سخنگوی قوه قضائیه: افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراین بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تاکید بر استیفای حق جان باختگان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین گفت: افرادی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند و رسیدگی مراحل اولیه کار را طی می‌کند.
غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره پرونده هواپیمای اوکراین و تحقیق از مقامات نظامی در این پرونده گفت: همان‌طور که نیروهای مسلح در نیروی هوافضای سپاه اعلام کردند و خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند، یافته‌ها تا این مرحله به مردم گزارش شده است.
وی ادامه داد: در این ارتباط در ستاد کل نیروهای مسلح ابتدا کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شد و این کمیسیون‌ها ابعاد این موضوع را بررسی کردند.
اسماعیلی اضافه کرد: البته بررسی آنها به اتمام نرسیده و گزارش اولیه را به مردم دادند که شاید بهتر بود همان ابتدا اعلام می‌شد که این کمیسیون‌ها برای بررسی حادثه تشکیل شده است.


وی اظهارداشت: با ابلاغ رئیس قوه قضائیه، سازمان قضائی نیروهای مسلح مامور شده‌ با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف نظامی، سازمان هواپیمایی، کارشناسان حوزه سایبری، جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما موضوع را بررسی کند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: طبق آخرین اخبار دیشب یا دیروز قرار بود این جبعه سیاه به همراه تیم‌های کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه ارسال و همه اطلاعات آن بازخوانی شود.
وی گفت: تا امروز از تعدادی از افرادی که در این حوزه بودند تحقیقات مفصلی انجام شده و هر روز تا حوالی ساعت 11 شب تیم‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح مشغول تحقیقات و بازجویی و دریافت اسناد و مدارک هستند.
اسماعیلی درباره استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده‌های آنان گفت: پیگیر و مطالبه‌گر استیفای حقوق خانواده‌ها هستیم و محور دوم کشف حقیقت است؛ تا اکنون نظراتی ابراز شده اما باید همه ابعاد بررسی شود و به حقیقت ماجرا برسیم و محور سوم، اجرای عدالت است.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: بررسی خواهیم کرد که جنگ‌افروزی آمریکا چه نقشی در بروز این حادثه داشته و تحقیقات مفصل در این خصوص انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند و رسیدگی مراحل اولیه کار را طی می‌کند.
اسماعیلی اضافه کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی قهرمان بین الملی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی بود و درود و رحمت خداوند به روح بلند ایشان و ارواح طیبه شهدا که خون پاک آنها در ایران اسلامی و دیگر کشورها قیامتی برپا کرد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: حضور بی‌نظیر مردم در تکریم این شهیدان، همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش همه نیروهای انقلاب در مقابل دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی بود.
وی با اشاره به وقوع سیل در استانهای جنوبی گفت: حادثه مصیبت بار دیگر این روزها سیل استان سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استانهای جنوبی است و مساله مهم جامعه ما امروز امدادرسانی و کمک به آنان است و همه ما وظیفه داریم با تمام توان به کمک بشتابیم و دولت و ملت در خدمت هستند.
حکم پرونده سکه ثامن
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده سکه ثامن گفت: جلسه دادگاه هفته گذشته تشکیل و حکم غیرقطعی صادر شده است.
وی ادامه داد: متهم اصلی این پرونده علاوه بر 15 سال حبس تعزیری به مبلغ سه هزار و 651 میلیارد و 654 میلیون و 975 هزار و 68 ریال رد مال در حق شماست محکوم شده است.
سفیر انگلیس عنصر نامطلوب است
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره درباره حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی اخیر و اقدامات و پیگیری‌های قوه قضائیه در این خصوص گفت: سیاست قضائی ما این است که بین معترضان و آشوبگران و میان اقدام اعتراضی و اقدام ضد انقلابی و مغایر امنیت ملی کشور تفاوت قائل هستیم.
وی اظهار داشت: سفیر انگلیس به عنوان بالاترین نماینده این کشور در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت کرد و از این تجمع فیلم و عکس تهیه کرد و نقش تحریک‌کننده برای ایجاد تجمع و استمرار تجمع غیرقانونی داشت که به هیچ عنوان پذیرفته نیست.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: ابتدا سفیر انگلیس را نشناختند و او انگلیسی صحبت می‌کرد و بعد که احساس کرد بازداشت می‌شود زبان به فارسی صحبت کردن گشود و خود را سفیر انگلیس معرفی کرد.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در ماده 9 کنوانسیون وین آمده است که دولت پذیرنده هر لحظه و بی‌آنکه التزامی به توجیه تصمیم خود داشته باشد به دولت فرستنده اطلاع می‌دهد که رئیس یا هر یک از اعضای هیئت او شخصی نامطلوب است و در این صورت دولت فرستنده مامور را فرامی‌خواند و به خدمت او خاتمه می‌دهد.
وی ادامه داد: اگر امتناع کند، کشور پذیرنده می‌تواند به عنوان عنصر نامطلوب وی را اخراج کند.
اقدامات اخیر دستگاه قضا در مبارزه با زمین خواری
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با زمین‌خواری در 9 ماه اخیر گفت: بعد از سفر رئیس قوه قضائیه به استان آذربایجان شرقی و مطرح شدن پرونده‌های زمین‌خواری، در یک مورد بیش از 302 میلیون متر مربع از مراتع سهند شهر مراغه احیا و سند مالکیت آن به نام دولت به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی صادر شد.
وی ادامه داد: در منطقه رودبار قصران تهران، یک زمین 2 هزار و 30 هکتاری متعلق به دولت بود که در اثر کوتاهی متولیان هزار و 800 هکتار به نام دولت سند صادر شده بود و 230 هکتار بلا سند و بدون مالک بود و بستری برای افراد سودجو و فرصت‌طلب شد.
