رکوردشکنی روزانه بورس

در حالی‌که بازار ارز دیروز با کاهش قیمت‌ها و بازار طلا با ثبات تقریبی همراه بود، بورس باز هم رکورد زد. پرونده بازار سرمایه دیروز هم صعودی بسته شد و در این میان سهامداران مخابرات ایران، پتروشیمی جم و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر سهامداران سود بیشتری کردند.
به گزارش ایسنا، معاملات دیروز (یکشنبه) بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که روند رو به رشد این بازار نسبت به روز گذشته کندتر بود و شاخص کل این بازار با ۷۳۲ واحد رشد در رقم ۴۱۰ هزار و ۹۶۴ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۷۲ واحد رشد و رقم ۱۲۶ هزار و ۷۸۷ واحد را ثبت کرد.
دیروز ۶۹۶ هزار معامله به ارزش ۳۷ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال انجام شد که نسبت به روز گذشته کاهش داشت. همچنین مخابرات ایران، پتروشیمی جم و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ارتباطات سیار ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر بورس گذاشتند.
بانک‌های تجارت و ملت، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، پالایش نفت اصفهان، س. صنایع شیمیایی ایران و ایران خودرو نمادهای پربیننده بورس بودند.


در این سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس ۲۳ واحد رشد کرد و در رقم ۵۲۹۷ واحد ایستاد. معامله‌گران فرابورس دیروز ۳۳۵ هزار معامله انجام دادند که ۱۸ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال ارزش داشت. این تعداد معامله نسبت به روز قبل افزایش و ارزش آن نسبت به روز قبل کاهش داشت.  در بازار دیروز پتروشیمی مارون، صنایع ماشین‌های اداری ایران و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و سهامی ذوب آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، شرکت آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر فرابورس گذاشت.
نمادهای پربیننده فرابورس سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران، صنایع ماشین‌های اداری ایران، قاسم ایران و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بودند.
بازار طلا و ارز 
بازار ارز دیروز کاهش قیمت‌ها را تجربه کرد و بازار طلا ثبات تقریبی داشت.
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز (یکشنبه) چهار میلیون و ۸۵۵ هزار تومان بود که اندکی نسبت به روز گذشته ارزان شده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومان است. در این میان نیم‌سکه و ربع سکه هم بدون تغییر ماندند و به ترتیب دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان داد و ستد ‌شدند. اما هر قطعه سکه یک گرمی ۱۰ هزار تومان ارزان شده و ۹۲۰ هزار تومان عرضه ‌شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در طلافروشی‌ها ۴۹۳ هزار و ۳۲۰ تومان عرضه ‌شد که ثبات قیمت داشت.
در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلا ۱۵۵۷ دلار ثبت شده است.
در بازار ارز نیز دیروز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم؛ به طوریکه روند کاهشی قیمت خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز ادامه یافت و قیمت خرید دلار و یورو توسط بانک‌ها به ترتیب ۵۰ و ۲۰۰ تومان کاهش داشت.
در این راستا بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۶۲۰ و هر یورو را نیز ۱۴ هزار تومان خریدند.
همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریدند که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش دارد و نرخ فروش این ارز ۱۳ هزار تومان است.
نرخ خرید هر اسکناس یورو هم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که نسبت به دیروز ۱۵۰ تومان کاهش یافته است.