دروغ نكفتيم، ما جمعه عصر باخبر شديم

سخنگوي دولت:
هيچ مشكلي با تجمع نداريم عزاداريم
اطلاع رساني دولت ايراد ساختاري دارد ولي دروغ نكفتيم، ما جمعه عصر باخبر شديم
آرمان ملي: سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد؛ بيشتر سوالات حول محور هواپيمايي اوکراين بود که مشخص شد از سوي ايران سرنگون شده است. علي ربيعي گفت: اقدام روز شنبه ستاد کل نيروهاي مسلح در صدور بيانيه‌اي که با صداقت و مسئوليت پذيري اين حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشي از يک خطاي انساني بوده؛ قابل تقدير و شروع خوبي است که قطعا با شفافيت تا انتها ادامه خواهد يافت. وي افزود: حادثه هواپيماي اوکرايني و کشته شدن 176 مسافر اين هواپيما که عمده آنها هموطنان ايراني و سايرين نيز از هم نوعان ما بودند دل‌هاي ما را غمگين کرد و از آن غم انگيزتر و مصيبت بار‌تر اين بود که بعد از تقريبا سه روز با خبر شديم که اين هواپيما در نهايت تاسف با آتش پدافند خودي ساقط شده است و اين دردي مضاعف بر دل‌هاي ما نهاد. ربيعي افزود: اکنون ما هم عزادار شده‌ايم و هم دغدغه مند و نگران. عزادار و سوگواريم؛ چرا که جان انسان‌ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه‌هاي خوب و نخبه ما و برخي از هم نوعان ما در اين حادثه که ناشي ازيک خطا بوده از بين رفته است. دغدغه مند و نگران هستيم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگير کرده است. سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: انتقادات زيادي در اين روزهاي غم انگيز متوجه مسئولان و مقامات ذيربط کشور شد. ما متهم به دروغگويي و پنهانکاري شديم در حالي که واقعا اينگونه نبود. حتي در بيانيه‌اي که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعيت اين است که ما دروغ نگفتيم. دروغ به معني جعل آگاهانه و عامدانه واقعيت است.


فرجام همه پرسش‌ها
ربيعي افزود: آنچه که من نيمه شب پنجشنبه بيان کردم مبتني بر مشاهده جنگ رواني گسترده آمريکا عليه ملت ايران و از سوي ديگري مبتني بر اطلاعاتي بود که در اختيار کل دولت بود مبني بر اينکه موشک هيچ نقشي در اين حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در اين مجال از تماس‌هاي مکرر و اقداماتي که تا نيمه شب ادامه داشت سخن بگويم اما فرجام همه پرسش‌ها بر اين قرار گرفت که موشکي اصابت نکرد. وي افزود: روز جمعه نتايج تحقيقات نهايي شده ستاد کل نيروهاي مسلح در دبيرخانه شوراي امنيت ملي بررسي و به اطلاع رئيس‌جمهور رسيد و پس از آن جلسه‌اي در دفتر رئيس‌جمهور تشکيل شد. همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هيچ يک از مقامات دولت از جمله شخص رئيس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلي سقوط هواپيما که همان آتش پدافند غير عمدي خودي بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجي زاده هم عنوان کردند صرفا براساس اطلاعات و داده‌هاي موجود همان موقع اظهار نظر مي‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئيس‌جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکيل شوراي عالي امنيت ملي را دادند که منجر به صدور بيانيه ستاد کل نيروهاي مسلح و بيانيه رئيس‌جمهوري در اين خصوص شد.
مغايرت با وظايف يک سفير
ربيعي در پاسخ به اين پرسش که واکنش ايران به حضور سفير بريتانيا در تجمع مقابل دانشگاه اميرکبير چيست، اظهارکرد: حضور غيرمعمول سفير بريتانيا در اعتراضات اخير مغاير با وظايف يک سفير است. او آن شب براي مدتي کوتاه بازداشت شد و بعد که مشخص شد هويتش چيست در کمتر از پانزده دقيقه آزاد شد. رفتار او کاملا غيرحرفه‌اي و غير قابل قبول بود. ما به انگليس هشدار مي‌دهيم که از انجام چنين رفتارهايي پرهيز کند.
رئيس‌جمهور با مردم سخن مي‌گويد
ربيعي در پاسخ به اين پرسش که چرا روحاني هنوز با مردم درباره هواپيماي اوکرايني سخن نگفته‌ است، اظهارکرد: ما يک عيب ساختاري در اطلاع‌رساني داريم و در پس اين حادثه بايد ساختار معيوب اطلاع‌رساني به مقامات اصلاح شود. ستادکل هم تا روز پنجشنبه به قطعيت نرسيده بود. رئيس‌جمهور هم به محض اطلاع از موضوع در شب جمعه جلسه برگزار کردند و از همان روز که دو بحران داشتيم، يکي در داخل و ديگري در خارج هردو در حال پيگيري بود. هم با خارجي‌ها گفت‌وگو کردند و هم در داخل دستورات لازم براي رسيدگي به اين موضوع را ارائه کردند و به زودي با مردم هم در اين زمينه سخن خواهند گفت هرچند نتوانستم امروز زمان دقيق آن را از رئيس‌جمهور جويا شوم. ربيعي در پاسخ به اين پرسش که چرا در تجمعات مقابل دانشگاه اميرکبير با سوگواران برخورد شده است، گفت: ما هيچ مشکلي با جمع شدن، عزاداري کردن، بيان ناراحتي کردن و اعتراض به اطلاع‌رساني ديرهنگام نداريم، مخصوصا بعد از اينکه آيين نامه اعتراضات تدوين شود. درباره اينکه چرا شخص او و ديگر مسئولان دولتي پس از مشخص شدن ابعاد واقعه هواپيماي اوکرايني استعفا نمي‌دهند، گفت: اگر نسبت به خودم احساس اين را مي‌کردم که واقعيتي را مي‌دانستم و به مردم نگفته‌ام حتما مي‌رفتم. اگر الان هم، چنين احساسي کنم که بودنم و آمدنم که براي کمکي به مردم بوده است تغيير کرده، لحظه‌اي نمي‌ماندم. مطمئن باشيد که رئيس‌جمهور عصر روز جمعه از اين واقعه خبر دار شده است.
مشکلي با تجمع مردم نداريم
ربيعي با تاکيد بر اينکه ما مي‌خواهيم فشار و تحريم به مردم کم شود، گفت: در شرايط کنوني تن دادن به هر چيزي فشار مضاعف بر مردم است. متاسفانه ما نتوانستيم دليل اين مقاومت را براي مردم خوب باز کنيم. به رئيس‌جمهور آمريکا هيچ اعتمادي نيست.آمريکا در مقابل برجام تنها مانده است و هر کدام از طرف‌هاي برجام در واکنش به درخواست‌ها و فشارهاي واشنگتن براي خروج از برجام، به کاخ سفيد پاسخ منفي داده اند. ربيعي با بيان اين که ما هيچ مشکلي با تجمع مردم نداريم، افزود: تاکنون گزارشي از شليک گلوله سربي به سمت معترضان به ما نرسيده است؛ اما گزارش شليک گاز اشک‌آور را داريم که البته ممکن است به سلامتي مردم هم آسيب بزند.