بمب ساعتی 10 میلیون نفری و سلاح مردم سیستان و بلوچستان علیه سیل !

سلاح مردم سیستان و بلوچستان علیه سیل !
«همدلی از همزبانی بهتره»؛ حالا چند روزی از سیل کم‌سابقه سیستان و بلوچستان گذشته و با کاهش بارندگی‌ها و فروکش آب در برخی روستاها، نیاز به همت بالای مسئولان و مردم است. البته در این میان، خود مردم هم بیکار ننشسته‌اند و به هر نحوی که می‌توانند به هموطنان‌شان در این استان محروم کمک می‌رسانند.  در تصاویری که از شهرهای سیل‌زده منتشر شده، جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی بسیاری تخریب شده‌ است، به همین دلیل مردم منطقه در ابتکاری که  به دلیل گستردگی و حجم آن، نسبتا بدیع  است، با تشکیل یک زنجیره انسانی چندین کیلومتری ، کمک‌ها را دست به دست می‌کنندتا به منطقه مد نظر که جاده آن مسدود است، برسد. انتشار  چند ویدئو درباره  این اتفاق، بازخوردهای بسیار مثبتی بین کاربران داشته است. کاربری نوشت: «همدلی مردم، سلاحشون علیه سیل ویرانگره .باز هم این خود مردم هستند که به داد خودشان می‌رسند». کاربر دیگری نوشت :« این شکل کمک رسانی را در سیل لرستان و خوزستان هم دیده بودیم اما هیچ کدوم این ها این حجم از حضور مردم را نداشت . معلومه چقدر این مردم با هم راحت و صمیمی هستند.»  کاربردیگری  نیز نوشت:«این ویدئو می تونه نقشه راهی برای همه مردم باشه، باید دست به دست هم کشورمون رو در این  فضای پر چالش و بحران زا حفظ کنیم و یک رونوشت از این ویدئو ها باید برای همه مسئولان ارسال شود». همچنین ویدئوی دیگری از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان منتشر شده که نیروی دریایی ارتش با حضور در منطقه، اقدام به توزیع بسته‌های غذایی جالبی کرده است. این بسته‌های غذایی، این ویژگی خوب را دارند که برای گرم کردن‌شان به هیچ گونه آتشی نیاز نیست. فقط کافی است این بسته‌ها را داخل آب بریزند تا خودشان گرم شوند. یک ویدئو نیز  از پیرزنی که خطاب به یکی از سپاهیان با صدای بلند می گوید سپاه آمد ما را نجات داد هم پربازدید بوده است .
 
زبون بسته هایی که کوالا نیستند!


تصاویر و ویدئوهای زیادی از تلف شدن حیوانات بر اثر سیل در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های زیادی را به همراه داشت. کاربری با انتشار ویدئویی از یکی از روستاهای زرآباد چابهار که در آن لاشه گوسفندانی که بر اثر سیل تلف شده اند دیده می شود، نوشت: «زندگی بسیاری از اهالی مردم جنوب بلوچستان از دامداری می‌گذرد و مرگ دام‌ها در اثر سیل، تمام معیشت و آینده آن ها را به خطر انداخته است.» کاربر دیگری نوشت: «به نظر می رسه این حیوونا چون کوالا نیستن و این جا هم یک کشور خارجی نیست، خیلی ها عارشون میاد احساس همدردی کنن آخه اینا که لوکس نیستن دیگه!» کاربری هم نوشت: «احتمالا یک عده از سلبریتی ها گذاشتن سیل تموم شه، بعد بیان شمع روشن کنن چون الان آب زیاده شمع شون خاموش میشه!»
 
 
تبدیل سرمایه به بمب ساعتی!
گزارش یکی از روزنامه ها درباره بمب ساعتی این روزهای کشور، با بازتاب گسترده ای همراه بود. روزنامه فرهیختگان نوشت: «از حدود 5/10 میلیون جوان 15 تا 24 ساله کشورمان، 30 درصد در حال تحصیل اند که نه مشغول مهارت آموزی اند و نه در جایی مشغول به کارند که در سطح بین‌المللی به این جمعیت NEETها گفته می‌شود.» نکته جالب توجه این گزارش در این است که جمعیت NEET در کشورهای توسعه یافته 2 تا 10 درصد است. در ادامه این گزارش آمده است: «ترکیب سنی افراد و همچنین الگوی جغرافیایی پراکنش اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ دقیقا با استان‌هایی که دارای بالاترین نرخ NEETها هستند، مطابقت دارد. برای حاشیه شهرها اگرچه آماری از NEET نداریم اما نرخ بیکاری در ۵۰ شهرستان حاشیه‌ای کشور بین ۱۷ تا ۳۸ درصد بوده که همین موضوع نشان از بالابودن جمعیت NEETهاست.»
 
دیوار مهربانی ایرانی در سوئد
صدور طرح دیوارِ مهربانی از ایران به سوئد و حتی کشورهای دیگر، از جمله خبرهای خوبی بود که در فضای مجازی دست به دست شد. در ویدئویی که این خبر را می داد داخل دکه ای به نام دکه مهربانی، سوئدی ها روی دیوارش نوشته اند: «این حرکت مهربانی در زمستان 2015 در ایران اتفاق افتاده با تمرکز بر رسیدن لباس های گرم زمستانی به آدم های بی خانمان تا بتوانند زمستان را سر کنند. این حرکت به تمام دنیا سرایت کرده است. این دقیقا چیزی است که دنیا باید از فرهنگ ایرانی به عنوان مهربان ترین آدم ها بداند.» کاربری نوشت: «ممنون از مردم مهربون کشورم که مهربونی رو به دنیا صادر می کنن.» کاربر دیگری نوشت: «فقط دیوار مهربونی این سوئدی ها خیلی با کلاس تره.»
 
پلیس امانت دار
ویدئوی قدردانی فرمانده نیروی انتظامی از دو مأمور پاک دست و وظیفه شناس راهور که 400 میلیارد ریال چک‌های حامل و وجوه نقد را به صاحبش تحویل دادند، در فضای مجازی بازنشر شد و با واکنش هایی همراه بود. این دو مامور که ستوان یکم محمدرضا مجیدیان  و ستوان یکم رضا معرفی بودند به پاس وظیفه شناسی و قدردانی از طرف فرمانده نیروی انتظامی به آن ها لوح تقدیر به همراه سه ماه ارشدیت و 15 روز حقوق و مزایا اهدا شد. کاربری نوشت: «آدم از این که می بینه یه عده آدم پاک دست امنیت خونه، زندگیش رو به عهده دارن احساس راحتی می کنه.» کاربر دیگری نوشت: «40 میلیارد تومن یکم نیاز به تشویق بیشتر داشت تا تبدیل به فرهنگ بشه.»