زخم صداوسیما بر جسم نحیف سلامتی مردم

صداوسیما در کشور ما که از اموال بیت‌المال ارتزاق می‌کند و هزینه آن مدت‌هاست روی قبض برق همه 83 میلیون ایرانی می‌نشیند، نه تنها دیگر دانشگاه نیست، بلکه این روزها به بنگاهی تبدیل شده است که اگر بخواهد با مشارکت در آگهی خاصی هر لحظه در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی آن را به رخ هر بیننده و شنونده‌ای می‌کشد، و اگر نخواهد، شمشیر را به هر سمتی که بتواند می‌چرخاند.
آخرین مورد آن را اخیرا به زخمی که بر جسم نحیف سلامتی مردم کشیده است، دیده‌ایم که یکی از شبکه‌های تلویزیون با قرار دادن تریبون در اختیار فردی غیر مسئول، زخمی دیگر بر «شیر و لبنیات» به عنوان غذای سلامتی مردم زده است تا بعد از حمله ماه گذشته که به صنعت «کیک و بیسکویت» کشور در داستان معروف به وجود قرص در برخی بسته‌های غیرشرکتی کیک، به آن صنایع در توزیع داخلی و صادراتی به کشورهای همسایه آسیب وارد کردند، این بار به «صنعت شیر و لبنیات» به عنوان صنعتی استراتژیک آن هم در سالی به نام به سال «رونق تولید» ازسوی صداوسیما طعمه حمله زیرساختی و اساسی قرار گرفته است.
چند روز پیش با ادعای جنجالی فردی در تلویزیون به عنوان بازرس «انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران» مبنی بر آلوده بودن حدود 33 درصد شیرهای پاستوریزه در کشور و حتی ادعای آمار 60 درصدی برای مرکز استانی مانند آذربایجان شرقی، احتمالا موج دیگری از حمله امنیتی به مردم و مناطق استان‌ها و نیز تلاش برای فاصله گرفتن خانوارها از محصولات لبنی کنترل شده بهداشتی کشور را کلید زده است که علاوه بر ورشکستگی این صنعت و بی‌کاری کارگران، آثار وحشتناک بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم و تشدید بروز بیماری مرگ خاموش در سال‌های آینده را هم با خود به همراه خواهد آورد.
اعلام شتاب‌زده و بدون مستندات رسمی آمارها و ادعاها و همچنین پرسش‌های تاکیدی و غیرکارشناسی مجری این برنامه تلویزیونی مبنی بر این که «چطور می‌شود که یک هفته شیر نخریم!؟» بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد و مورد توجه اقشار مختلف و کاربران فضای مجازی در سراسر کشور قرار گرفته است.


واقعیت این است که اگر کسی بخواهد با مردم کشوری دشمنی کند از این بهتر نمی‌شود چنین افرادی با هر قصد و نیتی اگر بخواهند شیر و لبنیات را از مردم و به ویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان بگیرند مانند کسانی که سهم بی‌اصل و اساسی در گرانی این غذای ضروری دارند، باید آنها را به عنوان خائن به ملت معرفی کرد، چراکه کاهش مصرف شیر این غذای بدون جایگزین، تبعات سنگینی در کاهش شاخص سلامت جامعه خواهد داشت. آثار کاهش مصرف شیر تنها در بخش دندان و پوکی استخوان بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان هزینه روی دست ملت و دولت می‌گذارد که سود آن تنها به جیب شرکت‌های دارویی خارجی می‌رود که قرص‌های کلسیم، داروهای دندانپزشکی و ضد پوکی استخوان به کشور وارد می‌کنند و یا این که آسیب اساسی به سلامت استخوان‌ها و هوش مردم وارد می‌سازند که چنین اتفاقی یقینا مغایر با سیاست سلامت محور «نظام جمهوری اسلامی» است.
کارشناس صداوسیما هیچ تخصصی در زمینه سم‌شناسی ندارد
دکتر محمدکاظم کوهی رئیس بخش سم‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در واکنش به انتشار فیلمی از فردی که خود را فوق دکترای سم شناسی معرفی می‌کند و در صداوسیما در خصوص وجود آفلاتوکسین‌ در شیر و لبنیات سخن می‌گوید طی یادداشتی آورده است: اخیراً فیلمی از فردی که فوق دکترای سم‌شناسی معرفی می‌شود منتشر شده است که به شدت باعث نگرانی مردم و تشویش اذهان عمومی گردیده است. بدسلیقگی این فرد که خود را استاد دانشگاه می‌نامد در این شرایط روانی جامعه نشانگر نوعی از شارلاتانیزم علمی است که متاسفانه مدتی است باب شده است.
