درباره توافق تجاری چین و آمریکا

بهنام ملکی‪-‬ جنگ تجاری چین و آمریکا با امضای فاز اول توافقنامه به پایان رسید. به نظر می‌رسد در صورت پایداری توافق سازش و صلح در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند عامل ثبات اقتصادی دو کشور بوده و طرفین از آن نفع ببرند.
البته به خاطر تضاد منافع توافق تجاری بین چین و آمریکا چشم انداز کاملا روشنی ندارد و قطعیت ندارد تا انتها به نتیجه برسد، چرا که چین در جهان تبدیل به قدرت اقتصادی دوم دنیا شده که این قدرت به اقتصادهای قوی حتی امریکا تنه می‌زند.
طی 18 ماه اخیر تنشهای میان چین وآمریکا نزدیک به جنگی عمیق پیشرفت داشته است.
در مقابل افزایش تعرفه‌ها ی وارداتی توسط ترامپ، چین با سیاست‌های مختلف از جمله تضعیف پول یوان درصدد کاهش فشارهای آمریکا برآمده است. این کشور درصدد بود تا بازارهایش را از دست ندهد و در مقابل افزایش تعرفه امریکا منافع خود را حفظ کند. استمرار این توافق می‌تواند منابع پولی را از بازارهای سرمایه گذاری کوتاه مدت در طلا، ارز، اوراق و... به سمت فعالیت‌های بورس و‌ تولید دو کشور سوق دهد.


اگر این توافق استمرار یابد و فازهای بعدی آن اجرایی شود، سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت در بازارهای سوداگرانه طلا ارز و بانک و... وارد بازارهای سرمایه‌ای بلند مدت‌تر مانند بورس و تولید می‌شود و بر روی این حوزه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.
براساس فاز اول توافق تجاری میان دوکشور، قرار است که چین ۲۰۰ میلیارد دلار واردات خود را از آمریکا افزایش دهد؛ این یک پیروزی بزرگ برای کشاورزان آمریکایی به شمار می‌رود.
این امر در مقایسه با سال پایه ۲۰۱۷ میزان خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را ۳۲میلیارد دلار افزایش خواهد داد. در سال ۲۰۱۷ میزان صادرات کشاورزی آمریکا ۲۴میلیارد دلار بود و حالا با اضافه شدن سالانه ۱۶ میلیارد دلار خرید بیشتر، ترامپ به هدف صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری فروش محصولات کشاورزی به چین رسیده است.
با این حساب، این توافق سود بزرگی برای کشاورزان آمریکا به همراه دارد.کشاورزان آمریکا بازار سویا وسایر محصولاتی که به چین صادر می‌کردند را به خاطر مقابله به مثل چین این از دست داده بودند. فشارهای کشاورزان آمریکایی به ترامپ باعث شد این توافق انجام شود. در فضای جدید آنها انتظار دارند منافع بیشتری عاید تولیداتشان شود و محصولات بیشتری را روانه بازارهای چین کنند.
اگرچه این توافق برای کشاورزان آمریکایی بسیار سودمند است، اما به نظر می‌رسد برای تولیدات صنعتی آمریکا، شرایط سخت‌تر می‌شود، چرا که کالاهای صنعتی چین با قیمت پایین وارد بازار آمریکا خواهد شد. از آنجایی که چین نیروی انسانی ارزانتر و اقتصاد تولیدی در اولویتی از حیث رقابت دارد، آمریکا در زمینه تولید صنعتی دچار مشکل و تنگنا می‌شود.
ترامپ برای صادرات کالاهای صنعتی خود باید شرایط مطلوب‌تری را فراهم کند و دست به سیاست کاهش هزینه تولید صنعتی تبلیغ مصرف‌ کالاهای داخلی و... بزند تا باعث بهبود بخش دیگری از بازارهای صنعتی خود شود.