بیانیه نمایندگان: در همکاری با آژانس بازنگری می‌کنیم


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس در حالی آغاز شد که بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت.
علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: پس از حوادث پرهیجان و پرماجرای دو هفته اخیر کشور از یک طرف و حضور باشکوه و عزتمندانه ملت عزیز در مراسم تشییع سردار سلحشور حاج قاسم سلیمانی و همراهان او و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نماز جمعه تهران می‌طلبید رهبر معظم انقلاب تحلیل جامعی از این وقایع پرفراز و نشیب برای ملت ارائه نمایند و روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند.
وی تأکید کرد: دست خدا را در این اعتماد ملی می‌توان مشاهده کرد که با همه تلخی برخی از این وقایع، آگاهی بالای ملت، چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل نمود. باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمندانه را دانست. مجلس شورای اسلامی قدردان اراده ملت عزیز بوده و سپاسگزار رهبری معظم است و با همه شهدای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیما و حادثه تشییع در کرمان همدردی می‌نماید و کمیسیون امنیت مجلس پیگیر همه زوایای این حادثه خواهد بود.
وی با‌ اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام گفت: تأسف آور این است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی به صراحت اعلام کرد که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از ماشه استفاده نکنیم تعرفه واردات اتومبیل آمریکا را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد ولذا ما در این مسیر قرار گرفتیم. پس مشکل در رفتار ایران نیست که بارها خود اروپایی‌ها هم رفتار آمریکا به‌دلیل خروج از برجام را سرزنش کردند بلکه مشکل در تهدید آمریکاست که یک کشور قدرتمند اقتصادی اروپایی را به رفتاری حقارت‌آمیز و غیرعادلانه وادار می‌کند.


لاریجانی تصریح کرد: ایران اهل تهدید نیست و بیش از یک‌سال و اندی از رفتار خصمانه آمریکا در مسئله هسته‌ای می‌گذرد و اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده است اما با صراحت اعلام می‌کنیم که اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق‌نامه هسته‌ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس شورای اسلامی آماده است.
وی تأکید کرد: ما شروع‌کننده این امر نخواهیم بود اما متناسب با اقدام اروپایی‌ها اقدام خواهیم کرد و بر این اساس بهتر است این کشورها عادلانه رفتار کنند.
صادرات کالا و خدمات معاف از مالیات
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات خرید نهاده‌های آنها مسترد می‌شود.
الف) صادرات کالاها به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری - صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی ‌با ارائه پروانه ثبت گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی‌ جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته.
ب) خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی)، گاز طبیعی و برق. این بند دارای سه تبصره نیز هست.
سه کشور اروپایی بَرده آمریکا
محمدعلی وکیلی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس درخصوص اتفاقات اخیر را قرائت کرد.
در ابتدای این بیانیه آمده: «اتفاقات هفته‌های اخیر روشنگر زوایای تاریکی از خصومت‌های آشکار و پنهان دشمنان ملت آزاده و سربلند ایران اسلامی بود. اعمال ‌تروریستی‌ترین روشی که دولت جبار در به شهادت رساندن سردار همیشه سرافراز جبهه جهانی مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی به‌کار گرفت، منجر به حضور با شکوه مردم در تشییع آن بزرگ مرد جبهه مقاومت شد که بروز دشمنی‌ها و خصومت‌ها را به‌‌دنبال داشت و باعث عیان شدن نیت‌های پنهان دشمنان خارجی و دستپاچگی آنها شد.»
در ادامه این متن تأکید شده: «طرح ماشه توسط کشورهای اروپایی طرف مذاکره که نشان از تحقیر آنها توسط دولت ‌تروریستی آمریکا بود و مشخص کرد مشکل آنها طرف ایرانی نیست بلکه تبعیت تحقیرآمیز آنها از آمریکا است در اتفاقات اخیر حرکت سخیف و خلاف قانون و عرف دیپلماتیک سفیر دولت انگلستان با حضور در بین تعدادی قلیل فریب‌خورده جلوی دانشگاه قابل توجه است، آن هم سفیر کشوری که ملت قهرمان ایران خاطره‌ای خوش در یکی دو قرن اخیر از آنها در ذهن ندارد بلکه آنچه از گذشتگان این آب و خاک اعم از خانواده‌های بیش از 10 میلیون کشتار قطحی مصنوعی تا نقش برجسته دولت مکار انگلستان در به قدرت رسیدن رژیم منحوس پهلوی و بسیاری از اقدامات مذبوحانه این دولت تا اقدامات اخیر می‌طلبد وزارت امور خارجه به استناد قانون و اختیاراتی که مجلس در ارتباط با کاهش سطح روابط به این وزارتخانه داده است اقدام قاطع و عاجل انجام دهد.»
در پایان این بیانیه آمده است: «اگرچه از دست نوشته‌ها و لحن وزیر امور خارجه مستفاد می‌شود این وزارتخانه با رویکرد جدیدی به این مهم ورود پیدا کرده‌اما نوشتن و تغییر لحن کفایت نمی‌کند و اقدامات قاطع و شجاعانه مبتنی بر خواست ملت را می‌طلبد. ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نه در مورد برجام بی‌جان نافرجام بلکه در مورد ماندن و همکاری با آژانس تصمیم خواهیم گرفت تا به غربی‌ها و مشخصا کشورهای طرف مذاکره در بحث هسته‌ای تفهیم کنیم نظام مقتدر جمهوری اسلامی در گرفتن تصمیمات قاطع و انقلابی درنگ نخواهد کرد.»
کاهش سطح همکاری با روباه پیر!
به گزارش مهر، طرح کاهش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با انگلیس شامل یک ماده واحده و یک تبصره با ۲۳ امضاء تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.
پس از آنکه «راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران، هفته گذشته و در جریان حضور در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اخراج او و همچنین کاهش سطح رابطه میان تهران و لندن شده بودند.
دستگاه دیپلماسی پیش از این با احضار سفیر انگلیس هشدارهای جدی به وی و همچنین دولت این کشور در قبال دخالت در امور داخلی ایران داده بود.
سایر اخبار این روزنامه
چگونه باید قوی شویم؟ بررسی راهکارها و موانع اقتصادی مهندسی قدرت در مکتب سلیمانی (یادداشت روز) اخبار ویژه حمله بزرگ انصارالله به ائتلاف سعودی در «مأرب» / 90 نظامی کشته و 130 تن زخمی شدند مناطق آزاد به محلی برای توزیع رانت تبدیل شده است ادامه بارش برف و باران تا روز چهارشنبه روزنامه کویتی: 16 مجروح شدید حمله موشکی عین‌الاسد به کویت منتقل شده‌اند بیانیه نمایندگان: در همکاری با آژانس بازنگری می‌کنیم بیانیه بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموخته دانشگاه شریف در محکومیت هنجارشکنی‌های اخیر تیم اطلاع‌رسانی دولت: بسته‌های خبری رئیس‌جمهور را ما تهیه ‌می‌کنیم صداوسیما فقط پخش کند! ترور سردار سلیمانی نشانه تبدیل آمریکا به «دولتی سرکش» است قوه قضائیه به پرونده 90 نماینده رد صلاحیت شده ورود کند (تا انتخابات) با ما در فضای مجازی همراه باشید چگونه باید قوی شویم؟ بررسی راهکارها و موانع اقتصادی بیانیه نمایندگان: در همکاری با آژانس بازنگری می‌کنیم چگونه باید قوی شویم؟ بررسی راهکارها و موانع اقتصادی بیانیه نمایندگان: در همکاری با آژانس بازنگری می‌کنیم