لازم است به استحضار برسانم که کیفیت کلیه محصولات دامی از جمله شیر به صورت مرتب توسط سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت تحت کنترل و پایش بوده و به هیچ وجه این مطالبی را که ایشان گفته است نمی‌تواند واقعیت داشته باشد البته ما کاستی‌هایی داریم اما در حدی که ایشان این حجم از نگرانی را ایجاد کرده است نیست.
مطلب دوم اینکه ایشان فوق تخصص سم شناسی معرفی می‌گردند که با مراجعه به رزومه ایشان می‌بینید که دکترای دامپزشکی از دانشگاه ارومیه و بنا بر ادعای خودشان پی‌اچ‌دی بهداشت مواد غذایی هستند و به هیچ وجه تخصص و تجربه‌ای در زمینه سم‌شناسی ندارند و حق اظهارنظر در این حیطه علمی حداقل به عنوان یک استاد دانشگاه ندارند.
توصیه می‌کنم وزارت بهداشت یکبار دیگر نحوه جذب و چگونگی ورود ایشان به دانشگاه را بررسی کنند قطعا نتایج شگفت آوری به دست خواهند آورد.
رئیس سازمان غذا و دارو: هجمه به صنعت لبنیات کشور هدفمند است
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه میزان آفلاتوکسین‌ در شیر و لبنیات بسیار ناچیز است، گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.
دکتر محمدرضا شانه ساز درمورد آلودگی شیر و لبنیات گفت: یکی از معضلات اساسی کشور پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب کمبود کلسیم هستند.
وی افزود: اینکه با ارائه اعداد و ارقامی گفته می‌شود میزان آفلاتوکسین‌ در لبنیات و شیر بالاست، درست نیست و فکر می‌کنیم که اطلاعات رجوع شده بیشتر براساس کار دانشگاهی بوده و مراکز معتبر و رسمی که کار آزمایشگاهی را انجام می‌دهند به هیچ عنوان این اطلاعات را تایید نمی‌کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اطلاعات ارائه شده در مورد میزان آفلاتوکسین‌ لبنیات قطعا غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین‌ معاوضه کرد.
وی افزود: از حدود هفت سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب پایش می‌شوند. آمار اداره کل غذا کمتر از 3.5 درصد آلودگی را نشان می‌دهد؛ درحالی که بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.
شانه‌ساز با تاکید براینکه ابتلا به سرطان در کشور ما بالاتر از نرم جهانی نیست، گفت: این میزان نسبت به کشورهای اطراف بسیار پایین‌تر نیز هست. از دست‌اندرکاران حوزه سلامت، رسانه‌ها و کارشناسان می‌خواهیم با دقت عمل و وسواس بیشتری اطلاعاتی را به مردم منتقل کرده و از بیان نسنجیده مطالب و آمار و اطلاعات غیرمستند که باعث می‌شود مردم را نگران کند، خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان مصرف شیر در کشور یک پنجم استاندارد است، گفت: بدون شک در صنعت غذا و کارخانجات لبنی با حضور مسئولان فنی، آزمایشگاه‌های مجهز و نظارت مستمر سازمان غذاو دارو نگرانی به مراتب کمتر از مراکز سنتی است که لبنیات در آنها عرضه می‌شود.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان آلودگی شیر طی سال‌های گذشته روند نزولی داشته است، افزود: 3.5 درصد در واقع میزان قابل اعتنایی نیست و نباید از این بابت نگران بود. توصیه اکید ما این است که مردم به این تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.
وی افزود: به مردم اطمینان کامل می‌دهیم که شیر و انواع لبنیات پاستوریزه را که تحت کنترل وزارت بهداشت است را بدون نگرانی مصرف کنند.
شانه‌ساز در پایان با اشاره به اینکه صنعت غذای کشور مورد هجمه هدفمند قرار گرفته است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک‌ها و دستکاری‌هایی که صورت گرفته بود، الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه قرار گرفته، این صنایع موفق ما الان در هدف حمله تبلیغات است و نباید با دشمن همصدایی کرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.
وزارت بهداشت: کاری نکنید که مردم مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند
معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند، گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین‌ باشد، اجتناب‌ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین‌ در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است.
دکتر ایرج حریرچی با بیان این که حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه‌ترین کدکس‌ها را دارند هم آفلاتوکسین‌ در لبنیات وجود دارد. باید توجه داشت میانگین این سم حدود 50 تا 60 نانوگرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است.
معاون کل بهداشت وزارت در تشریح این موضوع گفت: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریبا بالاست چون عدد کدکس اروپا 50 نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود 100 است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن 500 نانوگرم است، با این معیار، تقریبا تمام نمونه‌ها قابل قبول هستند.
حریرچی تاکید کرد: بررسی 50 مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد در طی 10 سال گذشته میزان این سم در شیر رو به کاهش است. اگرچه هنوز با میزانی که با محصولات کشورهای اروپایی است قابل مقایسه نیست و حداقل 30 تا 40 نانو گرم در لیتر بیشتر است.
