4 تیم باشگاهی ایران از حضور در بازی‌های آسیایی انصراف دادند آسیا بدون ایران!

روز جمعه یک خبر عجیب‌ فوتبال ایران را تکان داد. خبر سلب حق میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا که ابتدا دو خبرنگار عربستانی و کویتی آن را منتشر کردند و ساعاتی بعد، فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای رسمی‌ محتوای آن را تایید کرد.
براساس نامه‌ای که «کمیته مسابقات» کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده، این کمیته تصمیم گرفته باشگاه‌های ایرانی باید بازی‌های آسیایی خود را در زمین بی‌طرف و خارج از مرزهای ایران انجام دهند. تصمیمی که با واکنش شدید مدیران فوتبال مواجه شد و هر 4 باشگاه استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان اعلام کردند که در این شرایط حاضر به شرکت در لیگ قهرمانان آسیا نیستند و اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در تصمیم خود تجدیدنظر نکند، از این رقابت‌ها کنار می‌کشند.
در ادامه این ماجرا، صبح دیروز مدیران‌ عامل 4 باشگاه ایرانی نشست مشترکی در فدراسیون برگزار و بر موضع خود پافشاری کردند. آنها اعلام کردند، فقط در‌صورتی حاضر به شرکت در لیگ قهرمانان آسیا هستند که حق میزبانی به تیم‌های ایرانی برگردد.
نکته‌ای که باید درنظر داشت آن است که کمیته مسابقات AFC به تنهایی مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص نیست و باید مسئله میزبانی باشگاه‌های ایرانی به «کمیته اجرایی» ارجاع شود تا تصمیم نهایی در این کمیته اتخاذ شود.


حالا خبر می‌رسد اعضای کمیته اجرایی امروز در جلسه‌ای با حضور همه اعضا، تصمیم کمیته مسابقات را بررسی می‌کنند. اگر به سوابق و گذشته رجوع کنیم، این رای احتمالاً در کمیته اجرایی هم تصویب خواهد شد و بعید است کمیته اجرایی، مصوبه‌ای خلاف نظر کمیته مسابقات داشته باشد، مگر اینکه رایزنی‌های موثری انجام شود و حق میزبانی به باشگاه‌های ایرانی برگردد.
طبق قوانین لیگ قهرمانان آسیا، اگر باشگاهی از حضور در این رقابت‌ها انصراف دهد، جریمه نقدی و حداکثر تا 2 سال محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان‌ در انتظار آن باشگاه خواهد بود. ضمن اینکه انصراف دسته جمعی باشگاه ایرانی، می‌تواند روی تعداد سهمیه ایران در سال‌های آینده تاثیر منفی داشته باشد.
در همین رابطه روزنامه البیان با پوشش دادن این خبر نوشت که تنش سیاسی و نظامی اخیر در منطقه و ایران باعث چنین تصمیمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.
این روزنامه اماراتی نوشت: «بعد از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، منطقه شاهد تنش سیاسی و نظامی شد و بعد از آن ایران با موشک‌های بالستیک پاسخ این حمله آمریکا را داد و در همان روز یک هواپیمای اوکراینی به اشتباه در ایران سقوط کرد که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد. به نظر می‌رسد که دلیل تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا این موضوعات باشد. البته ایران اصرار دارد که این کشور امن‌ترین کشور منطقه برای برگزاری هر رقابتی است».
رئیس فراکسیون ورزش مجلس: AFC در دام سیاسی‌کاری گرفتار شده است
رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام یکجانبه کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نشان می‌دهد که این نهاد ورزشی در دام سیاسی‌کاری گرفتار شده است.
‌محمدرضا تابش‌ روز شنبه اظهار کرد:‌ خبر لغو میزبانی باشگاه‌های ایران از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اتفاقی ناگوار است که بدون شک مبنای ورزشی ندارد بلکه بر محور مباحث سیاسی در گردش است. فراکسیون ورزش مجلس پس از تعلیق ورزش جودو ایران هشدار لازم را درباره تکرار این اتفاق در فوتبال داده بود. متاسفانه کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون توجه به شرایط ایران در دام سیاسی‌کاری گرفتار شد.
عضو فراکسیون امید با اشاره به پشت پرده‌های این تصمیم گفت: لغو میزبانی ایران فراتر از نگاه ورزشی است و باید با استفاده از ظرفیت دیپلماسی ورزش به دنبال فیصله دادن این موضوع باشیم.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به یافتن راهکاری مفید برای حل این مشکل افزود: ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا کرسی داریم و این مشکل باید از طریق رایزنی حل شود. در این مسیر وزارت امور خارجه نیز می‌تواند کمک حال ورزش شود.
رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای ‌اسلامی در پایان تصریح کرد: تصمیم AFC تنها بحث محرومیت از میزبانی یک مسابقه ورزشی نیست بلکه اهانت به کشور بزرگ ایران محسوب می‌شود. کدام کشور منطقه از امنیت ایران برخوردار است؟ چرا این نهاد ورزشی تذکری به کشورهای درگیر جنگ در خاورمیانه نمی‌دهد؟
رئیس کمیته المپیک: در کشور دیگر بازی نمی‌کنیم
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر چنین تصمیمی که تیم‌های باشگاهی ایران در خانه بازی نکنند، قطعی گرفته شود ما در مسابقات شرکت نخواهیم کرد.
