مشخص شود از چهارشنبه صبح تا جمعه عصر چه اتفاقاتی افتاد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری، گفت: لازم می‌دانم غم این ایام را یک بار دیگر به ملت بزرگ ایران تسلیت بگویم. وی ادامه داد: غم از دست دادن سرداری شجاع در منطقه و جهان، غم عزیزانی در کرمان که در تشییع سردار حضور داشتند و غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که 176نفر را به کام مرگ کشاند.رئیس‌جمهور از تلاش‌های فراوانش برای روشن شدن ابعاد سقوط هواپیما سخن گفت و افزود: از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد تلاش فراوانی کردم که دوره بررسی و تحقیق، کوتاه شود تا بدانیم هواپیما چگونه سقوط کرد. وی تاکید کرد: همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت بود، انجام شد و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انسانی اتفاق افتاد،‌ به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.رئیس‌جمهور گفت: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر حادثه سقوط هواپیمای مسافربری باشد و قوه قضاییه با یک قاضی ویژه دنبال رسیدگی سریع به ابعاد آن باشد. قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و چندین کارشناس برای پرونده سقوط هواپیما تشکیل دهد. این یک پرونده عادی و معمولی نیست و همه دنیا به این دادگاه نگاه می‌کنند. روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه، بسیار تلخ بود و تحملش برای مردم بسیار سنگین است، حتی اگر این هواپیما به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود باز بسیار غم‌بار بود. بعد از مشخص شدن خطای انسانی، غم مردم چندین برابر شد.وی بیان کرد: به خانواده‌های جان‌باختگان ایرانی و خارجی تسلیت می‌گویم و همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشورها صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر مسئله سقوط هواپیما باشد.رئیس جمهور با قدردانی از همکاری خوب نیروهای مسلح در روشن شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مساله، به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.رئیس جمهور گفت: وزیر راه، مسئولین دولتی، استانداران در کنار این عزیزان قرار بگیرند. من به عنوان یک پدر احساس می‌کنم غم از دست دادن جوان نخبه سطح بالای تحصیل کرده که سرمایه کشور بوده، چه قدر سخت است. روحانی بیان کرد: اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه خطا را اعلام و قبول کردند گام اول خوبی بوده است. وی گفت: من به دلیل آشنایی کم و بیش که با پدافند هوایی دارم عرض می‌کنم که نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. در این میان دیگرانی هم هستند. من می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت؟رئیس جمهور ادامه داد: راست و درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به آمریکا باز می‌گردد؛ امریکا بود که تحریم کرد، آمریکا بود که شرایط را متشنج کرد، امریکا بود که عزیز ما را ترور کرد اما این دلیل نمی‌شود در این مسئله به همه جوانب نپردازیم.
وی یادآور شد: سوال دیگر برای مردم این است که چرا زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن زمانی طولانی بوده است؟ یک الی دو روز طول کشیده یا چند ساعت بوده است؟ این هم مسئله‌ای است که می‌خواهم به همه توضیح دهند. پروسه چهارشنبه صبح تا جمعه عصر که به جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی رسید به همه گفته شود.رئیس جمهور گفت: همه مردم ما در این غم سهیم هستند، اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان آنان به درستی در چارچوب اخلاقی رفتار کردند یا نه.وی اظهار کرد: من به عنوان نماینده ملت ایران و رئیس‌جمهور این موضوع را دنبال می‌کنم و به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر می‌دهیم.روحانی گفت: حادثه فقط ۱۷۶ نفر عزیز
از دست رفته نیست؛ بحث امنیت فضای ایران است، این موضوع برای مردم ما و دنیا مهم است. برای مردم ما مهم است که هر کسی در هر‌اندازه در این موضوع مقصر بوده به مجازات برسد.رئیس جمهور افزود: اما به اعتقاد من، از همه اینها مهم‌تر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود. مهم ترین مساله برای مردم ما، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آئین‌نامه‌ها، شیوه نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نیاز دارد. روحانی گفت: همه ما مسئولیت داریم که یک بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است؛ حادثه‌ای که فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی نظیر بوده و هیچ وقت نبوده که یک مسئول و افسر پدافندی در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز کشور و کنار فرودگاه بین المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.رئیس جمهور اظهار کرد: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده‌های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می‌کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه‌ای تکرار
نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.