وی با بیان این که با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز 3و نیم میلی‌گرم به ازای وزن مصرف‌کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.
‌ حریرچی گفت: سرطان کبد اولیه در ایران عمدتا ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوکسین‌ نادر است. حتی ابتلا به سرطان اولیه کبد هم در ایران در سال‌های اخیر رو به کاهش است.
زنگ خطر کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور
عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نیز گفت: مساله اصلی پیرامون صنعت لبنیات که به نظر می‌رسد از تحریم‌ها خطرناک‌تر باشد، کاهش سرانه مصرف است.
«شهریار دادگر» با تشریح شرایط موجود در صنعت لبنیات گفت: بحث تحریم بر روی تمام صنایع کشور تاثیر خود را گذاشته است. در صنعت لبنیات نیز در بخش مواد اولیه موثر بوده و ایجاد مشکلاتی کرده اما با توجه به اینکه تحریم‌ها همواره وجود داشته، نتوانسته جلوی فعالیت واحد‌های لبنی را بگیرد.
عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان این مطلب که کاهش سرانه مصرف با سرعت زیادی درحال صدمه به سلامت جامعه و همچنین صنعت لبنیات است، افزود: باید عوامل موثر در این موضوع را شناسایی و سهم و قصور هر بخش را مشخص کرد. دلیل این کاهش مصرف بخشی از سمت دولت و نهاد حاکمیت و بخشی از جانب صنعت لبنیات است اما باید توجه داشت عدم بیان مضررات سرانه مصرف پائین در صنعت لبنیات در دراز مدت بر روی سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد.
دادگر ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل این کاهش سرانه مصرف، کاهش سطح درآمد خانوار است که باعث شده مردم در این بخش کمتر از میانگین تعیین شده در جهان لبنیات مصرف کنند. ازسوی دیگر شیب تند کاهش مصرف لبنیات نسبت به باقی اقلام خوراکی مانند نوشابه که ارزش غذایی آن مشخص است، بیشتر بوده و این بیانگر آن است که سوتبلیغ و بی‌اعتمادی به صنعت لبنیات باعث تاثیر روی افکار مردم در این مورد مهم شده است.
وی انتشار شایعاتی در مورد وجود روغن پالم و یا آفلاتوکسین‌ در لبنیات را یکی از مسائل مرتبط در زمینه کاهش اعتماد مردم برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه برای رفع این اتهام‌های غیرواقعی، حمایتی انجام نشد درحالی که صنعت لبنیات در کنار سلامت آفرینی برای جامعه، صنعتی اشتغالزا، ارزآور و موثر در اقتصاد کشور است.
عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان این که دولت در افق 1404 هدف‌گذاری 120 کیلوگرم سرانه مصرف در سال برای هر شخص را تعیین کرده، گفت: رسیدن به این هدف نیازمند استراتژی و ساختار است و تنها با هدف‌گذاری نمی‌توان به نتیجه رسید زیرا هیچ ساختار و استراتژی در این بخش مشخص نشده است.
وی ادامه داد: همچنین هیچ سیاست مشخصی در راستای توسعه تولید اتفاق نیافتاده و تنها دولت در بخش نظارت و قیمت‌گذاری فعالیت خود را توسعه داده است.
دادگر با بیان این مطلب که منطق بازار کارکرد خودش را دارد و هیچگاه نمی‌توان دستوری و براساس اهداف مشخص شده و بدون استراتژی بازار را مجبور به کاری کرد، افزود: دخالت دولت در بخش قیمت باعث شده تا روند منطقی بازار برهم خورده و کاهش سوددهی صنایع و کاهش تولید را در پی داشته باشد.
عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان این مطلب که صنعت لبنیات با توجه به تعدد برندها و کارخانه‌ها جز معدود صنایع رقابتی کشور است، ادامه داد: کالاهای تعزیراتی در بخش قیمت یا برای شرکت‌ها زیان‌آور بوده و یا در نقطه سر به سر قرار دارند اما اگر قیمت‌گذاری را در اختیار خود صنعت لبنیات و بازار قرارداده شود، شرایط بهینه خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که نحوه یارانه‌دهی و پاسخگویی هم تراز نیست، گفت: دولت در پایین‌دست زنجیره برای واردات نهاده‌های دامی یارانه اعطا می‌کند و چون اغلب مردم با محصول نهایی روبرو هستند، تعزیرات را بر روی محصول کارخانه‌ها قرار می‌دهد، درحالی که دامداران قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند و از همین رو اگر قرار به پاسخگویی است، یارانه را باید به همان بخش پاسخگو داد.
