان صفت قرار است برای نخستین بار شواهدی را در یک دادگاه علنی که هفته جاری برگزار می‌شود، برملا کنند. وکلای ۴۰ متهم که همگی در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شدند گفته‌اند این دادگاه فرصت منحصر به فردی خواهد بود تا آن‌هایی که به استفاده از شکنجه اهتمام داشته‌اند، مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. همچنین این دادگاه می‌تواند نشان دهد که سازمان سیا و اداره تحقیقات فدرال «اف بی‌آی» در این شکنجه‌ها همدست بوده‌اند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، حرفه فاسد این روانشناسان باعث شد به صورت چشمگیری مبارزه جهانی علیه شکنجه از سر گرفته شود. «جولیا‌هال»، حقوقدان سازمان عفو بین‌الملل که قرار است در این جلسه محاکمه حاضر شود، گفته روش‌های بازجویی که آنها ابداع کردند، در سراسر جهان تاثیر داشته است. انجمن روانشناسان آمریکا، میچل و جسن را به «نقض اخلاق حرفه‌ای و لکه‌دار کردن رشته روانشناسی» متهم کرده‌اند. اما هر دو نفر اصرار داشتند که هیچ کار‌اشتباهی انجام نداده‌اند و استدلال کرده‌اند که آنچه از آنها خواسته شده کار‌هایی بوده است که در دولت جورج دبلیو بوش قانونی اعلام شده است. توجیه دیگر آنها این بود که مجبور بودند از کار‌اشتباه و غیرحرفه‌ای بازجویان جلوگیری کنند و شیوه‌های صحیح را به آنها آموزش
دهند!
وکلای مدافع حقوق‌بشر امیدوار هستند که میچل و جسن علاوه‌بر ارائه شواهد، از طرح‌های این‌چنینی اف بی‌آی و سیا که در حال اجراست، پرده بردارند. جیمز کانل، وکیل «عمار البلوچی» از زندانیان گوانتانامو که قرار است در این جلسه دادگاه حاضر شود و سؤالاتی از دو روانشناس بپرسد، گفته: «نکاتی که من از آنها به عنوان شاهدان جنایات سیا خواهم پرسید علت ایجاد این تاکتیک بازجویی است».در هسته اصلی پرونده به اظهارات سال ۲۰۰۷ متهمان درباره بازرسان اف بی‌آی به عنوان پلیس فدرال آمریکا و حضور آنها در چنین طرحی پرداخته شده است. دولت آمریکا ادعا کرده است که اف بی‌آی هیچ ارتباطی با این طرح نداشته است. با این حال، حقوقدانان معتقدند شواهد این دو روانشناس از ارتباط اف بی‌آی با این پروژه کثیف پرده برمی‌دارد. همچنین به تیم‌های دفاعی اجازه داده می‌شود جزئیات بیشتری از تاریخ، مکان و تکنیک‌های آموزش شکنجه دریافت کنند. سازمان سیا تایید کرده دست‌کم ۳۹ زندانی با تکنیک‌های پیشرفته بازجویی شکنجه شده‌اند که برخی از آنها شامل کوبیدن زندانیان به یک دیوار، محبوس کردن آنها در یک جعبه القای حس خفگی یا غرق مصنوعی و... هستند.