استعفای ناگهانی دولت روسیه

گروه جهان/ تاس، خبرگزاری رسمی روسیه دیروز چهارشنبه از استعفای دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه و تمام اعضای دولت او خبر داد و نوشت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن قبول این استعفا از مدودف به خاطر فعالیت‌هایی که داشته قدردانی کرد.
به‌گزارش تاس، دیروز چهارشنبه مدودف، نخست‌وزیر روسیه در حالی که در کنار رئیس جمهوری روسیه نشسته بود، در سخنانی که از تلویزیون روسیه پخش شد، استعفای خود و دولتش را اعلام کرد و گفت، استعفای دولت به این منظور صورت می‌گیرد که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این امکان داده شود تا تغییرات مد نظرش برای اصلاح قانون اساسی را انجام دهد. پوتین هم در پیامی در جمع وزرای دولت ضمن پذیرش استعفای مدودف، از او به‌خاطر خدماتش تشکر کرد. در این پیام آمده است: «به سهم خودم، می‌خواهم از همه اقداماتی که تا اینجا انجام شده از شما [دولت] تشکر کنم و بگویم که از نتایج آنچه در این مدت انجام شده راضی هستم. همه چیز انجام نشده اما همه چیز همیشه کامل نیست.» پوتین همچنین در این نشست ضمن درخواست از وزرای کابینه مدودف برای انجام وظایف‌شان تا زمان تشکیل کابینه جدید؛ تأکید کرد، بزودی با تمام وزرای کابینه دیدار خواهد کرد. او گفت:« من با تک تک شما دیدار خواهم کرد.»
به عقیده ناظران، علت اصلی استعفای مدودوف این است که پوتین درصدد ایجاد اصلاحات در قانون اساسی روسیه و افزایش قدرت رئیس جمهوری و کاستن از اختیارات دولت و نخست‌وزیر است. این موضوع را خبرگزاری تاس روسیه هم به طور تلویحی تأیید می‌کند زیرا در گزارش مربوط به استعفای مدودف نوشت، از آنجا که پوتین پیشنهادهایی را برای اصلاحاتی در قانون اساسی روسیه داده است، نخست‌وزیر روسیه اکنون را زمان مناسبی برای استعفا دانست.
به گزارش فایننشال تایمز، پوتین قصد دارد یک همه پرسی برگزار کند و در صورت کسب آرای موافق در این همه پرسی قانون اساسی روسیه را اصلاح کند. احتمال اینکه در این اصلاح قانون اساسی بندهایی باشد که دوره رئیس جمهوری و اختیارات ریاست جمهوری افزایش یابد، وجود دارد.


پوتین صبح دیروز چهارشنبه در سخنرانی سالانه خود که صدها تن از مقامات ارشد روسیه حضور داشتند، گفت قصد دارد اصلاح قانون اساسی را به «رأی عمومی» بگذارد. بلافاصله پس از این اظهارات پوتین، کمیسیون انتخابات روسیه اعلام کرد، آماده برگزاری همه پرسی در «هر زمانی» است. الا پامفیلوف، رئیس کمیسیون انتخابات روسیه به «اینترفاکس» گفت: این [برگزاری انتخابات] کار ما است. کمی بعد از این اظهارات هم مدودف استعفا کرد. هرچند که پوتین در این سخنرانی گفته بود، قصد دارد با اصلاح قانون اساسی اختیارات نخست‌وزیر و وزرای کابینه را افزایش دهد. به عقیده تحلیلگران، احتمال اینکه پوتین در گام نخست اصلاح قانون اساسی اختیارات نخست‌وزیر را افزایش دهد وجود دارد اما در گام‌های بعدی درصدد افزایش اختیارات خودش به‌عنوان رئیس جمهوری روسیه است.
مدودف یک دوره از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهوری روسیه بود و در این دوره پوتین، نخست‌وزیر بود.