لحظه‌شماری عراقی‌ها برای راهپیمایی میلیونی اخراج آمریکا

آمریکا در این لحظات دارد آخرین تلاش‌ها ی خود را برای ماندن در عراق به کار می‌گیرد. در همین چارچوب، از مزدورانش خواسته است به هر ترتیبی که شده، جلوی برگزاری تظاهرات میلیونی در عراق، که به دعوت گروه‌های سیاسی‌، قرار است روز جمعه آینده برگزار شود‌، را بگیرند. این تظاهرات‌، حکم مرگ و زندگی را برای آمریکایی‌ها در عراق دارد؛ اگر تظاهرات برگزار شود و نیروهای آمریکایی عراق را ترک نکنند، نشانه این است که واشنگتن بار دیگر در این کشور تمایل به زور آزمایی را دارد.    
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پی اقدام عوامل نفوذی به بستن مسیرها در مناطق جنوبی عراق، شورای امنیت ملی این کشور به نیرو‌های امنیتی دستور داد، عاملان مسدود کردن راه‌ها را بازداشت کنند.
دیروز شماری از معترضان عراقی که به وسیله جریان‌های غربی هدایت می‌شوند خیابان‌های اصلی استان‌های بغداد‌، نجف و مسیری که از ایران و مرز مهران وارد خاک عراق می‌شود، را مسدود کردند.
در همین حال، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تظاهرکنندگان خواست از نزدیک شدن به عناصر خرابکار خودداری کنند.


پاسخ منفی عبدالمهدی به درخواست واشنگتن
«حسن خلاطی» نماینده جریان «حکمت ملی» اعلام کرد، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور، درخواست واشنگتن برای لغو توافق با چین را رد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، خلاطی تصریح کرد: ۱۰۰ هزار بشکه نفتی که عراق به چین خواهد داد، بر اساس سهم اوپک خواهد بود و بر اساس توافق با چین، درآمد آن، برای حل بحران در دو بخش مسکن و راه‌‌سازی استفاده خواهد شد.
این نماینده عراقی گفت: درآمدهای حاصل از این توافق به بانک فدرال آمریکا نخواهد رفت و به همین دلیل نیز، واشنگتن به صراحت خواستار لغو این توافق است و از نخست‌وزیر خواست تا به کمک وکلای حقوقی، این توافقنامه را لغو کند. اما عبدالمهدی این درخواست آمریکا را رد کرد.
همسویی سازمان ملل با آمریکا
هم زمان با تشدید خرابکاری‌ها تحت پوشش اعتراضات در عراق،«جانین هینیس پلاسخائرت» نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور، دولت بغداد را به عملی کردن «اصلاحات» فرا خواند! این موضع‌گیری پلاسخائرت، به طور غیر مستقم، حمایت از آشوبگران قلمداد می‌شود. مردم عراق مهر ماه گذشته، در اعتراض به فساد مقامات، اعتراضات سیاسی خود را آغاز کرده بودند. اما، از وقتی که متوجه شدند کسانی تحت سایه این اعتراضات، اموال عمومی را به آتش می‌کشند، از آنها فاصله گرفتند. به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده سازمان ملل در عراق دیروز همچنین گفت: «کشتن و زخمی کردن معترضان مسالت‌آمیز به همراه سال‌های طولانی از وعده‌های عملی نشده، به ایجاد یک بحران بزرگ اعتماد (در عراق) منجر شده است». این اظهارات نشان می‌دهد که مقام مذکور کاملا در چارچوب منافع آمریکا‌، موضع‌گیری می‌کند.
توافق بر سر انتخاب نخست‌وزیر
 منابع آگاه سیاسی عراق، از توافق نهایی گروه‌های سیاسی این کشور با «برهم صالح» رئیس‌جمهور، برای انتخاب نخست‌وزیر دوره انتقالی و اعلام قریب‌الوقوع نام وی خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع در ائتلاف «فتح» با اعلام خبر فوق، افزود: نشست برهم صالح با گروه‌های سیاسی درباره بحران انتخاب نخست‌وزیر جدید در نهایت به نتیجه رسید و همگی بر روی نخست‌وزیری «علی الشکری» مشاور رئیس‌جمهور و وزیر سابق برنامه‌ریزی توافق کردند و این امر به زودی اعلام خواهد شد.
به گفته این منبع، دوره نخست‌وزیری الشکری انتقالی و محدود است و او مسئول تدارک برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.
روزنامه رسمی «الصباح» عراق نیز به نقل از چند نماینده پارلمانی، از انتخاب قریب‌الوقوع نخست‌وزیر جدید عراق خبر داده بود.
«ندا شاکر جودت» نماینده ائتلاف «النصر» در پارلمان عراق، نیز دیروز از پیشرفت گروه‌های سیاسی کشور در روند انتخاب نخست‌وزیر دوره انتقالی خبر داد.
جزئیات توطئه امارات برای تجزیه عراق
محافل سیاسی در عراق فاش کردند که اخیرا نشستی در پایتخت امارات با حضور شماری از چهره ‌های پارلمانی و تجار اهل تسنن عراق برای بررسی تشکیل یک اقلیم سُنّی برگزار شده است این طرح با مدیریت آمریکا، کلید خورده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، از حدود یک هفته پیش در محافل سیاسی عراق صحبت درباره نشستی است که شماری از شخصیت‌های پارلمانی و تجار سُنّی در ابوظبی، پایتخت عراق برای بررسی تشکیل یک اقلیم سُنّی برگزار کرده‌اند.
با وجود این‌که ائتلاف «القوی العراقیهًْ»(بزرگ‌ترین نماینده سُنّی‌ها در پارلمان) این موضوع را کاملا تکذیب کرده است، ولی دیگر گروه‌های سیاسی عراقی برگزاری این نشست با نظارت امارات در روزهای 9 و 10 ژانویه جاری را تایید کردند.
«عبدالخالق العزاوی» نماینده عراق از حزب «طرح عربی» به رهبری «خمیس الخنجر» به پایگاه خبری «عربی 21» اعلام کرد، «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان و تعدادی از نمایندگان و رؤسای فراکسیون‌ها(در ائتلاف القوی الوطنیهًْ) در کشوری گردهم آمده و درباره موضوع تأسیس اقلیم سُنّی صحبت کردند.
این نماینده پارلمان عراق گفت: «اوضاع سیاسی کشور و جنبش مردمی اجازه طرح این پروژه را نمی‌دهد هرچند که قانون اساسی تأسیس اقلیم‌ها را تضمین می‌کند، ولی در چنین شرایطی صحبت در این‌باره مورد قبول کسی نیست. این مسئله به تقسیم و تجزیه کشور می‌انجامد.»
العزاوی درخصوص دلیل سخن گفتن درباره چنین موضوعی در شرایط حاضر، تاکید کرد: «این موضوع با حمایت یک کشور خارجی مطرح می‌شود و دلیل آن این است که آنها جرأت نکردند آن را به شکل علنی مطرح و تصویب کنند.» وی خاطرنشان کرد: «انتشار این موضوع در رسانه‌ها جنجال زیادی ایجاد کرده است. ائتلاف القوی الوطنیه، به‌عنوان بزرگ ‌ترین فراکسیون در پارلمان و نماینده گروه‌های سنی، نتوانسته است به صورت علنی این موضوع را مطرح کند؛ زیرا که این موضوع غیرقابل مذاکره است و تجزیه کشور محسوب می‌شود به‌ویژه این‌که تحت فشار یک کشور خارجی بوده و اراده عراقی‌ها را نمود نمی‌کند.»