رضا صالحی امیری درمورد تصمیم AFC مبنی بر بازی نکردن تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران در خانه بیان کرد: این مسئله را باید در دایره یک موضوع جامع‌تری ببینید که دشمنی‌ استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است. امروز مسئله فوتبال و ورزش جدا از مسئله سیاست نیست. بخشی از فشار استکبار جهانی از طریق ورزش است و این هم بخشی از این پروژه است که نشاط و شادکامی را از مردم بگیرد. او ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند همین است و یک مسئله کاملا دروغی و جعلی را عنوان کرده‌اند. همه می‌دانند که ما در یک فضای امنی هستیم و ایران در منطقه از امن‌ترین کشورها است. حادثه‌ای که اتفاق افتاد ناگوار بود و رسما جمهوری اسلامی مسئولیت آن را پذیرفت اما ادامه دادن آن به نوعی انتقام‌جویی از ملت است. نمی‌خواهم وارد ابعاد سیاسی موضوع شوم اما کسانی که این رفتار را انجام می‌دهند فاقد اقتدار هستند و عملا به عنوان بازیچه استکبار جهانی عمل می‌کنند.
صالحی امیری در‌مورد موضع ایران گفت: امروز هیئت اجرایی AFC جلسه دارد و قطعی اعلام می‌کند. اما ما برای حفظ اقتدار و اعتبار نظام هیچ وقت فشار و تحقیر را تحمل نخواهیم کرد. رسما اعلام شده اگر چنین تصمیمی گرفته شود ما در مسابقات شرکت نخواهیم کرد. تبعات آن هم بر عهده کسانی است که این تصمیم را می‌گیرند.
او افزود: این تصمیم برای ما خوب نیست و برای آنها هم بدون هزینه نیست چون برای تداوم فعالیت AFC ثابت می‌شود شیخ سلیمان گوش به فرمان کسانی دیگر است، از این رو رسما به او اعتراض شد. در این مورد دیروز جلساتی با حضور مسئولان ذی‌ربط برگزار شد و امروز هم این جلسات در وزارت ورزش ادامه دارد و رسما موضع جمهوری اسلامی قبل از ظهر اعلام می‌شود. چنانچه این رویه غلط را اصلاح کنند تیم‌های ایرانی شرکت می‌کنند در غیر این صورت شرکت نمی‌کند. جوانان ما می‌دانند عزت و غرور ملی به مراتب ارزش آن از هر تصمیمی مهم‌تر است. تحت هیچ شرایطی حق نداریم با غرور و هویت ملی معامله و بازی کنیم. از طرفی اگر این روند را بپذیریم برای بازی‌های بعدی دچار چالش می‌شویم و باید در همین نقطه این روند را متوقف کنیم.
بهاروند: محروم هم بشویم، ذلت را نمی‌پذیریم
سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال می‌گوید: بازی نکردن در لیگ قهرمانان آسیا تبعاتی چون محرومیت و جریمه در‌پی دارد اما باشگاه‌ها مصمم هستند که در ایران از رقیبان‌شان میزبانی کنند.
حیدر بهاروند ادامه داد: این تصمیم برای اعضای کمیته اجرایی ارسال شده تا درباره‌ آن تصمیم‌گیری کنند و تا الان تاییدیه نهایی آن مشخص نشده است. امروز درباره‌ این موضوع تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد. ضمن اینکه تصمیم باشگاه‌ها در این زمینه اتخاذ شده و آن‌ها یک‌صدا هستند که قطعا مقابل این تصمیم بایستند.
او در پاسخ به این سوال که نمایندگان ایران در کشور ثالث به مصاف رقیبان‌شان خواهند رفت یا خیر؟ گفت: به هیچ وجه چنین کاری نمی‌کنیم. تصمیم فدراسیون و باشگاه‌ها این است که اگر این رای قطعی بشود به هیچ وجه در خارج از کشور بازی نکنند. ما باید میزبانی کنیم چون حق مردم ما است. ما نباید تماشاگران خود را از حق میزبانی محروم کنیم. ما پای این تصمیم می‌ایستیم.
سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال در ادامه درباره‌ اینکه گفته می‌شود این تصمیم خارج از AFC اتخاذ شده هم گفت:‌ من در جریان این موضوع نیستم اما به نظر من این تصمیم فوتبالی نیست. چون از نظر ما این تصمیم عاقلانه هم نیست.
وی در پایان درباره‌ اینکه با توجه به ریاست یک فرد قطری در کنفدراسیون فوتبال آسیا و رابطه خوب ایران و قطر آیا احتمال دارد این مسئله به فوتبال ایران کمک کند گفت: در این زمینه صحبت‌هایی انجام شده و امیدوار هستیم که مشکل حل شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» لزوم توجه به چگونگی انتشار اخبار حاوی خشونت و تاثیر آن بر کودکان را بررسی می‌کند ژوبین صفاری توصیه‏های عجیب برای اقتصاد کشور کاخ سفید تیم حقوقی خود برای دفاع از رئیس‌جمهوری را معرفی کرد دردسر جدید جمهوری‌خواهان برای دفاع از ترامپ دوپله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان به نفع نجومی‌بگیران است؟ پله‌های ناعادلانه مالیات چرا عرضه نفت در بورس انرژی شکست خورده است؟ نامحرم تلقی‏شدن بخش خصوصی «ابتکار» از تلاش برخی طیف‌ها با هدف ایجاد شکاف در کشور گزارش می‌دهد حیات تندروها زیر سایه دوقطبی‌سازی 4 تیم باشگاهی ایران از حضور در بازی‌های آسیایی انصراف دادند آسیا بدون ایران! رئیس‌جمهوری در جمع مردم روستای سیل‌زده کلانی: در کنار مردم مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان هستیم معاون اول رئیس‌جمهوری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بسیار بزرگی بود آیا راهبرد روابط خارجه خطاست؟ گروگان گرفته‏شدن سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده آمریکا