سازمان دامپزشکی: ادعاهای غیرمستند در یک برنامه تلویزیونی، مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است
سازمان دامپزشکی کشور به صورت رسمی و با استناد به اقدامات انجام شده توسعه‌ای و نمونه آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، ادعاهای شخصی به عنوان کارشناس در برنامه شبکه 3 صبح بخیر ایران را از اساس کذب محض، غیرعلمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.
در اطلاعیه این سازمان آمده است: متاسفانه در روزهایی که هموطنان کشورمان به دلیل رویدادهای ناگوار هفته‌های اخیر در کشور در غم و نگرانی خاطر به سر می‌برند، ادعاهای شخصی به عنوان کارشناس در برنامه شبکه 3 صبح بخیر ایران در مورخ 28/10/1398 موجب تشویش اذهان عمومی بینندگان این برنامه و متعاقب آن افرادی شده و می‌شود که به تدریج از طریق ماهیت ذاتی رسانه‌های اجتماعی در جریان این اظهارات کذب قرار می‌گیرند؛ آن هم بدون آنکه متولیان پخش چنین برنامه‌هایی در یک پخش زنده و آن هم یک‌جانبه تبعات چنین ادعاهای بی‌پایه و اساس را برای سلامتی عمومی بدانند و این ضعف را هر فرد متخصصی به وضوح می‌تواند از قسمت‌های مختلف این مصاحبه متوجه شود.
اعمال ِسخت‌گیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میزان آفلاتوکسین‌ در ایران
دکتر علی‌صفر ماکنعلی، معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کل کشور در واکنش به ادعاهای مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اظهارات این شخص به عنوان کارشناس کذب محض، غیرعلمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است، افزود: براساس برنامه‌های توسعه‌ای انجام گرفته در کشور، درحال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیر خام رتبه 11 دنیا هستیم و حتی تعدادی از کارخانجات لبنی کشور با داشتن کد IR از سازمان دامپزشکی کشور که متضمن رعایت معیارهای بهداشتی در فرآیند تولید است، دارای صادرات محصولات لبنی به کشورهایی نظیر روسیه و مالزی هستند.
وی با بیان اینکه در حوزه‌ تامین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد بیش از 900 مرکز جمع‌آوری شیر و در مجموع حدود 1600 واحد شامل مراکز جمع‌آوری شیرخام، کارخانجات لبنی و سایر صنایع وابسته درحال فعالیت هستند، افزود: در این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی، کنترل‌های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم صورت می‌پذیرد و حمل و نقل شیر و فرآورده‌های آن با مدر‌ن‌ترین روشهای بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود که مواد اولیه 400 کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می‌کنند.
ماکنعلی با بیان اینکه برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع‌آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین‌المللى) صورت می‌پذیرد اظهار کرد: تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می‌پذیرد.
وی با یادآوری این نکته که در سطح گاوداری 3 نوع مدیریت وجود دارد، آنها را چنین برشمرد: یکی از مدیریت‌های بسیار مهم در یک گاوداری مدیریت بهداشت تغذیه است که در این مدیریت سختگیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین‌ صورت می‌پذیرد. استاندارد میزان آفلاتوکسین‌ در ذرت دامی در کشور ما برابر با 5 در میلیارد است و این درحالی است که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین‌ 4 برابر(20 ppb) استاندارد ملی ایران است.
*سازمان دامپزشکی کشور به صورت رسمی و با استناد به اقدامات انجام شده توسعه‌ای و نمونه آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، ادعاهای شخصی به عنوان کارشناس در صداوسیما را از اساس کذب محض، غیرعلمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد
*شهریار دادگر، عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران: تحریم اگرچه مشکلاتی برای صنعت شیر و لبنیات کشور ایجاد کرده، اما با توجه به اینکه تحریم‌ها همواره وجود داشته، نتوانسته جلوی فعالیت واحد‌های لبنی را بگیرد، امروز خطر عمده تلاش برای کاهش سرانه مصرف و نابودی این صنعت داخلی است
*دکتر محمد کاظم کوهی رئیس بخش سم‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران: بدسلیقگی این فرد که خود را استاد دانشگاه می‌نامد در این شرایط روانی جامعه نشانگر نوعی از شارلاتانیزم علمی است که متاسفانه مدتی است باب شده است
* درحال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در ایران فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیر خام ایران دارای رتبه 11 دنیا است و حتی تعدادی از کارخانجات لبنی کشور با داشتن کد IR از سازمان دامپزشکی کشور که متضمن رعایت معیارهای بهداشتی در فرآیند تولید است، دارای صادرات محصولات لبنی به کشورهایی نظیر روسیه و مالزی هستند
*دکتر شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک‌ها و دستکاری‌هایی که صورت گرفته بود، الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه هدفمند قرار گرفته است
*دکتر علی‌صفر ماکنعلی، معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کل کشور: برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع‌آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین‌المللى) صورت می‌پذیرد