کمتر از یک ماه و نیم مانده به انتخابات مجلس سازماندهی کاندیداهای اصلاح طلبان نیاز به تدبیر دارد

عارف و انتخاباتی دیگر
آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ «شرایط کشور می‌طلبد همه
مقامات و نهادها در آرام کردن روان جامعه تلاش کنند. فضای فعلی که به تشدید چالش‌های داخلی دامن می‌زند و باید به شدت از آن پرهیز کرد.» این توئیت از محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس است. او در تلاش برای آرام کردن فضای روانی جامعه یک راهبرد را دنبال کرده، سکوت در فضای رسانه‌ای نسبت به رخدادهای پرسروصدا و تلاش توام بدون خبرسازی برای حل برخی مشکلات حساسیت زا. او برای این سیاست خود کم تاوان هم نداده و همواره در سال‌های اخیر سیبل هجمه‌های برخی بوده که حاشیه‌سازی را از یک مسئول می‌خواهند. عارف پیش از این گفته بود: «در فعالیت‌های جبهه‌ای هر زمان سعه صدر از خود نشان دادیم موفق شدیم و هر زمان به دنبال اعمال خواسته‌های فردی بوده‌ایم شکست خوردیم. راهبرد ما در مجلس دهم آرامش و دوری از تنش بوده است و از این راهبرد نتیجه گرفته ایم. با سخنان تند و آتشین می‌شود یک شبه قهرمان شد اما آیا نتیجه‌ای برای کشور و گفتمان اصلاحات دارد؟» این نماینده مجلس دهم در سابقه خود تلاش برای بهبود شرایط با حداقل هزینه‌سازی را دارد. بارزترین مثال در این زمینه همان ماجرای انتخابات 92 است وقتی او به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان کاندیدا شده بود اما به دلیل برخی ملاحظات علیرغم اینکه در نظرسنجی‌ها از سایر کاندیداها از جمله حسن روحانی جلوتر بود. برای ایجاد وحدت کنار رفت. شرایطی که در آن روز حکمفرما بود البته این روزها از سوی دولت روحانی تکرار شده است. چالش‌های اقتصادی، کاهش توان مدیریت بحران از سوی دولت، بروز برخی بی‌اعتمادی‌ها میان مردم نسبت به دولت همگی در سال 92 نیز وجود داشت. عارف در بیانیه 21 خرداد سال 1392 گفته بود: «اینجانب گذشتن از حق خویش به نفع ملت بزرگ و ایران سربلند را مصداق روشن اصلاح‌طلبی واقعی می‌دانم. از آنجا که اعتقاد دارم شرکت در انتخابات، هم حق و هم تکلیف است، از مردم همراه سرافراز ایران صمیمانه می‌خواهم با حضور پرشور در انتخابات 24 خردادماه، عزت و بقای جمهوری اسلامی و عظمت ایران و خلق حماسه سیاسی را تداوم بخشند.» اما او با تصمیم انصراف خود توانست پاس گلی به حسن روحانی بدهد با هدف اینکه وضع زندگی مردم و شرایط کشور تغییر کند اما به نظر می‌رسد قدر این پاس آنطور که باید و شاید دانسته نشد. هر چند شخص دکتر عارف چنین پیش‌بینی هم می‌نمود ولی برای ایجاد وحدت راهی جز این نداشت.
> درس‌های انتخابات 1394


انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 آزمون دیگری بود که او بار دیگر به میدان آمد تا در شرایطی که دولت اعتدالی بر سر کار آمده بود ترکیب خانه ملت را هم به نفع مردم تغییر دهد تا شاید موانعی که بر سر راه حرکت بر مسیر منافع ملی است کاهش یابد، با وجود رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان توانست لیستی از چهره‌های اصلاح‌طلب و معتدل را به مردم معرفی کند که این لیست نیز مورد اقبال مردم قرار گرفت و در تهران بدون ریزش هر سی نفر وارد بهارستان شدند. البته سوءاستفاده برخی از بِرند اصلاح‌طلبی موجب شد آنها بعد از ورود به مجلس در راستای اهداف این جریان گام برندارند و تجربه ائتلاف اصلاح‌طلب و اعتدالی را به تجربه‌ای نه چندان موفق تبدیل کند اما آنچه وظیفه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود یعنی پیروزی حداکثری با نمایندگان حداقلی انجام پذیرفت. با این حال برخلاف برخی سیاستمداران که همواره از تصمیمات خود دفاع می‌کنند و حتی با وجود عملکرد بد نیز بر تصمیمات خود اصرار دارند اما عارف نشان داده چنین روحیه‌ای ندارد. او به تازگی با بیان اینکه در مقطع فعلی مسئولیت سنگینی بر عهده اصلاح‌طلبان قرار دارد،تاکید کرد: برخی می‌گویند باید به دنبال اصلاح اصلاح‌طلبی بود اصلاح‌طلبی که نیاز به اصلاح ندارد بهتر است بگویم باید به دنبال اصلاحِ اصلاح‌طلبان باشیم. برخی آیه یاس خواندن‌ها در داخل جبهه اصلاحات مطمئنا بازی کردن در زمینی است که رقیب ما طراحی کرده است و متاسفانه افرادی هم ماموریت شان دامن زدن به برخی اختلاف نظرهای طبیعی در داخل خانواده اصلاحات است.» رئیس فراکسیون امید همچنین به صراحت نسبت به انتقادپذیری خود با بیان اینکه از انتقادات استقبال می‌کنیم، گفته بود:«البته اشخاصی هم هستند که به‌خاطر آنکه مثلاً در لیست انتخاباتی قرار نگرفتند به دلیل اینکه خود صاحب رسانه بوده یا با رسانه‌ای ارتباط داشته‌اند، در این چند سال تمام همتشان تخریب شورای عالی آن هم با استفاده از فضای رسانه‌ای بود. رسانه‌هایی که به گفتمان اصلاح‌طلبی نزدیک هستند، علی‌رغم طرح نگاه‌های نقادانه خود به‌گونه‌ای رفتار نکنند که به خودزنی تعبیر شود.»
