کاخ سفید تیم حقوقی خود برای دفاع از رئیس‌جمهوری را معرفی کرد دردسر جدید جمهوری‌خواهان برای دفاع از ترامپ

محمدرضا ستاری
با ارجاع رسمی پرونده دونالد ترامپ به مجلس سنای آمریکا جهت آخرین مرحله از استیضاح، او یک تیم باسابقه از وکلا را به منظور دفاع از خودش در برابر سناتورهای آمریکا مامور کرده است.
این تیم حقوقی متشکل از کن استار، آلن دوروتیز، پت سیپولون، جی سلکو، پم پوندی، رابرت ری، اریک هرشمن و جین راسکین است که دو نفر نخست از جمله کسانی هستند که در ماجرای استیضاح بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 1998 نقشی کلیدی داشتند. موضوع استیضاح ترامپ در سنای آمریکا که پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره پرونده آن توسط دموکرات‌های کنگره به این مجلس ارسال شده، هر‌چند از روز پنجشنبه هفته گذشته به صورت رسمی کلید خورد، اما از سه‌شنبه این هفته با شروع علنی جلسات آغاز می‌شود و در این جلسات است که مشخص خواهد شد آیا ترامپ ناچار به ترک کاخ سفید خواهد شد یا خیر؟
احتمال تبرئه شدن ترامپ زیاد است


موضوع استیضاح ترامپ از زمانی به صورت رسمی توسط کنگره مطرح شد که با انتشار مکالمه تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مشخص شد که وی همتای اوکراینی خودش را تحت فشار قرار داده تا در ازای ادامه یافتن کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به کی‌یف، او اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن در اوکراین ارائه دهد. هانتر بایدن پسر جو بایدن معاون باراک اوباما از سال 2008 تا 2016 است و اکنون نیز یکی از جدی‌ترین رقبای انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2020 محسوب می‌شود. به همین دلیل ترامپ با دو اتهام سوء‌استفاده از قدرت و ایجاد انسداد سیاسی پرونده‌اش پس از بررسی در کمیسیون‌های مجلس نمایندگان، در کنگره به رای گذاشته شد و اکنون نیز در مرحله آخر باید برای حکم نهایی در سنای آمریکا مطرح شود.
بنابر گزارشی که روز گذشته خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، انتظار می‌رود سنا ترامپ را از اتهامات خود تبرئه کند، زیرا با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در این مجلس، برای برکناری ترامپ بیش از دو سوم آرای سناتورها لازم است که تاکنون هیچ کدام از 53 جمهوری‌خواه سنا از استیضاح و برکناری او حمایت نکرده‌‌اند.
در این میان با توجه به تشکیل یک تیم هفت نفره به منظور بررسی پرونده ترامپ، هنوز مشخص نیست که آیا مجلس سنا اجازه شهادت شهود و ارائه شواهد جدید را خواهد داد یا نه؟ امری که رهبر اکثریت سنا میچ مک کانل گفته است فقط از مطالب جمع‌آوری شده توسط بازرسان مجلس استفاده خواهد شد.
وقتی ترامپ به خودش هم بی‌احترامی می‌کند
در چنین شرایطی ترامپ طی یک سخنرانی در جمع یک تیم ورزشی که آنها را به کاخ سفید دعوت کرده بود بار دیگر با ادبیات خاص خودش که این بار حیرت رسانه‌ها را درپی داشت، هنگام گرفتن عکس یادگاری با بازیکنان این تیم، با اشاره به میز ریاست‌جمهوری مدعی شد که این میز مدت‌هاست که اینجا قرار دارد و روسای جمهوری زیادی پست آن بوده‌اند؛ کسانی که در میان آنها افراد خوب و بد بوده‌اند. اما اکنون یک رئیس‌جمهوری خوب گیرتان آمده که برخی تلاش دارند او را استیضاح کنند. باورتان می‌شود آنها می‌خواهند این حرامزاده را استیضاح کنند؟!
