تقابل‌های جدید با اروپا

محسن جلیلوند‪-‬ اصطلاح مکانیسم ماشه یک اصطلاح ژورنالیستی است چنین واژه ای درون برجام وجود ندارد بلکه از مکانیسم ماشه با عنوان مکانیسم حل اختلاف نام برده شده است .
در برجام ابتدا اختلافات در سطح کارشناسی، سپس در سطح معاونان ، سپس در سطح وزرای خارجه بحث شده و سپس به شورای امنیت می‌رود . هیئت حل اختلاف نیز وجوددارد . طبق این مکانیسم کشورهای عضو برجام وقتی ببینند که یکی از اعضای برجام به تعهداتش عمل نمی‌کند یک شورا تشکیل می‌دهند، که در سه سطح کارشناسان ، معاونین و وزرا هریک ده روز تا دو هفته فرصت دارند نظرشان را بیان کنند البته در سطح وزرای خارجه این زمان ده روز ، قابل تمدید هم هست اما اگر موضوع به نتیجه نرسید ، به شورای امنیت می‌رود .
شورای امنیت اگر قطعنامه موجود برجام را لغو کند، تمام تحریم‌ها خود به خود بازمی‌گردد چرا که تحریم‌های قبلی لغو نشدند بلکه تعلیق شدند. اگر طرفین به توافق نرسند حدود 60 تا 75 روز طول می‌کشد تا ما به آن سطح برسیم البته به نظر می‌رسد در نهایت این اتفاق می‌افتد و توافقی در کار نیست.
با توجه به صحبت‌های بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که اعلام کرده است ما باید آنچه را که ترامپ می‌گوید جایگزین برجام کنیم مکانیسم ماشه از قبل هماهنگ شده است و شرایط داخلی ایران ، امروز این مکانیسم را عملی کرده است . اروپا حداکثر فشار را برایران وارد خواهد کرد .


این را فراموش نکنیم پمپئو وزیر خارجه آمریکا دو جمله کلیدی در روزهای اخیر بیان داشته که کمتر کسی به آن دقت کرده است، نخست اینکه ما فشار حداکثری را در سه سطح سیاسی، اقتصادی و امنیتی برایران وارد می کنیم. بحث امنیتی پیشتر از سوی آمریکا مطرح نبود و دومین جمله اینکه بیان داشته اگر جمهوری اسلامی به این موقعیت پایان ندهد ما خودمان به آن پایان می‌دهیم.
این مطلب نشان می‌دهد توافقاتی در سطح بین‌المللی انجام شده است. حتی بعید نیست این توافقات با روس‌ها و چینی‌ها نیز صورت گرفته باشد.
آمریکایی‌ها می خواهند تا قبل از انتخابات2020، بیشترین فشار را به جمهوری اسلامی بیاورند.
از سویی اروپا موضوع احتمال وضع تحریم‌های جدیدی را علیه ایران مطرح کرده است. پیش‌از برجام، چهار سطح تحریم سازمان ملل، تحریم‌های کنگره، کاخ سفید و تحریم‌های اروپایی علیه ایران اعمال شده بود که با برجام، هر چهار تحریم تعلیق شد. ترامپ با خروجش از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به نوعی تحریم‌های کنگره و کاخ سفید را بازگرداند.اما تحریم ‌های اروپا و شورای امنیت همچنان معلق بود. اکنون به نظر می رسد که اروپا می خواهد بخشی از آن تحریم‌های اروپایی را نیز اعمال کند. این امر نشان می دهد که نه تنها دیگر نباید به اینستکس و... امید داشت بلکه ایران باید خود رابرای تقابل‌های جدید آماده کند.