طلاق عاطفی

ملیکامهرجو‪-‬ طلاق عاطفی نشات گرفته از سردی رابطه بین زن و شوهر است. در حقیقت هنگامی که رابطه عاطفی بین زن و شوهر دچار ضعف شود طلاق عاطفی صورت گرفته است، در این هنگام این سردی در روابط عاطفی می‌تواند به سردی در تمامی روابطی که زوج باهم دارند منتهی شود. روابطی همچون رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری. به مرور زمان سردی در روابط سبب بی‌مهری و کمرنگ شدن انرژی مثبت در خانواده می‌شود. آنچه می‌تواند در زمره عوامل به وجود آمدن طلاق عاطفی باشد عبارتند از: عدم درک صحیح رفتارو گفتار طرف مقابل، عدم آگاهی، شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و در نهایت بی‌علاقگی و سردی نسبت به طرف مقابل. در اکثر خانواده‌هایی که در آنها طلاق عاطفی رخ می‌دهد در حقیقت افراد خانواده نسبت به خانه خود حس تعلق خاطری که باید داشته باشند را ندارند. به بیان دیگر تمام افراد خانواده به دنبال گذراندن زمان کمتر در خانه هستند. آنچه سبب فراری دادن افراد از خانه می‌شود می‌تواند فضای سرد، بی‌روح و سکوت خالی از شور و نشاط در خانه باشد. کودکان نیز بواسطه عدم دریافت حس امنیت و آرامش در خانه، تمایل بیشتری به گذراندن وقت خود در بیرون از آن و با دوستان خود دارند.
زمانی که انتظارات مطرح شده در مرحله قبل به آرامی طرح ولی برآورده نشود در این مرحله که به نام نزاع زناشویی شناخته می‌شود با صدای بلند و داد و بیداد خود را نشان می‌دهد و آرامش نسبی جای خود را به خشم می‌دهد؛ و این خشم خود را به شکل‌های گوناگون بروز می‌دهد.
در واقع خشم درونی با صدای بلند، پرتاب کردن وسایل و برخورد فیزیکی‌ توام با توهین و تحقیر خود را نشان می‌دهد. در این مرحله که اوج اختلاف‌هاست، دیوار سکوت بین زن و شوهر ایجاد می‌شود و این به معنای شنیده نشدن و نادیده گرفتن است. به عبارتی طرفین در مقابل یکدیگر ناتوان شده و هر کدام به دنیای درونی خود پناه می‌برد و دیگر اهمیتی به طرف مقابل نمی‌دهد. این مرحله تا بدان جا می‌رسد که برای یکدیگر تنها نقش هم‌خانه را بازی می‌کنند و اوج آن زمانی است که حتی جای خواب خود را از یکدیگر جدا می‌کنند.
>علت طلاق عاطفی


طلاق عاطفی در هر سنی و در هر شرایطی می‌تواند رخ دهد؛ نکته دیگر این است که شرایط ایجاد طلاق عاطفی در خانواده‌ها با هم متفاوت است؛ به بیان دیگر طلاق عاطفی می‌تواند در رابطه یک زوج جوان که 2 تا 3 سال عمر دارد به وجود آید و یا می‌تواند در خانواده‌ای رخ دهد که چند بچه کوچک و بزرگ دارند، حتی گاهی اوقات در خانواده‌هایی مشاهده می‌شود که بچه‌های‌شان بدان حد بزرگ شده‌اند که هرکدام به دنبال زندگی خود رفته‌اند که در این مورد خاص به این مرحله سندرم آشیانه خالی گفته می‌شود.
>بیماری جسم و روح
افرادی که وارد مرحله طلاق عاطفی می‌شوند، متاسفانه به خود و سلامت فردی خود بی‌توجه می‌شوند. حتی میزان توجه و اهمیت آنها به سلامت دیگر افراد خانواده نیز کم می‌شود؛ از انجام وظایف خود به درستی سر باز می‌زنند و مسئولیت‌های خود را با سردی و بی تفاوتی بدون هیچ میل و رغبتی برای سایر افراد خانواده انجام می‌دهند. این مهمترین علت طلاق عاطفی است. راهکارهایی که می‌تواند نشاط و هیجان را به فضای سرد و بی روح زوجین مبتلا به طلاق عاطفی تزریق کند کم نیستند و بسته به اراده زوجین و میزان بروز خلاقیت آنان در اجرای این ساز و کارها دارد؛ افزایش تعاملات اجتماعی، حضور در روابط اجتماعی، سازنده و گروه‌ها ونهادهای کوچک اجتماعی اختصاص‌دادن زمان مشخصی برای باهم بودن، پیاده روی دونفره، همراه شدن بابچه‌ها برای رفتن به پارک و... طلاق یکی از وقایع چهار گانه حیات است که توسط سازمان ثبت احوال ثبت می‌شود گرچه طلاق عاطفی در این میان به محاسبه نمی‌آید.
اما در جامعه ما با آنکه افزایش آگاهی‌های اجتماعی، سواد، اشتغال و بالاخره عوارض اجتماعی حاصل از افزایش ارتباطات انسانها با یکدیگر درست مانند جوامع غربی باعث افزایش آمار طلاق شده است اما هنوز نگاهها به این پدیده همانند چند دهه قبل نگاهی حاکی از به رسمیت نشناختن این پدیده به عنوان واقعیتی اجتماعی است.
این نگاه به همراه قوانین طلاق که بین قوانین سنتی (مهریه) وقوانین مدرن طلاق در حال‌گذار است باعث شده افزایش معنا دار این واقعیت اجتماعی نگرانی‌هایی را به همراه آورد.
بر طبق آمارها اگرچه آمار طلاق در ایران هر ساله رو به افزایش است اما به دلیل جوانی جمعیت و بالا بودن آمار ازدواج در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان، کشورمان از لحاظ شاخص درصد طلاق به ازدواج هنوز به وضعیت قرمز نرسیده است و حتی در بین کشورهای منطقه وضعیت خوبی دارد.در بین کشورهای منطقه وضعیت ایران در این شاخص هنوز نگران کننده نیست، اما افزایش آمار این پدیده و نوع برخورد جامعه با این موضوع و آسیبهای بعد از آن است که در جامعه ایرانی نگرانی‌هایی به وجود آورده است. در ایران حدود 150 هزار طلاق در سال 1397 به وقوع پیوسته است. یعنی روزانه 381 زوج از یکدیگر جدا شده‌اند. خیانت، مشکلات جنسی و تورم مهم‌ترین دلایل طلاق هستند. در سال 98 نیز 158 هزار و 753مورد طلاق رخ داده بوده که بیشترین دلیل آن دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد
شده است.
میزان طلاق در ایران با توجه به تعداد طلاق نسبت به جمعیت تقریباً برابر با میزان طلاق در سه کشور اصلی اروپای غربی است.