انتخابات با يك جناح؟

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ديروز هيأت دولت از مهم‌ترين مسائل روزهاي اخير سخن گفت؛ از هواپيماي اوکرايني و سرنگوني غير منتظره‌اش گرفته تا موضوع پرحاشيه بررسي صلاحيت کانديداهاي يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي. شايد بتوان بخش اصلي سخنان روحاني را نگراني جدي از انتخابات دانست. حجت‌الاسلام حسن روحاني در اين باره تصريح کرد: «همه آنهايي که در اين انتخابات نقش داريد از شما خواهش مي‌کنم، آنجايي که روشن است تا صلاحيت فردي رد شود، آن را رد کنيد اما آنجاهايي که نامشخص است يا احتمالات ضعيف است، مردم را ناراحت نکنيد، به مردم نگوييم که در برابر يک صندلي مجلس 17 نفر، 170 و يا1700 نفر کانديدا هستند، ببينيم از چند جناح 1700 نفرکانديدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از يک جناح؟ اينکه انتخابات نمي‌شود. مثل اينکه در مغازه‌اي از يک جنس، 2 هزار عدد وجود داشته باشد». او با بيان اينکه مردم تنوع مي‌خواهند، افزود: «بگذاريد در ميدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمي‌کنيد. با يک جناح نمي‌شود کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 ميليون متحد باشيم و يک نفر مخالف، بايد تلاش کنيم آن يک نفر را هم جذب کنيم. يک نفر مخالف هم براي ما زياد است در حالي که شما يک جناح و جمعيت بزرگ را مخالف مي‌کنيد. بايد حواسمان را جمع کنيم». انتقادات رئيس‌جمهور با واکنش سخنگوي شوراي نگهبان روبه‌رو شد. عباسعلي کدخدايي در واکنش به اين سخنان نوشت: «جنجال براي تاييد افراد فاقد صلاحيت تازگي ندارد، اما پيشگامي رئيس‌جمهور در اين پروژه ضد ملي تاسفبار است. البته نمي‌دانستيم عدم تاييد بستگان به معني حذف جناح‌هاي ديگر است». اهم اظهارات رئيس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه هيأت دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
مي‌دانيم در کشوري زندگي مي‌کنيم که در آن سبک‌هاي مختلف زندگي وجود دارد و سليقه‌هاي مختلف حاکم است و بايد به سليقه‌ها، انديشه‌ها و راه‌هاي مردم احترام بگذاريم. همه ايراني هستند و ايران از آن همه است و اين سرزمين به سليقه، جناح و افکار خاصي مرتبط نيست بلکه به همه ارتباط دارد. جان هر فرد ايراني، جان همه ماست. همانطور که قرآن به ما آموخته، از دست رفتن يک نفر بي‌گناه به منزله از دست رفتن انسانيت است و علت اينکه اين حوادث دل مردم ما را به درد آورد به خاطر اين بود که اين عروج‌ها، بسيار مظلومانه بود.
بايد مسأله سرنگوني هواپيما را جبران کنيم، جبران اول و قدم اول اين است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود؛ درد و رنج مردم با پذيرش مسئوليت و صداقت حل مي‌شود؛ اينکه تسليت زباني مي‌گوييم که در غم شما شريک هستيم، اينها خوب است، اما غم مردم وقتي رفع مي‌شود که بدانند احساس مسئوليت مي‌کنيم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف مي‌زنيم و اين داغ مردم را کم و آنها را آرام مي‌کند.
غير از اقدامات اوليه نظير اينکه بايد اجساد شناسايي و ‌دفن شوند و اينکه کجا و با چه احترامي دفن شوند، که همه جاي خود را دارد، اولين جبراني که بايد در موضوع سقوط هواپيما صورت بگيرد اين است که قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پيگيري درست، صحيح و دقيق قضايي يک اقدام قضايي اقناع کننده براي افکار عمومي و دنيا را به انجام برسانند.


قدم نهايي آن است که اين حادثه ديگر قابل تکرار نباشد؛ نه اينکه تکرار نشود، قابل تکرار نباشد؛ بايد آنقدر مقررات بازبيني و بازنگري شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چيدن سامانه‌هاي پدافندي و ارتباط خوب باشد که اين حادثه قابل تکرار نباشد. اين همه کار شده، اما اين خطاي غيرقابل قبول و بسيار تأسف‌بار و غم‌بار ايجاد شده است؛ جبرانش اين است کاري شود که مردم و دنيا مطمئن شوند که اين حادثه ديگر در ايران قابل تکرار نيست.
نه موضوع شهادت شهيد سليماني به جناح خاصي ربط دارد و نه موضوع عزيزان اين هواپيما به جناح خاص ربط دارد، مسائل را جناحي و حزبي نکنيم. اينها براي همه ملت ما داغ بوده و همه متأسف هستيم، همه عزيزان و فرزندان عزيز خودمان را از دست داديم و همه با هم هستيم.
شهيد سليماني حزبي نبود. من حدود 40 سال با شهيد سليماني رفيق بودم. بيش از 20 سال هم از نزديک با هم کار کرديم. او را خوب مي‌شناسم. او جناحي و حزبي نبود او با همه خوب بود. پيش همه مي‌رفت و با همه مشورت مي‌کرد و از همه مشورت مي‌گرفت. بياييم سبک فکر سليماني را در اين مملکت اجرا کنيم در کنار هم قرار بگيريم.
اروپايي‌ها مي‌گويند در مسأله هسته‌اي، ايران گام پنجم را برداشته ما هم بايد گام برداريم. گامي که شما بايد برداريد، بازگشت به تعهدات‌تان است. اين را به صراحت به شما گفتيم و در روزهاي اخير هم به 2 نفر از رهبران اروپا به صراحت گفتم، آنچه انجام داديم، اولاً قابل بازگشت است و ثانيا هر کاري در هسته‌اي انجام مي‌دهيم با نظارت آژانس بين‌المللي اتمي است. بنابراين اينکه ادعا مي‌کنيد، ايران دنبال سلاح هسته‌اي است و ما نخواهيم گذاشت، اين گونه حرف‌‌ها بي‌اساس و واهي و لاطائل است و لطفاً تکرار نکنيد و کنار بگذاريد. کشوري که پادمان و پروتکل الحاقي را اجرا مي‌کند، نمايندگان و بازرسان آژانس به راحتي در اينجا حضور دارند و دوربين‌هايشان در مراکز غني‌سازي ما قرار دارد، اينگونه حرف‌ها چه معنايي دارد؟
اين آقاي نخست‌وزير در لندن، نمي‌دانم چه جوري فکر مي‌کند که مي‌گويد برجام را کنار بگذاريم و طرح ترامپي را اجرا کنيم، ترامپ جز نقض عهد و زير پا گذاشتن قانون و مقررات بين‌المللي چه کاري کرده است؟ شما در آب و هوا چه کرديد؟ ترامپ براي شما چه کرد؟ شما در ناتو در قبال اين همه کارشکني ترامپ چه کرديد؟ شما در يونسکو که ترامپ از آنجا بيرون رفت، چه کرديد؟ شما در حقوق بشر و شوراي حقوق بشر که آمريکا خارج شد چه کرديد؟ روحاني ادامه داد: کجا توانستيد کاري کنيد و شما سه کشور اروپايي و همه کشورهاي اروپايي يک نمونه بياوريد و بگوييد در يک مورد چه کرديد که دلمان گرم شود و بگوييم براي برجام هم بلد هستيد يک کار انجام دهيد. شما هيچ‌جا نتوانستيد کاري کنيد.