>روحانی: ملت‌های منطقه
برای اخراج متجاوزین آرام و قرار نداشته باشند
رئیس جمهوری همچنین در دیدار با عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز گفت: ملت‌های منطقه نباید برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه و اخراج این متجاوزین آرام و قرار داشته باشند. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران–دمشق است. وی با اشاره به این که ایران همواره پشتیبان ملت‌های ایستاده در برابر استکبار است، افزود: ملت‌های منطقه نباید برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه و اخراج این متجاوزین آرام و قرار داشته باشند.رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای تسریع در اجرای قراردادها و توافقات فی‌مابین، خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران–دمشق است.
>حضور آمریکا در سوریه
مصداق بارز اشغالگری است
«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار با تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهادت سردار سلیمانی فاجعه و مصیبتی بزرگ برای همه ملت‌های آزادیخواه جهان بود.نخست وزیر سوریه افزود: شجاعت و قهرمانی شهید سلیمانی غیرقابل توصیف است و یاد ایشان همواره در ذهن مردم سوریه باقی خواهد ماند، چرا که سردار سلیمانی حق بزرگی برگردن محور مقاومت در منطقه دارد. عماد خمیس با بیان اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در انتقام شهادت سردار سلیمانی پیام آشکاری برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان داشت، افزود: این اقدام به دشمنان نشان داد که استکبار دیگر هیچ جایگاهی در این منطقه ندارد. نخست‌وزیر با تاکید بر اینکه مقاومت‌ و تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه مصداق بارز اشغالگری بوده و معتقدیم همه ملت‌ها و دولت‌ها باید در برابر حضور غیرمشروع آنها در منطقه ایستادگی کنند.عماد خمیس نخست وزیر سوریه شامگاه یکشنبه در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی وارد تهران شد؛ وی روز گذشته پس از مراسم استقبال رسمی،با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دیدار و درباره توسعه روابط دو جانبه تهران - دمشق و مهمترین تحولات بین المللی منطقه گفت‌وگو کرد.نخست وزیر سوریه همچنین در تهران با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار جداگانه جهانگیری و وزیر اطلاعات با خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی
معاون اول رئیس جمهور در منزل سعید کدخدازاده یکی از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی حضور یافت.به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر روزسه شنبه در دیدار با خانواده سعید کدخدازاده دانشجوی دکتری شیمی آلی که در حادثه هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست داد، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با این خانواده داغدار گفت: در این حادثه بسیار تلخ و دردناک، تعداد زیادی از نخبگان و سرمایه‌های بزرگ کشور از دست رفتند. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سوال‌های متعددی درباره این حادثه تاسف‌بار وجود دارد، افزود: باید ابعاد مختلف این اتفاق مشخص و جزئیات آن به مردم اطلاع‌رسانی شود.جهانگیری ادامه داد: دولت از عمق وجود از این اتفاق تلخ و دردناک متاثر است و هیئتی را با مسئولیت وزیر راه و شهرسازی مامور کرده است تا هماهنگی‌های لازم برای شناسایی و تحویل پیکرهای جانباختگان این حادثه به خانواده‌هایشان انجام شود.پدر و مادر و اعضای خانواده این جانباخته حادثه هواپیمای اوکراینی نیز ضمن قدردانی از حضور معاون اول رئیس جمهور، خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه و دریافت پاسخ‌های روشن به سوالات مطرح شدند. پدر سعید کدخدازاده همچنین با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات فرزند خود گفت: سعید فرزندی بسیار مومن و اهل مطالعه بود و قرار بود چند ماه دیگر دوره دکتری در رشته شیمی آلی را به اتمام برساند.
سید محمود علوی وزیر اطلاعات نیز با همراهی استاندار کرمان و تعدادی از مسئولان، با حضور در جمع خانواده امیر مرادی یکی از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی ضمن دلجویی و ابراز همدردی گفت: برای بررسی‌های تکمیلی سانحه هوایی تاکید داریم.
سید محمود علوی در این دیدار افزود: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به محض اطلاع از اصابت موشک به هواپیمای مسافربری بر بیان واقعیت به مردم تصریح کردند.
وزیر اطلاعات ضمن عرض تسلیت به خانواده امیر مرادی نخبه کرمانی و از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی برای پدر، مادر و بستگان این نخبه علمی از درگاه خداوند متعال طلب صبر کرد.