جعبه سیاه در ایران می‌ماند؟

آرمان ملي: با گذشت هفت روز از حادثه سقوط بوئينگ 737 خطوط هواپيمايي اوکراين هنوز بحث بر سر چگونگي اين ماجرا داغ است و از سوي ديگر اجساد سرنشينان هواپيما در پزشکي قانوني در صف انجام آزمايش ژنتيک و تعيين هويت است تا به خانواده‌هايشان تحويل شود. از طرفي گمانه‌زني‌ها درباره علل سقوط هواپيما افزايش يافته و رئيس‌جمهور تأکيد دارد همه مقصران نه فقط يک مقصر، بايد معرفي شوند. از سوي ديگر تئوري‌هايي جديد نيز روي ميز آمده که بررسي آنها در جريان است. در اين شرايط دولت به شدت مصّر است تا سرانجام اين هواپيما روشن شود. در همين راستا وزير دادگستري از تشکيل کارگروهي ويژه از سوي دولت با حضور وزارت دادگستري، راه و شهرسازي و برخي وزارتخانه‌ها با هدف پيگيري سقوط هواپيماي اوکرايني و برپايي مراسم يادبود براي جان‌باختگان اين حادثه خبرداد. سيدعليرضا آوايي در گفت‌وگو با «ايرنا» اظهارکرد: بخش عمده‌اي از جلسه روز يکشنبه دولت، به مساله هواپيماي اوکرايني که در اثر اصابت موشک سقوط کرد و پيگيري وضعيت خانواده‌هاي بازماندگان، اختصاص داشت. وي افزود: در اين جلسه که با حضور معاونت امور حقوقي رئيس‌جمهوري، وزارت دادگستري، بنياد شهيد و برخي وزارتخانه‌هاي ديگر تشکيل شد، ايجاد کميته‌اي به رياست محمد اسلامي وزير مسکن و شهرسازي به تصويب رسيد. وزير دادگستري با بيان اينکه نخستين جلسه اين کميته به‌زودي تشکيل خواهد شد، يادآور شد: در اين جلسه شرح وظايف و محدوده اقداماتي که اين کميته بايد انجام دهد، تعيين خواهد شد. وي پيش‌بيني کرد اين کميته براي پيگيري، بررسي و خدمتگزاري به خانواده‌هاي مصيبت ديده، در محدوده اختيارات خود از همه ظرفيت‌ها استفاده کند تا بخش کوچکي از آلام خانواده‌هاي داغدار ترميم شود.
برخورد با مقصران
قوه قضائيه نيز مسأله برخورد با مقصران را با جديت پيگيري مي‌کند. رئيس ديوان عالي کشور، سقوط هواپيماي اوکراين را حادثه‌اي ملي دانست و گفت: به‌طور قطع جمهوري اسلامي مکلف به جبران خسارت‌هاي مادي و معنوي اين حادثه است و با مقصران برخورد مي‌کند. حجت‌الاسلام احمد مرتضوي مقدم تصريح کرد: در وضعيت کنوني دشمن درصدد برآمده که انتقام اين چند واقعه شگفت‌انگيز را بگيرد و با استفاده از حادثه سقوط هواپيما، جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد که بايد هوشيار باشيم و در اين موقعيت بهانه دست دشمن ندهيم.
سرانجام جعبه‌سياه


يکي ديگر از چالش‌هاي اين پرونده مکان و نحوه قرائت اطلاعات جعبه سياه بود. مديرکل بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري گفت: جعبه سياه در داخل کشور بازخواني مي‌شود، اما براي بررسي استاندارد و دقيق‌تر ممکن است جعبه سياه به فرانسه فرستاده شود. حسن رضايي‌فر مديرکل بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه کارگروه ويژه‌اي براي بررسي FDR و CBR جعبه سياه با حضور تيم‌هايي از کشور اوکراين، کانادا، ايران و متخصصان صنعت هوانوردي و صنعت الکترونيک برگزار شده است، اظهارکرد: در کارگروه بررسي جعبه سياه درخواست کشور اوکراين آن بوده که با توجه به تغيير شرايط سقوط هواپيما تصميم‌گيري درباره جعبه سياه در کشور اوکراين انجام شود. وي افزود: درخواست دولت اوکراين آن است که جعبه سياه در داخل کشور اوکراين بازخواني شود و در اين مورد رئيس‌جمهور ايران با رئيس‌جمهور اوکراين صحبت کرده و در حال بررسي‌هاي بيشتر در اين زمينه هستند. رضايي‌فر خاطرنشان کرد: تيم بازرسي از کشور کانادا وارد ايران شده و با حضور اين اعضا جلسات مهمي درباره اين موضوع برگزار شده است. مديرکل بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري با گفتن اينکه با توجه به پيشرفته بودن جعبه سياه امکان بازخواني آن را در ايران نداريم، تاکيد کرد: تصميم آن بود که اگر تجهيزات بازخواني از فرانسه يا اوکراين در اختيار ايران قرار داده شود، بازخواني در داخل کشور انجام شود.