ظریف: برای مذاکره با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان در مورد توافقنامه‌ای جدید با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.
محمد جواد ظریف در دیدار با اعضای اتحادیه صنایع هندوستان با اشاره به تاسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای به عنوان اولین یا شاید دومین نمایندگی دیپلماتیک میهمان در خارج از ایران، آن را بیانگر این پیوند از هم ناگسیختنی دو ملت هند و ایران خواند.
وی با بیان اینکه در چند هفته گذشته ما ایرانیان شاهد رویدادهای تلخی بودیم، اظهار داشت: آمریکا در یک اقدام تروریستی محبوب‌ترین سردار کشورمان را به شهادت رساند. تنها در 430 شهر هند، علیه شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های اعتراض‌آمیزی برگزار شد. این اعتراضات بدون هماهنگی یا حمایت مالی و سیاسی ما انجام شد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: این حرکت خود اثبات دیگری در پیوند از هم ناگسستنی ایران با کشور هند و ملت‌های دو کشور است.


ظریف به پایان دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت تاکید کرد و حرکت زورگویانه قدرت‌های خارجی را اشتهایی سیری‌ناپذیر خواند که به تدریج گریبان‌گیر همه کشورهای منطقه و متعاقباً سایر کشورهای جهان می‌شود.
وی به ظرفیت‌های همکاری‌های تجاری اعم از تبادلات تجاری تهاتری و همچنین استفاده از سامانه ریال – روپیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو تاکید کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها از دلار برای فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران و دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند و به قول خودشان جنگ دلاری علیه دیگر کشورها راه می‌اندازند.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی و هند نیازی به دلار برای پرداخت بهای کالاها و خدمات صادراتی خود به یکدیگر ندارند و ما می‌توانیم با اتکا به ارزهای خود و توانایی‌های خودمان تراکنش‌های تجاری را انجام دهیم.
ظریف با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های علمی، دانشجویی و مهندسی تصریح کرد: ایران اکنون رتبه چهارم، در فهرست کشورهای جهان با بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی را دارد و چندی پیش با پشت سر گذاشتن آمریکا به این رتبه رسیده است. هند در این فهرست در جایگاه نخست قرار دارد بنابراین دو کشور می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان میانجیگری هند برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا خاطرنشان کرد: ما به هیچ عنوان در مورد توافقنامه‌ای جدید مذاکره نخواهیم کرد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران 159 صفحه است که احتمالاً طولانی‌ترین قطعنامه سازمان ملل است. اما در صورت آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام و توافق‌های قبلی، هند می‌تواند ایفای نقش کند.
وزیر امور خارجه افزود: کشورهای اروپایی نیز برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده‌اند. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس معتقد است ما اکنون به توافق ترامپ نیاز داریم. شاید در آینده نیاز به امضای توافق وارِن یا توافق سندرز باشد. برجام توافق میان ما و آمریکا و پنج کشور مهم دیگر جهان است و خروج یک کشور از آن پذیرفتنی نیست.
ظریف در پاسخ به امکان میانجیگری هند برای حل اختلاف میان جمهوری اسلامی و عربستان هم ابراز داشت: ما برای مذاکره با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده‌ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز را داریم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده‌ایم.
پس از سخنرانی ظریف، جمعی از تجار، سوالات و نکاتی در زمینه همکاری‌های تجاری، در حوزه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و جهانگردی و گردشگری مطرح کردند و وزیر امور خارجه در این زمینه‌ها پاسخ و توصیه‌های خود را اعلام کرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 116 درصدی صادرات به کشور‌های عضو اوراسیا هشدار روسیه به انگلیس، فرانسه و آلمان درباره اقدام علیه برجام براساس یک نظرسنجی سیاهپوستان آمریکا ترامپ را نژادپرست می‌دانند ظریف: برای مذاکره با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم عملیات بازار باز بانکی چیست؟ گفتگوی خبرآنلاین با مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مدیریت متعادل کشور هاشمی رفسنجانی بودن، جُرم بود وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان بغداد: تصمیم خروج آمریکا شامل کردستان هم می‌شود مفتی داعش و برادرش در موصل بازداشت شدند مجله فوربس: «محمد بن زاید» بخشی از مشکل خاورمیانه است انفعال بانیان تروریسم در برابر جبهه مقاومت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: با نگرش‌های انقباضی، مشارکت انتخاباتی را مخدوش نکنیم ظریف در گفتگو شبکه «تایمز ناو»: گستاخی و نادانی، ترکیب خطرناک موجود در آمریکاست اجرای 800 طرح اشتغال‌زایی در مناطق محروم استان تهران وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان وعده رئیس جمهور برای جبران خسارت سیل در سیستان و بلوچستان