مباحثه بر سر صلاحیت ها

آفتاب یزد- گروه سیاسی: داغ شدن فضای سیاسی همزمان با برگزاری انتخابات امری پرسابقه است حالا کمتر از یک ماه و نیم مانده به انتخابات مجلس یازدهم نیز بار دیگر چنین کنش و واکنش‌هایی دیده می‌شود. چند روز بعد از آن که شورای نگهبان اسامی کاندیداهای ردصلاحیت شده را اعلام کرد که در میان آن نه تنها چهره‌های شناخته شده سیاسی بلکه برخی نمایندگان فعلی مجلس اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز حضور داشتند، رئیس جمهور به تصمیم این شورا واکنش نشان داد. روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت گفت: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آنجایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آنجاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 و یا1700 نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح 1700 نفرکاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، دو هزار عدد وجود داشته باشد.» رئیس جمهور اضافه کرد:«مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.» موضوع بر سر اینکه انتخابات با حضور چهره‌هایی از همه جناح‌های سیاسی می‌تواند موجب تقویت مشارکت شود پیش از این نیز از سوی روحانی تکرار شده بود. البته درباره چنین ادعایی همچنان بحث بسیار است به ویژه در شرایط فعلی که جریان‌های سیاسی به صرف تفکر جریانی خود چندان بر افکار عمومی تاثیرگذار نیستند. اما اظهارات دیروز او با واکنش توئیتری سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»
> بیانیه شورای عالی سیاستگذاری
دیروز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نبز درباره اعلام رد صلاحیت‌ها بیانیه‌ای را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:«همچنان صندوق رای را مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین راه تغییر و اصلاح در کشور می‌دانیم و با همین باور، با علم به همه دلسردی‌های جامعه و فارغ از نتیجه انتخابات، فعالیت خود را برای حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی آغاز کردیم. با این رویکرد، این شورا با اعلام فراخوان، از همه نیروهای تشکیلاتی و همراه خود که انگیزه و توان کافی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم‌ داشتند، جهت ثبت نام در انتخابات دعوت کرد. بر مبنای تجارب گذشته، راهبرد این شورا اهتمام به بازسازی سرمایه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب و حضور در انتخابات، با نیروهای اصلی و شاخص بود.» در بخشی دیگر آمده:«نویسندگان این بیانیه در ادامه نتیجه عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها در این دوره را با اشاره به ترکیب آن امری بدیع دانسته و با بیان این‌که «در بررسی هیئت‌های نظارت نیز تنها حدود ۳۰ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند» ادعا کرده‌اند: بر اساس اخباری که تاکنون به اطلاع شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی رسیده است، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان یا رد صلاحیت شده‌اند یا احراز صلاحیت نشده‌اند. شگفت آن‌که بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ نیز با اتهاماتی کلی از گردونه رقابت‌ها حذف شده‌اند. البته فراکسیون امید با ارزیابی دقیق دلایل رد صلاحیت نمایندگان، در حال پیگیری احقاق حق قانونی آن‌هاست.» شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی با اعلام این‌که بر اساس راهبرد مصوب خود در صورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه، لیستی به مردم
معرفی نخواهد کرد.


> اعتراض مطهری
یکی از چهره‌های شاخصی که در میان لیست رد شدگان شورای نگهبان قرار دارد علی مطهری است که در سه سال ابتدایی مجلس دهم جایگاه نائب رئیس دوم را در اختیار داشت او حالا دست کم بدون در نظر گرفتن اینکه نتیجه اعتراضش چه خواهد شد، فعلا شانسی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ندارد. مطهری دیروز درباره اینکه چه واکنشی به ردصلاحیتش خواهد داشت، گفت: «من نسبت به رد صلاحیتم برای مجلس یازدهم اعتراض کردم و... » البته علی مطهری در دور قبلی انتخابات نیز رد صلاحیت شده بود اما اعتراضش جواب داد تا او تایید صلاحیت شود و جز سه نفر اول تهران شد.
