واکنش رئیس مجلس به رد صلاحیت ها

بخش خبری: رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: در رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی منعکس شد که این ردصلاحیت‌ها عمدتا مربوط به سوء استفاده‌های اقتصادی بوده است، این مطلب درست نیست.
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور افزود: در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان داده اند، به بندهایی اشاره شده که مربوط به موضوع سوءاستفاده اقتصادی نیست، البته برخی این گونه بوده است. چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده نمایند و نظام را متهم به فساد کنند،
وی ادامه داد: بنده از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان درخواست می‌کنم که در این بخش که کار داوری برعهده آنان است با دقت لازم به این امر توجه کنند تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود؛ براساس قانون، نظرات مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند ملاک باشد، چرا که گزارش‌های غیر این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه گردد و بررسی صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست ولی می‌تواند فضای قضاوت را مُشوه کند.
رئیس مجلس گفت: بدون شک اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر آن که محکمه‌ای نظر داده باشد همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرفا گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خامی نباشد تا با آبروی افراد بازی نشود؛ اگر سیستم‌های اطلاعاتی درباره نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولویت این بود که در طول این چهار سال مطالب را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود نه اینکه نزدیک انتخابات آن را به صورت یکجا مطرح کنند.


لاریجانی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در چند مورد -که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد- مطالبی را در مورد برخی به این جانب داده اند، گفت: بنده هم به افراد متذکر شدم و آنها نیز این موضوع را از طرف وزارت اطلاعات پیگیری کرده‌اند تا صحت مطالب روشن شود، اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبود و به بنده نیز منتقل نکردند.
وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی، هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند، در اظهارات هیات مرکزی آمده که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است - که مبنایی درست برای انتخابات صحیح است- ، اما استناد به حدودی از ماده 29 که به نوعی به التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت؛ بنده با برخی از آقایان چهار سال و با برخی 8 تا 12 سال همکاری روزانه داشته ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم.
رئیس مجلس گفت: بارها و بارها دیده‌ام که نمایندگان با دقت تام از حریم نظام دفاع کردهاند از جمله در مصوبه اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکایی‌ها در طرح سه فوریتی ملاحظه کردید که این طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید و در موارد دیگر هم بنده روحیه دفاع از هویت ملی، انقلابی، حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی را در نمایندگان شاهد بوده‌ام.
وی با بیان اینکه ممکن است در اظهارات خطایی هم صورت گرفته باشد، در عین حال افزود: این مطلب را در کنار موارد بسیار زیاد اظهارات و اقدامات درست و همراه با مصونیت ملی باید قرار داد و ارزیابی کرد؛ برای چنین ارزیابی، داشتن اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان مجلس ضرورت دارد، در این جهت هر گونه همکاری از مدیریت مجلس طلب نمایند، همکاری خواهیم کرد تا پرونده‌های همکاران محترم به نحو دقیق‌تری بررسی شود.
رئیس مجلس گفت: در نظریه هیات مرکزی انتخابات در موارد زیادی عدم احراز ذکر شده است که در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و دیدید که رئیس جمهور نااهل آمریکا چه سوءاستفاده‌ای از این امر کرد.
لاریجانی با اشاره به تعداد زیاد کاندیداها و زمان کوتاه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و مشکلات آنها در بررسی صلاحیت‌ها، تاکید کرد: امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز زمان برای اظهارنظر دارند، حتی المقدور مرتفع شود، هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد، به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.
رئیس مجلس در ادامه به حرکت سه کشور آلمان،انگلیس و فرانسه در فعال کردن مکانیسم ماشه در موض وع هسته‌ای هم گفت: حرکت سه کشور اروپایی در مساله هسته‌ای ایران و تلاش در جهت راه انداختن سازوکار ماده 36 توافقنامه هسته‌ای است تاسف آور است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی با صراحت اعلام کرده است که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از مکانیسم ماشه استفاده نکنیم تعرفه واردات خودرو را 25 درصد افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: مشکل در رفتار ایران نیست که بارها خودتان خروج آمریکا را سرزنش کردید، مشکل در تهدید آمریکا است که یک کشور قدرتمند اروپا را به رفتاری حقارت آمیز و غیر عادلانه وادار کرده است.