حکم اعدام برای سه نفر در حادثه حمله تروریستی به کلانتری در اهواز
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده حمله به کلانتری گفت: در حملات تروریستی به کلانتری در استان خوزستان علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط تهیه و ارسال کنند که این افراد دستگیر شدند و هفته گذشته هم محاکمه شدند.
وی ادامه داد: از این افراد سه نفر به اعدام و سایران به حبس 10 سال و 15 سال و یک نفر با تخفیف به 5 سال محکوم شده‌اند.
پیگیری حقوقی و کیفری ترور سپهبد سلیمانی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری اقدام تروریستی آمریکا در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مجامع بین‌المللی گفت: هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام امریکا وجود ندارد و شخص ترامپ رسما اقرار به این اقدام تروریستی کرد و حتما تعقیب می‌کنیم.

18 میلیارد دلار گم نشده است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اینکه آیا وضعیت پرونده معاون سابق نظارت بانک مرکزی مشخص شد یا نه گفت: این پرونده به لحاظ اینکه هنوز بین دادسرا و دادگاه در کش و قوس است و قرار است رفع نقص‌هایی انجام شود، بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده 18 میلیاردی گفت: این پرونده 18 میلیارد خوب تدوین نشد یا نخواستند خوب تدوین شود.
اسماعیلی افزود: یک بار گفتند 18 میلیارد دلار گمشده، یک بار گفتند 18 میلیارد دلار برباد رفته و یک عده نیز بحث تخصیص ارز را مطرح کردند و برخی نیز گفتند اصلا 18 میلیارد دلار گم نشده است.
وی اظهار داشت: 18 میلیارد دلار گم نشده است، در این ارتباط بخش‌هایی از موضوع را به تناسب تخصیص ارزها رسیدگی کردیم. یک بخشی نیز نیاز به رسیدگی عمومی دارد که در پرونده اصلی ارزی که مربوط به مسئولان بانک مرکزی است، درحال تحقیقات است.
درباره مشایی و بقایی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آزادی بقایی و مشایی با توجه وضعیت جسمانی آنها گفت: این افراد محکوم شده‌اند و محکومیتشان درحال اجراست و مانند سایر زندانیان به تناسب از مرخصی استفاده می‌کنند و و هر زندانی هم نیاز به درمان خارج از زندان داشته باشد، به موجب قانون مقدمات درمان زندانی در خارج از زندان فراهم می‌شود. اتفاقی که به معنای آزادی آنها و مختومه شدن پرونده‌های آنها باشد، نیفتاده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کیک‌های آلوده به قرص گفت: بخشهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی مطالعات گسترده‌ای انجام داده‌اند.
قوه قضائیه ساعاتی قبل از اعلام رسمی مطلع شد
سخنگوی قوه قضائیه در مورد اطلاع قوه قضائیه از وقوع خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: قوه قضائیه ساعاتی قبل از اعلام رسمی به مردم مطلع شد و در حد چندساعت قبل در جریان قرار گرفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این اطلاع قبل از جلسه شورای عالی امنیت ملی بود یا پس از آن گفت: رئیس قوه قضائیه عضو این شورا است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دو ماه از اتفاقات آبان ماه گذشته و هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان گذشته و علت اینکه این آمار ازسوی مراجع رسمی اعلام نمی‌شود چیست و اینکه آیا اعلام آمار به شایعات پایان نمی‌دهد گفت: در ارتباط با بازدشت شدگان مسئول ما هستیم و آمار هم دست ما است.
اسماعیلی فزود: در مورد اعلام تعداد جانباختگان نهاد متولی شورای امنیت است و بطور قطع شورای امنیت در مقطع مناسب در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
بازداشت 30 نفر در اعتراض‌های اخیر
اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تجمعات اخیر چه تعداد بازداشت شدند و اینکه آیا غیر از سفیر انگلیس، اتباع خارجی دیگری نیز بازداشت شده‌اند یا نه گفت: غیر از سفیر، فرد دیگری گزارش نشده که بازداشت شده باشد.
وی اظهار داشت: در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیاندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم اما عدد دقیق ندارم و عدد اولیه چیزی حدود 30 نفر بوده است.
سپاه اثبات کرده فدایی مردم است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر گفت: این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز تخریب نیروی مقتدر سپاه باشد زیرا سپاه پاسدار امنیت، پاسدار مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده فدایی مردم است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بیمه مرکزی: همه واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بیمه می‌شوند رئیس جمهور در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی: پرونده هواپیمای اوکراینی، یک پرونده عادی و معمولی نیست سخنگوی قوه قضائیه: افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراین بازداشت شدند ادعای نیویورک‌تایمز: هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از اصابت موشک ارسال سیگنال را متوقف کرده بود تجلیل از 166 کشاورز نمونه و فعالان برتر عرصه جهاد کشاورزی بغداد: هیچ توافق جدیدی برای ابقای نیروهای آمریکایی وجود ندارد برای تولید ریل شرکت‌های مترو و شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور؛ سه تفاهم نامه تولید ریل با ذوب آهن اصفهان به امضاء رسید سخنگوی وزارت خارجه ایران: اقدام 3 کشور اروپایی، کاملاً انفعالی و از موضع ضعف است امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا مراسم بزرگداشت جانباختگان سقوط هواپیما‌ی اوکراینی ازسوی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود‌ پیشنهاد به شورای نگهبان 2 آزمون استخدامی 27 دی ماه برگزار می‌شود عناوین روزهای دهه فجر سال 1398 اعلام شد توئیت وزیر فرهنگ در انتقاد از سنگ قبر سردار سلیمانی