> گره زدن تنور انتخابات به افراد
واکنش‌ها به ردصلاحیت‌ها در حالی است که ردصلاحیت شدگان تاکید دارند نبود آنها موجب سردی تنور انتخابات می‌شود اما چنین گزاره‌ای چقدر می‌تواند صحیح باشد شاید به سادگی نتوان این موضوع را مورد بررسی قرار داد اما پیش از این آفتاب یزد در یک گزارش به این موضوع پرداخت اساسا چهره‌هایی که سال‌ها در مجلس حضور داشتند و نتوانستند آنطور که باید در راستای اهداف جریان سیاسی خود، منافع ملی و مردم گام بردارند آیا فقدان چنین افرادی در انتخابات سردی تنور را موجب خواهد شد؟ هرچند درباره مکانیزم‌های تایید و رد صلاحیت مباحثی وجود دارد اما اینکه برخی حضور یا عدم حضور خود را به صندوق رای و میزان مشارکت آن گره بزنند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد!
آنچه این روزها در سطح جامعه مورد توجه است اینکه مردم فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیازمند چهره‌هایی هستند که در میدان عمل معادلاتی را به نفع بهبود شرایط تغییر دهند وجود نام‌های شناخته شده یا وابسته به این جریان و آن جریان آبی را برای این مردم گرم نخواهد کرد.
رایزنی جهانگیری و اصلاح‌طلبان برای بازگرداندن رد صلاحیت‌شده‌ها
علی صوفی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، درباره رد صلاحیت‌ها و سخنان اسحاق جهانگیری مبنی بر اینکه «می‌توان با مذاکره با شورای‌نگهبان موضوع احراز نشدن صلاحیت‌ها را حل کرد» در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان بنای مذاکره دارند یا آقای جهانگیری، گفت:‌ اقدام آقای جهانگیری به صورت موازی با شورای عالی سیاست‌گذاری و بعضی از شخصیت‌های تاثیرگذار جریان اصلاح‌طلبی در حال انجام است. وی با بیان اینکه در گذشته با شورای نگهبان مذاکره انجام شده است، گفت: اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاستگذاری ضمن اعتراض شدیدی که به این نوع برخورد از طرف هیئت‌های اجرایی و نظارت داشته است‌ اما سعی کردند که مسیر قانونی برای اعتراضات را باز بگذارند و به کاندیداها توصیه کردند که در فرصت و زمان قانونی اعتراض خودشان را اعلام کنند، این درحالی است که پیشتر هم همه را تشویق به ثبت نام در انتخابات کرده بودیم. وزیر دولت اصلاحات با اشاره به ترغیب و تشویق اصلاح‌طلبان از سوی شورای عالی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم گفت: بعد از رد صلاحیت افراد در هیئت‌های اجرایی باز تاکید شد که افراد از فرصت‌های قانونی و اعتراض به رد صلاحیت‌ها استفاده کنند؛ هر چند که در مرحله احراز صلاحیت شورای نگهبان رد صلاحیت‌ها با شدت بیشتر انجام شده و این حجم از رد صلاحیت‌ها دور از انتظار بود اما شورای عالی با وجود اینکه یاس و نا‌امیدی بیشتر شده بود باز تاکید بر اعلام اعتراض داشت. وی درباره برنامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای رایزنی با شورای نگهبان گفت: برنامه گفت‌و‌گو و رایزنی با شورای نگهبان از پیش وجود داشته و همچنان هم استمرار دارد؛ گاهی اوقات به صورت تیمی مذاکره انجام می‌شود و گاهی نیز به صورت فردی؛ به طور مثال آقای عارف تلاش بسیاری در این رابطه کرده‌اند. از سویی نیز نمایندگان مجلس و فراکسیون امید به صورت تیمی در این مدت تلاش زیادی کردند تا بتوانند زمینه مشارکت حداکثری را در انتخابات مجلس آینده فراهم کنند و جلوی تندروی‌ها را بگیرند. علی صوفی درباره اینکه آیا صحبت آقای جهانگیری نشان‌دهنده این است که قصد رایزنی برای اصلاح‌طلبان را دارد، گفت: آقای جهانگیری به روال سابقی که از انتخابات سال ۹۴ پیش گرفته بود، همچنان ادامه می‌دهد. در آن دوره هم که رد صلاحیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته بود و آقای جهانگیری سعی بسیاری در بازگرداندن رد صلاحیت‌شدگان انجام داد و تلاش کرد که تاثیرگذار باشد.به گزارش ایلنا، وی تصریح کرد: به هر حال سیاست دولت هم بر این است که زمینه مشارکت حداکثری را در جامعه به وجود بیاورد، بنابراین رایزنی‌ها می‌تواند از سمت دولت هم باشد.