درسی که مکرون نیاموخت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی پیرامون مسائل منطقه از نام جعلی برای خلیج‌ فارس استفاده کرد. سخنگوی وزارت خارجه هم با هشدار مستقیم به مکرون یادآور شد خلیجی که در جنوب ایران است فقط یک نام دارد و آن خلیج فارس است و افزود: حضور نظامی فرانسه در خلیج فارس به اندازه اشتباه مکرون در نامیدن آن اشتباه است ولی هر دو اشتباه قابل جبران هستند.
کاملاً بعید به نظر می‌رسد که مکرون اشتباهاً از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده باشد بلکه شاید وی با در نظر گرفتن رسوائی‌های پرتکرار روزهای شنبه در سراسر فرانسه، مایل بود نظرها را به خارج از مرزهای جغرافیائی فرانسه منحرف کند تا بلکه بتواند بر ناتوانی‌ها و ناکامی‌های خود در صحنه داخلی فرانسه سرپوش بگذارد. علاوه بر این، مکرون با دیدن شتاب روزافزون ترامپ در دوشیدن گاوهای شیرده منطقه، گوشه چشمی هم به دلارهای نفتی ارتجاع عرب دارد تا بلکه سهمی هم به آنها برسد و اوضاع نابسامان فرانسه را تا حدودی مهار کند.
علاوه بر این، دلایل روشنی برای ناکامی مکرون به ذهن می‌رسد که نشان می‌دهند مکرون هم همانند ترامپ، بوریس جانسون و دیگرانی که به مسائل منطقه دامن می‌زنند، راه به جائی نخواهد برد و همگی رسواتر از گذشته ناچارند منطقه را ترک کنند.


در آخرین سال‌های جنگ تحمیلی هم فرانسه ناو هواپیمابر «کلمانسو» را به آب‌های خلیج فارس فرستاد تا بلکه در همدستی با رژیم‌های فاسد منطقه، سهمی از دلارهای نفتی ببرد ولی در جریان سفر وزیر دفاع وقت فرانسه، نظامیان مستقر در ناو کلمانسو عاجزانه از وی می‌خواستند که آنها را از آب‌های منطقه نجات دهد و به فرانسه بازگرداند.
گویا مکرون برای تکرار تجربه‌های شکست‌ خورده و ناکامی اسلاف خود وسوسه شده و به‌خاطر مشتی دلار نفتی تلاش می‌کند با دنباله‌روی از آمریکای ترامپ، خود و فرانسه را بازیچه سیاست‌های آشوب‌طلبانه محور شرارت غربی – عبری – عربی در منطقه کند.
مکرون در نخستین ماه‌های ورود ترامپ به کاخ سفید ادعا می‌کرد که اجازه نمی‌دهد آمریکا در مقیاس جهانی منزوی شود ولی گویا امروز باید کسانی وارد صحنه شوند و نگذارند که مکرون و دستیارانش بیش از این بی‌اعتبار و منزوی شوند. باید پرسید چرا مکرون از تجربه‌های تلخ اسلاف خود در سرمایه‌گذاری بدفرجام بر روی منافقین، صدام و ارتجاع عرب درسی نیاموخته و همچنان برای حضور در «ائتلاف کاغذی» دلخواه ترامپ وسوسه می‌شود؟ گویا مکرون هم دقیقاً همانند پیشینیان خود باور کرده که اعتبار و آبروی خودش و فرانسه قابل خرید و فروش است و هنوز این درس بزرگ تاریخ معاصر منطقه و جهان را نیاموخته که هیچکس در سرمایه‌گذاری علیه ایران و در دشمنی و فضاسازی علیه انقلاب اسلامی نه‌تنها سودی نبرده بلکه باقیمانده اعتبار و حیثیت خود را نیز از میان برده است.
ملت ایران سرمایه‌گذاری‌های شرورانه فرانسه بر روی منافقین، صدام و ارتجاع عرب را هرگز فراموش نمی‌کند و به خوبی در خاطر دارد که چگونه موشک‌های «اگزوسه» و هواپیماهای جنگی «سوپر اتاندارد» و «میراژ» فرانسه پوچ از آب درآمدند و سابقه تسلیحاتی فرانسه را به کلی به زیر سوال بردند؟
مکرون اگر توان و ظرفیتی دارد باید برای نجات آینده سیاسی خودش به کار گیرد تا به صحنه‌های چندش‌آوری که شنبه‌های هر هفته در سراسر فرانسه تکرار می‌شود، پایان دهد و دیگر نیازی به کور کردن شهروندان فرانسوی در برابر دوربین‌ها نباشد. دوشیدن گاوهای شیرده منطقه هم تابحال دردی از فرانسه دوا نکرده و پیوستن مزدوران و نیروهای ویژه فرانسوی به داعش و ائتلاف مهاجمین به بندر الحدیده یمن هم نتوانست نفعی برای مکرون و دیگران به همراه داشته باشد. حتی پیشگامی مکرون در ماجرای «مکانیسم ماشه» هم چیزی را به نفع وی تغییر نخواهد داد بلکه به وضوح به ملت بزرگ و غیرتمند ایران ثابت می‌کند که رئیس‌جمهور فرانسه هم همانند ترامپ قابل اعتماد نیست.