از سوی دیگر مایک پنس نیز که ممکن است پای او هم به ماجرای استیضاح به واسطه امکان خبر داشتنش از مکالمات تلفنی ترامپ با زلنسکی به میان بیاید نیز ضمن تبرئه دوباره ترامپ گفته که دموکرات‌ها در‌پی ضربه زدن به ما هستند ولی این اقدام در‌نهایت به ضرر خودشان تمام خواهد شد.
شواهد جدید دموکرات‌ها
با این اوصاف در حالی که بسیاری از ناظران برکناری ترامپ را در جلسه مجلس سنا امری بعید و نامحتمل می‌دانند، دموکرات‌های کنگره شواهد جدیدی را ارائه کرده‌اند که ممکن است کار دفاع از رئیس‌جمهوری را توسط سناتورهای جمهوری‌خواه با دشواری روبه‌رو کند. بنابر گزارشی که دویچه وله آلمان و خبرگزاری فرانسه منتشر کرده‌اند، نمایندگان دموکرات روز جمعه متن پیام‌هایی از لو پارناس، بازرگان اوکراینی‌تبار آمریکایی را منتشر کرده‌اند که با رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، روابط خصوصی و تجارتی نزدیکی داشته است. مطابق این اسناد پارناس با یکی از مشاوران دیوید نینس، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیسیون امنیتی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ارتباط و مراوده نزدیک بوده است.
پیام‌های واتس‌آپی پارناس و این مشاور مربوط به ماه‌های فوریه تا مه سال ۲۰۱۹ هستند و ظاهرا اتهام ترامپ مبنی بر تلاش برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسکی برای انجام تحقیقات علیه جون بایدن، رقیب احتمالی او از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال را تایید می‌کنند.
پارناس یک روز پس از ارائه موارد استیضاح به مجلس سنا مدعی شد که دونالد ترامپ دقیقا در جریان تمام تحولات مربوط به اوکراین قرار داشته است. رئیس جمهوری آمریکا ادعای پارناس را رد کرد و منکر آشنایی و ارتباط با او شد. بازرگان اوکراینی‌تبار در واکنش به این سخنان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ترامپ را دروغگو خواند و مدعی شد: «ما با هم دوست نیستیم اما او دقیقا می‌دانسته که ما چه کسانی هستیم.»
در همین راستا، روزنامه واشینگتن‌تایمز ۲۴ دی ماه به نقل از آدام شیف، جری نادلر، کارولین مالونی و الیوت انگل روسای چهار کمیته مجلس نمایندگان که بر استیضاح ترامپ نظارت دارند گزارش داد که آنها اسناد جدیدی از پارناس دریافت کرده‌اند. این چهار نماینده دموکرات گفته‌اند این اسناد شامل یادداشت، ایمیل و متن مکالمات تلفنی است و همراه با اسنادی که اخیرا مطابق «قانون آزادی اطلاع‌رسانی» منتشر شده شواهد بیشتری از تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی در یک گفت‌وگوی تلفنی و مخفی کردن مدارک مربوط به این تلاش را آشکار می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» لزوم توجه به چگونگی انتشار اخبار حاوی خشونت و تاثیر آن بر کودکان را بررسی می‌کند ژوبین صفاری توصیه‏های عجیب برای اقتصاد کشور کاخ سفید تیم حقوقی خود برای دفاع از رئیس‌جمهوری را معرفی کرد دردسر جدید جمهوری‌خواهان برای دفاع از ترامپ دوپله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان به نفع نجومی‌بگیران است؟ پله‌های ناعادلانه مالیات چرا عرضه نفت در بورس انرژی شکست خورده است؟ نامحرم تلقی‏شدن بخش خصوصی «ابتکار» از تلاش برخی طیف‌ها با هدف ایجاد شکاف در کشور گزارش می‌دهد حیات تندروها زیر سایه دوقطبی‌سازی 4 تیم باشگاهی ایران از حضور در بازی‌های آسیایی انصراف دادند آسیا بدون ایران! رئیس‌جمهوری در جمع مردم روستای سیل‌زده کلانی: در کنار مردم مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان هستیم معاون اول رئیس‌جمهوری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بسیار بزرگی بود آیا راهبرد روابط خارجه خطاست؟ گروگان گرفته‏شدن سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده آمریکا