قوه قضائیه یک دادگاه ویژه برای این پرونده تشکیل دهد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور که به منظور بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي بخش کشاورزي و سخنراني در مراسم سي و چهارمين دوره انتخاب و معرفي نمونه‌هاي ملي بخش کشاورزي به سالن اجلاس سران رفته بود، گفت: قول مي‌دهم دولت با تمام امکاناتش پيگير حادثه سقوط هواپيماي مسافربري باشد. حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم تجليل از کشاورزان نمونه کشوري، اظهارکرد: لازم مي‌دانم غم اين ايام را يک بار ديگر به ملت بزرگ ايران تسليت بگويم. وي افزود: غم از دست دادن سرداري شجاع در منطقه و جهان، غم عزيزاني در کرمان که در تشييع سردار حضور داشتند و غم بسيار بزرگ و سهمگين سقوط هواپيماي مسافربري اوکرايني که 176 نفر را به کام مرگ کشاند. رئيس‌جمهور از تلاش‌هاي فراوانش براي روشن شدن ابعاد سقوط هواپيما سخن گفت و تصريح کرد: از لحظه‌اي که احتمال دادم سقوط هواپيما به صورت طبيعي و عادي نباشد تلاش فراواني کردم که دوره بررسي و تحقيق، کوتاه شود تا بدانيم هواپيما چگونه سقوط کرد. روحاني تاکيد کرد: همکاري‌هاي خوبي از طرف نيروهاي مسلح که تنها مسير ما براي يافتن حقيقت بود، انجام شد و بلافاصله بعد از آنکه براي من مشخص شد يک خطاي بسيار دردناک و نابخشودني انساني اتفاق افتاد، به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند. رئيس‌جمهور ادامه داد: قول مي‌دهم دولت با تمام امکاناتش پيگير حادثه سقوط هواپيماي مسافربري باشد و قوه قضائيه با يک قاضي ويژه دنبال رسيدگي سريع به ابعاد آن باشد. قوه قضائيه بايد يک دادگاه ويژه با يک قاضي عالي‌رتبه و چندين کارشناس براي پرونده سقوط هواپيما تشکيل دهد. اين يک پرونده عادي و معمولي نيست و همه دنيا به اين دادگاه نگاه مي‌کنند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور به شرح زير است:
حادثه سرنگوني هواپيما، بسيار تلخ بود و تحملش براي مردم بسيار سنگين است، حتي اگر اين هواپيما به خاطر نقص فني هم سقوط کرده بود باز بسيار غم‌بار بود. بعد از مشخص شدن خطاي انساني، غم مردم چندين برابر شد. به خانواده‌هاي جان‌باختگان ايراني و خارجي تسليت مي‌گويم و همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشورها صحبت کردم، قول مي‌دهم دولت با تمام امکاناتش پيگير مساله سقوط هواپيما باشد.
دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخيل در اين حادثه و اطمينان بخشي به مردم براي جلوگيري از تکرار اين مساله، به تلاش‌هايش ادامه مي‌دهد. به همه عزيزان دولت توصيه مي‌کنم در کنار اين خانواده‌هاي عزيز باشند. از مردم عزيز ايران مي‌خواهم در کنار اين عزيزان همدردي ارزشمندي انجام دهند. وزير راه، مسئولان دولتي، استانداران در کنار اين عزيزان قرار بگيرند. من به عنوان يک پدر احساس مي‌کنم غم از دست دادن جوان نخبه سطح بالاي تحصيل کرده که سرمايه کشور بوده، چه قدر سخت است.
اينکه نيروهاي مسلح با صراحت لهجه خطا را اعلام و قبول کردند گام اول خوبي بوده است. من به دليل آشنايي کم و بيش که با پدافند هوايي دارم عرض مي‌کنم که نمي‌تواند فقط يک فرد مقصر باشد. در اين ميان ديگراني هم هستند. من مي‌خواهم اين مساله با صداقت براي مردم بيان شود. مردم ما مي‌دانند اين حادثه از روي اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کساني دخيل بودند که اين سهو انجام گرفت؟


راست و درست است که در اين ايام ريشه همه غم‌ها به آمريکا باز مي‌گردد؛ آمريکا بود که تحريم کرد، آمريکا بود که شرايط را متشنج کرد، آمريکا بود که عزيز ما را ترور کرد اما اين دليل نمي‌شود در اين مساله به همه جوانب نپردازيم.
ادامه در صفحه 6