تجمع‌های اعتراضی را به رسميت بشناسيد

آرمان ملي: يک روز پس از روشن شدن ماجراي هواپيماي مسافربري که از سوي پدافند خودي مورد هدف قرار گرفت، غم و اندوه مردم را بر آن داشت که در نقاط مختلف کشور اقدام به روشن کردن شمع و تجمع به منظور عزاداري براي مسافران جانباخته کنند. اين اجتماعات که نقطه آغاز بسياري از آنها دانشگاه و دانشجويان بودند، در بسياري از شهرها و دانشگاه‌هاي کشور امتداد يافت و خبرگزاري‌ها نيز به پوشش آن پرداختند. در برخي نقاط نيز دانشجويان با طرح شعارهايي به سردادن شعار عليه مسئولان پرداختند و اعتراض خود را به برخي نارسايي‌ها در داخل نشان دادند. اين همدردي‌ها چندان پسند برخي نمايندگان مجلس و برخي از کارشناسان وابسته به آنها نبود و هجمه‌اي عجيب از سوي اين افراد عليه حاضران در تجمع، چهره‌هاي هنري و دولت آغاز شد. از يک سو حضور سفير انگلستان در يکي از تجمعات، را بهانه‌اي براي اين مسأله نشان دادند که همه تجمعات و گراميداشت‌ها «هدايت شده از سوي انگليس» است و از سوي ديگر يکي از کارشناسان با حضور در صداوسيما ضمن محکوم کردن اين شرايط خطاب به يکي از کارگردانان سينما گفت: «خانمي که فراخوان مي‌زني، مي‌داني اگر دست امثال عبدالمالک ريگي به تو و دخترت مي‌رسيد چه مي‌شد؟ شايد هم خوشتان مي‌آمد اما مردم ايران دوست ندارند اين اتفاق بيفتد». اين حملات اما به همين جا ختم نشده و تک‌تک نمايندگاني که تا ديروز سکوت پيشه کرده بودند، شروع کردند به روش قديمي خود براي انحراف افکارعمومي.
اتهام‌زني عليه رئيس‌جمهور
يکي از کساني که به‌رغم سابقه در زمينه نشر اکاذيب و بارها تکذيب سخنانش از سوي مسئولان امر، بار ديگر اقدام به طرح مسائلي کرد که خود آن را «اطلاعات محرمانه» مي‌داند. جواد کريمي قدوسي گفت: «يکي از سياست‌هاي دولت يازدهم و دوازدهم اين بود که به خاطر علاقه خاص رئيس‌جمهور سطح روابط با دولت انگليس که به علت حضور در فتنه‌ها، دشمني‌ها و تحريم‌ها به صفر رسيده بود، ارتقا يابد». اين نماينده نزديک به جبهه پايداري در نطق ميان‌دستور جلسه علني ديروز مجلس با اشاره به حضور سفير انگلستان در ناآرامي‌ها مقابل دانشگاه امير‌کبير، ادامه داد: «سفير دولت خبيث انگلستان در ايران در تاريخ 17شهريور‌ماه در جمع سفراي کشورهاي اروپايي در مکاني در شمال تهران با محوريت سفارت انگليس که به صورت مستمر برگزار مي‌شد، گفته است در حال حاضر نه مسائل هسته‌اي، نه فردو، نه نطنز و نه کاهش تعهدات ايران در برجام براي ما مهم نيست، بلکه مهم اين است که آنها بار ديگر به قدرت بازنگردند و اين مهم‌ترين دغدغه ماست». حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي لارگاني در جلسه علني مجلس در تذکري شفاهي به وزير امور خارجه، اظهارکرد: «آقاي ظريف! نتيجه ديپلماسي خنده شما اين است که سفير گستاخ استعمار پير در امور داخلي ايران دخالت کند». سيد‌علي ادياني‌راد نماينده قائمشهر تأکيد کرد: «سفيري که عمليات ميداني را برخلاف حقوق بين‌الملل مديريت مي‌کند، نبايد فقط در حد احضار با وي برخورد شود؛ اين سفير بايد اخراج شود». رئيس پيشين کميسيون اقتصادي نيز گفت که «ما کوتاه نمي‌آييم» و مک اير بايد اخراج شود. اين اظهارنظر توسط تني چند از نمايندگان نيز تکرار شد و اين در حالي بود که حتي يکي از اين نمايندگان درخصوص مشکلات پيش آمده طي هفته‌هاي گذشته و جانباختن بيش از 200 هموطن سخني به ميان نياورد.
هيأت نظارت ورود نمي‌کند؟


هر چند اتهام‌زني عليه دولت و رئيس آن حرف تازه‌اي نيست و برخي نمايندگان نيز بر اساس حق نمايندگي در اظهار نظر خيلي آزادند، اما روايت ماجراهاي محرمانه که بارها از سوي نهادهاي امنيتي تکذيب شده و تهمت زدن به رئيس‌جمهور مسأله‌اي نيست که بتوان از آن به سادگي گذشت. در اين شرايط هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان بايد به مسأله ورود کند و اين بار قاطع و جدي با تهمت نمايندگان برخورد کند. از طرفي هيأت نظارت بر سيماي ملي نيز بايد به مسأله ورود کرده و توضيح بخواهد که چرا فردي با سابقه توهين و تهديد مردم ايران تريبون به دست مي‌آورد و اجازه پيدا مي‌کند تا هر آنچه مي‌خواهد بگويد.
ضرورت ترميم شکاف اجتماعي
فراتر از تهمت‌ها و توهين‌ها مسأله اين است که چرا يک جريان سياسي ترجيح مي‌دهد به جاي به رسميت شناختن يک اجتماع يا اعتراض و گوش سپردن به مطالبات آنها، معترضان را طبق معمول وابسته به خارج بخواند و با توهين و تمسخر آنها بر شکاف اجتماعي دامن بزند. در اين شرايط بسياري از عقلا توصيه مي‌کنند که از فرصت وفاق ملي ناشي از ترور سردار سليماني از سوي آمريکا استفاده شود و ترميم شکاف اجتماعي در دستور کار قرار گيرد. با اين حال رفتار اين افراد نشان مي‌دهد که نه تمايلي به وفاق دارند و نه ترميم شکاف اجتماعي را به سود خود مي‌دانند. کاش مردم خود را بيشتر از گذشته به رسميت بشناسيم.