رئیس مجلس افزود: ایران اهل تهدید نیست بیش از یکسال و اندی از رفتار خصم‌آمیز آمریکا در مساله هسته‌ای می‌گذرد اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده است، مدت‌ها جمهوری اسلامی ایران مدارا کرده است.
لاریجانی تصریح کرد: ما با صراحت اعلام می‌کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده 37 توافقنامه هسته‌ای داشته باشد آنگاه جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است، ما شروع‌کننده این امر نخواهیم بود بلکه متناسب با اقدام شما اقدام خواهیم کرد بنابراین بهتر است عادلانه رفتار کنید.
* موافقت مجلس با استفساریه تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با استفساریه قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی موافقت کردند.
در متن این استفساریه آمده است: آیا مشمولین تبصره 10 ماد 17 قانون تعین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش اصلاحی مصوب 3 شهریور 1395 که با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از سرانه مدارس و مشارکت‌های مردمی، سازوکار مدیر مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، کارفرما، موسس یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند، از جمله نیروهای خرید خدمات، آموزشی حق التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ 26مهر 1391 و همچنین آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سواد آموزی فوق‌الذکر در ماده الحاقی مصوب 13شهریور1397 می‌شوند؟ پاسخ نیز بلی است.
در پاسخ به استفساریه آمده است؛ مشمولین تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از جمله نیروهای خرید خدمات آموزشی حق التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ 26مهر 1391 و همچنین آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی در قانون فوق الذکر با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از سرانه مدارس و مشارکت‌های مردمی ساز و کار مدیر مدرسه، و انجمن اولیا و مربیان، کارفرما، موسس، یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند، شامل استخدام ماده الحاقی مصوبه 13 شهریور 1397 می‌شوند.
* بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس در خصوص وقایع اخیر
جمعی از نمایندگان در خصوص اتفاقات اخیر بیانیه‌ای را منتشر کردند.
در این بیانیه آمده است:اتفاقات هفته‌های اخیر روشنگر زوایای تاریکی از خصومت‌های آشکار و پنهان دشمنان ملت آزاده و سربلند ایران اسلامی بود. اعمال تروریستی‌ترین روشی که دولت جبار در به شهادت رساندن سردار همیشه سرافراز جبهه جهانی مقاومت، سپهبد قاسم سلیمانی به کار گرفت، منجر به حضور با شکوه مردم در تشییع آن بزرگ مرد جبهه مقاومت شد که بروز دشمنی‌ها و خصومت‌ها را به دنبال داشت و باعث عیان شدن نیت‌های پنهان دشمنان خارجی و دستپاچگی آنها شد. طرح ماشه که توسط کشورهای اروپایی طرف مذاکره بیان شده است، نشان دهنده تحقیر آنان توسط دولت تروریستی آمریکا بود. این طرح مشخص کرد مشکل آنها طرف ایرانی نیست بلکه بلکه تبعیت تحقیرآمیز آن‌ها از آمریکا است. در اتفاقات اخیر حرکت سخیف و خلاف قانون سفیر انگلستان با حضور در بین تعدادی فریب خورده در مقابل دانشگاه امیرکبیر، قابل توجه است. آن هم سفیر کشوری که ملت قهرمان ایران خاطره خوشی در یکی دو قرن اخیر از آنها در ذهن ندارند. آنچه گذشتگان این آب و خاک از انگلیس به یاد دارند عبارت است از 10 میلیون کشته قحطی مصنوعی و نقش برجسته انگلستان در به قدرت رسیدن رژیم منحوس پهلوی و اقدامات اخیر آنها. می‌طلبد که وزارت امور خارجه با استناد به قانونی که مجلس در ارتباط با کاهش سطح روابط به این وزارتخانه داده است، اقدام عاجل و قاطع انجام دهد. اگرچه از لحن و دست نوشته وزیر امور خارجه مستفاد می‌شود که این وزارت‌خانه با رویکرد جدیدی به موضوع سفیر انگلستان ورود می‌کند اما نوشتن و تغییر لحن کفایت نمی‌کند و اقدامات قاطع مبتنی بر برخورد انقلابی را می‌طلبد. ما نمایندگان مردم در مجلس نه در مورد برجام بی‌جان نافرجام بلکه در ماندن و همکاری با آژانس تصمیم خواهیم گرفت تا به غربی‌ها و طرف‌های مذاکره تفهیم کنیم که نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات قاطع و انقلابی در تنگنا درنگ نخواهد کرد.