بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور

برف و باران دیروز بخش‌های وسیعی از کشور را دربرگرفت.
بارش برف زمستانی یکشنبه 29 دی 1398، تهران را سفیدپوش کرد. در پی این بارش مدارس استان تهران در کلیه مقاطع تحصیلی تعطیل شد.
همچنین به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به شرایط بد جوی و نداشتن دید کافی در فرودگاه مهرآباد، پروازهای داخلی با تاخیر انجام شد.
براساس آخرین گزارش‌های دریافتی اکثر محورهای مواصلاتی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، چهار محال و بختیاری، اصفهان، سمنان، محورهای آستارا - اردبیل، اسالم - خلخال، فومن - ماسوله و سیاهکل - دیلمان استان گیلان و ارتفاعات محورهای کرج - چالوس، هراز و فیروزکوه شاهد بارش برف بود.


بارش باران نیز در اکثر محور‌های استان گیلان، مازندران، قم، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، محورهای دیهوک - طبس، دیهوک - کرمان استان خراسان جنوبی مشاهده شد.
تردد در محورهایی ازجمله اکثر محورهای استان آذربایجان غربی، محورهای خلخال - اسالم، اردبیل - سراب استان اردبیل، محور قوچان - درگز استان خراسان رضوی، محورهای ناغان-ایذه و کوهرنگ-مسجد سلیمان گردنه‌های چری و شاه منصوری استان چهارمحال و بختیاری، محور‌های زنجان-قزوین، زنجان-طارم و زنجان-دندی استان زنجان و محورآستارا-اردبیل استان گیلان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر بود.
مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید نیز در اکثر محور‌های استان مرکزی، ارتفاعات محور‌های فیروزکوه محدوده گدوک و کیاسر-سمنان، محور نطنز-کاشان استان اصفهان، محور گرمه-جاجرم استان خراسان شمالی، محورهای نیشابور-مشهد و بردسکن-سبزوار استان خراسان رضوی، محور ماهشهر-امیدیه استان خوزستان و محورهای قم-تهران,قم-ساوه استان قم مشاهده شد.
اخطاریه درباره یخبندان و لغزندگی جاده‌ها
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به یخبندان و لغزندگی محورها در پی بارش برف هشدار داد.
براساس اخطاریه سازمان هواشناسی بارش برف، مه آلودگی و یخبندان در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی موجب یخبندان، لغزندگی و اختلال در تردد در معابر شهری و محورهای مواصلاتی همراه با مه‌آلودگی و کاهش دید می‌شود.
در این شرایط توصیه می‌شود رانندگان هنگام تردد شهری و جاده‌ای احتیاط و خودروهایشان را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
تداوم بارش برف و باران تا آخر این هفته
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بارش برف و باران تا آخر این هفته در نقاط مختلف کشور ادامه دارد که موجب لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید خواهد شد بنابراین رانندگانی که قصد عبور از جاده‌های کوهستانی دارند خودروی خود را به تجهیزات لازم مجهز کنند.
فریبا گودرزی در گفت‌و‌گویی افزود: به جز جنوب شرق در بیشتر مناطق کشور بارندگی داریم، بارش‌ها در جنوب کشور با رعد و برق همراه خواهد بود و در سایر مناطق به شکل برف است،امروز این سیستم بارشی به سمت نیمه شرقی و سواحل می‌رود و بارش‌ها در این مناطق ادامه خواهد داشت و اواخر وقت از مرزهای شرقی خارج می‌شود.
وی اظهار داشت: از بعدازظهرامروز سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود و بارش‌های پراکنده برف و باران در این مناطق آغاز خواهد شد و سه‌شنبه شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز غربی، غرب دریای خزر و برخی از مناطق مرکز را در بر می‌گیرد و چهارشنبه تمام نیمه غربی و جنوب کشور بارندگی خواهند داشت.
وی ادامه داد: پنجشنبه این بارش‌ها تشدید می‌شود و به غیر از شمال غرب و جنوب شرق در بیشتر مناطق بارندگی داریم، شرق و جنوب شرق برای سه روز آینده وزش بادهای شدید خواهند داشت و دریای خزر و خلیج فارس نیز مواج است.
گودرزی درخاتمه گفت: اردبیل با دمای 8 درجه زیر صفر، آبعلی و مرند 7 درجه زیر صفر و میناب 25 درجه بالای صفر و رودان 24 درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط کشور در 24 ساعت گذشته بودند.