> مشاوری کهنه کار برای آینده اصلاحات
این روزها نیز این چهره کهنه کار سیاسی همچنان با حرکت بر مدار خود یعنی تلاش برای بهبود شرایط بدون حاشیه‌سازی گام بر می‌دارد. سال‌ها حضور در میدان عمل تجاربی را برای او اندوخته که انتقال آن به نسل جدید اصلاح‌طلبان برای بهبود موثر جایگاه اصلاح‌طلبان در راستای دستیابی به اهداف این جریان اهمیتی دوچندان دارد. او به عنوان یک چهره آکادمیک به خوبی آگاه است که اصلاحات بدون پوسته‌اندازی در چهره‌های فعال و میدانی اصلاح‌طلبان نمی‌تواند
به طور موثر اعمال شود. او در همین خرداد امسال در سخنان خود با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور نیازمند انسان‌های توسعه یافته و نخبه است، گفت: «هیچ جامعه‌ای از موهبت توسعه و پیشرفت برخوردار نمی‌شود مگر اینکه سرمایه انسانی و استعدادهای درخشان مدیریتی و سرمایه اجتماعی آن جامعه رشد و ارتقا پیدا کند. اگر چنین نشود سرمایه‌ها و منابع دیگر از جمله منابع زیرزمینی مانند نفت هم کارآمدی خود را از دست خواهند داد و در مسیر زوال جامعه قرار می‌گیرند.» او در آذر امسال زمانی که تصمیم برای نیامدن در انتخابات مجلس یازدهم را گرفته بود، تصریح کرد: «در چند روز اخیر مردم و جوانان اصرار داشتند که در انتخابات ثبت نام کنم اما احساس می‌کنم که خارج از مجلس بهتر می‌توانم کمک کنم. وی افزود: از تمامی نخبگان، جوانان و خانم‌ها درخواست می‌کنم که در مجلس ثبت نام کنند تا شاهد مجلس پویاتر و کیفی‌تر باشیم. بنده هم در بیرون از مجلس در حد وسع کمک خواهم کرد.»
> راهبردی برای انتخابات 98
حالا کمتر از یک ماه و نیم مانده به انتخابات مجلس بار دیگر وظیفه عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سنگین خواهد بود. سازوکاری دموکراتیک‌تر تا شرایط این روزهای کشور را بر مبنای همان هدفی که عارف بارها تکرار کرده یعنی آرام کردن روان جامعه به سمت بهبود ببرد. می‌دانیم که روان جامعه وقتی آرام است که وضع معیشت، امنیت اجتماعی و فرهنگی و... در وضعیتی مناسب و قابل قبول باشد. وعده ایجاد سازوکار بهتر را برای معرفی چهره‌های اصلاح‌طلب در کارزار انتخاباتی هرچند که موانعی بر سر راه خواهد داشت اما یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند راهگشا باشد به ویژه اینکه باید شرایط حضور چهره‌های اصلاح‌طلبی که از فیلتر نهادهای نظارتی عبور کرده‌‌اند را نیز در نظر گرفت. ذیل همین شرایط است که ابتدای دی ماه امسال عارف درباره خبرهایی از ردصلاحیت‌ها گفته بود: «هنر اصلاح‌طلبان پیروزی در شرایط سخت است و این ردصلاحیت نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب مانع قدم محکم آنها نمی‌شود. اگر در درون جبهه اصلاحات کوتاه نیاییم، فضا را برای رقیب آماده می‌کنیم. باید مناسب‌ترین فرد با مقبولیت عامه در هر حوزه انتخاب شود. وحدت و انسجام جبهه اصلاحات نباید قربانی فرد و افراد شود و «طرح سرا» هم هزینه‌های تهیه لیست را کاهش می‌دهد در انتخابات مجلس دهم جریان اصلاحات در عمل تنها با یک حزب وارد ائتلاف شد که اشتباه بزرگی بود که مطمئنا در آینده تکرار نخواهد شد. اگرچه گفتمان اصلاحات همواره اهل تعامل و گفت‌وگو و وفاق بوده و خواهد بود.»